Japońskie Ministerstwo Transportu opublikowało w środę transkrypcję komunikatów kontroli ruchu lotniczego na około 4 minuty i 25 sekund przed wypadkiem. Okazało się, że samolot Straży Przybrzeżnej nie otrzymał wyraźnej zgody na start.
Jak wynika z transkrypcji, kontrola ruchu lotniczego w Tokio wydała zgodę na lądowanie samolotu JAL Airbus A350 na pasie C, wskazując, że odlatuje samolot, a pilot JAL powtórzył instrukcje.
„Lądowanie zatwierdzone po prawej 34” – głosi nagranie z LiveATC.net, które wydaje się szczegółowo opisywać załogę czytającą rozkaz zezwolenia na pas startowy 34.
Samolot Straży Przybrzeżnej stwierdził, że leci tym samym pasem startowym, a wieża kontrolna nakazała mu dojechać do linii zatrzymania poprzedzającej pas startowy.
„Taksówką do miejsca oczekiwania” – powiedziano mniejszemu samolotowi.
Kontroler zauważył, że Straż Przybrzeżna miała pierwszeństwo odlotu, a pilot oświadczył, że zbliża się do linii zatrzymania.
Na tym kończą się ich powiązania w tekście. Dwie minuty później nastąpiła trzysekundowa przerwa, najwyraźniej wskazująca czas uderzenia.
Zburzone budynki, zniszczone drogi: trzęsienie ziemi w Japonii na zdjęciach
Policja wszczęła osobne dochodzenie w sprawie możliwych zaniedbań zawodowych. Tokijska policja podała, że śledczy zbadali wrak na pasie startowym i przeprowadzili wywiady. Powiedzieli, że 17 pasażerów JAL odniosło lekkie obrażenia.
Samolot JAL wystartował z lotniska Shin Chitose w pobliżu miasta Sapporo na północy, a Bombardier Straży Przybrzeżnej przygotowywał się do odlotu do Niigata, aby dostarczyć pomoc do centralnych regionów dotkniętych w poniedziałek przez potężne trzęsienie ziemi, w którym zginęło ponad 60 osób.
Zarząd podał, że wczoraj sześciu ekspertów z Japońskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu zbadało pozostałości samolotu. Materiał telewizyjny pokazał poważnie uszkodzone skrzydła A350 wśród zwęglonych i połamanych części kadłuba.
Mniejszy samolot Straży Przybrzeżnej wyglądał jak kupa gruzu. Śledczy komisji Takuya Fujiwara powiedział, że jego zespół odzyskał od Bombardiera dane lotu i rejestratory głosu do analizy.
JTSB poinformowało, że śledczy zamierzają przesłuchać pilotów i urzędników, a także funkcjonariuszy kontroli ruchu lotniczego, aby dowiedzieć się, w jaki sposób oba samoloty znalazły się jednocześnie na pasie startowym.
Obie strony różniły się w rozumieniu możliwości korzystania z pasa startowego.
Tadayuki Tsutsumi, dyrektor generalny JAL, powiedział na konferencji prasowej pod koniec wtorku, że A350 „normalnie wlatuje i ląduje” na pasie startowym, a pilot oświadczył, że nie rozpoznaje samolotu Bombardier.
Noriyuki Aoki, inny dyrektor Japan Airlines, powiedział, że samolot otrzymał pozwolenie na lądowanie.
Z transkrypcji Departamentu Transportu wynika, że funkcjonariusze ruchu lotniczego zezwolili samolotowi na lądowanie, prosząc jednocześnie pilota Straży Przybrzeżnej, aby zaczekał przed wejściem na pas startowy.
Jednak według raportu telewizji NHK pilot Straży Przybrzeżnej powiedział, że otrzymał pozwolenie na start. Straż przybrzeżna poinformowała, że urzędnicy weryfikują tę informację.
Wszyscy pasażerowie i załoga zostawili bagaże i prześliznęli się przez rynny ratunkowe w ciągu 20 minut od lądowania, gdy kabina płonącego samolotu wypełniła się dymem – wynik chwalony przez ekspertów ds. lotnictwa.
Filmy opublikowane przez pasażerów pokazują, jak ludzie zakrywają usta chusteczkami, kucając i kierując się w stronę wyjść. Niektórzy pasażerowie powiedzieli mediom, że poczuli się bezpiecznie dopiero po przybyciu na trawiasty obszar poza pasem startowym.
Szwedzki pasażer Anton Deby (17 l.) powiedział szwedzkiej gazecie: „W ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem. Rzuciliśmy się na podłogę. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i rzuciliśmy się na nie”. Aftonbladet.
„Dym w kabinie śmierdzi jak diabli”.
Nawet po bezpiecznej ewakuacji samolotu pasażerów na pasie startowym ogarnął nowy strach, gdy płomienie objęły samolot, a jeden z silników odrzutowych z rykiem ożył, jakby miał zaraz wystartować, powiedział William Manzione, który był na pokładzie samolot. Załoga krzyczała, żeby opuścili samolot.
„Miało się wrażenie, że zaraz eksploduje” – Manzione powiedział Sky News.
„To był moment największego strachu dla mnie i innych pasażerów”.
Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako główny przypadek testowy kadłuba wykonanego z kompozytów włókna węglowego – stosowanego w A350 i Boeingach 787 – zamiast tradycyjnych aluminiowych poszyć.
„To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mogę sobie wyobrazić. Z drugiej strony kadłub chronił (pasażerów) przed naprawdę strasznym pożarem — nie palił się przez chwilę i nie wypuścił wszystkich .” – powiedział konsultant ds. bezpieczeństwa John Cox.
Trzy inne pasy startowe Hanedy zostały ponownie otwarte pod koniec wtorku, ale tylko w środę około 140 lotów zostało odwołanych z powodu zamknięcia pasa startowego – podali urzędnicy ds. transportu.
W środę lotnisko było zatłoczone, ponieważ wielu urlopowiczów zakończyło swoje podróże na Nowy Rok, w tym ci, którzy uciekli przed pożarem i spędzili noc na lotnisku lub w pobliskich hotelach, próbując zmienić lot.
Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, obsługujące wiele lotów międzynarodowych, i jest preferowane przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliskość centralnych części miasta.
Wtorkowy wypadek był pierwszym poważnym uszkodzeniem Airbusa A350, jednego z najnowszych dużych samolotów pasażerskich w branży. Do komercyjnej służby wszedł w 2015 r. Airbus oświadczył w oświadczeniu, że wyśle specjalistów, aby pomogli urzędnikom japońskim i francuskim w dochodzeniu w sprawie wypadku oraz że samolot został dostarczony Japan Airlines pod koniec 2021 r.
Według strony internetowej Japan Airlines eksploatują 16 samolotów A350-900. Dwusilnikowy, dwukadłubowy samolot A350 jest używany przez wiele międzynarodowych linii lotniczych obsługujących loty długodystansowe. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych