Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Opublikowano transkrypcję sprzed katastrofy, a śledczy skupiają się na komunikacji ruchu lotniczego

Opublikowano transkrypcję sprzed katastrofy, a śledczy skupiają się na komunikacji ruchu lotniczego

Transkrypcja komunikacji pomiędzy kontrolą ruchu lotniczego a dwoma Samoloty Katastrofa i płomienie na lotnisku Haneda w Tokio pokazują, że tylko większy samolot pasażerski Japan Airlines miał pozwolenie na korzystanie z pasa startowego, na którym przygotowywał się do startu samolot Straży Przybrzeżnej.
Pomarańczowa kula ognia Eksplodował z obu samolotów We wtorek wieczorem, lot 516 linii Japan Airlines kontynuował kołowanie po pasie startowym pokrytym płomieniami i wyrzucającym szary dym.
W ciągu 20 minut przeniesiono wszystkich 379 pasażerów i załogę – Wśród nich jest 12 Australijczyków — Zsunąłem się po zjeżdżalniach awaryjnych i przeżyłem. Pilot samolotu Straży Przybrzeżnej, Bombardier Dash-8, został ewakuowany z obrażeniami, ale pięciu członków załogi zginęło.
Samolot Japan Airlines stanął w płomieniach na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio 2 stycznia 2024 r. (STR/Jiji Press/AFP/Getty Images)

Japońskie Ministerstwo Transportu opublikowało w środę transkrypcję komunikatów kontroli ruchu lotniczego na około 4 minuty i 25 sekund przed wypadkiem. Okazało się, że samolot Straży Przybrzeżnej nie otrzymał wyraźnej zgody na start.

Jak wynika z transkrypcji, kontrola ruchu lotniczego w Tokio wydała zgodę na lądowanie samolotu JAL Airbus A350 na pasie C, wskazując, że odlatuje samolot, a pilot JAL powtórzył instrukcje.

„Lądowanie zatwierdzone po prawej 34” – głosi nagranie z LiveATC.net, które wydaje się szczegółowo opisywać załogę czytającą rozkaz zezwolenia na pas startowy 34.

Samolot Straży Przybrzeżnej stwierdził, że leci tym samym pasem startowym, a wieża kontrolna nakazała mu dojechać do linii zatrzymania poprzedzającej pas startowy.

„Taksówką do miejsca oczekiwania” – powiedziano mniejszemu samolotowi.

Kontroler zauważył, że Straż Przybrzeżna miała pierwszeństwo odlotu, a pilot oświadczył, że zbliża się do linii zatrzymania.

Na tym kończą się ich powiązania w tekście. Dwie minuty później nastąpiła trzysekundowa przerwa, najwyraźniej wskazująca czas uderzenia.

Zburzone budynki, zniszczone drogi: trzęsienie ziemi w Japonii na zdjęciach

Samolot JAL wystartował z lotniska Shin Chitose w pobliżu miasta Sapporo na północy, a Bombardier Straży Przybrzeżnej przygotowywał się do odlotu do Niigata, aby dostarczyć pomoc do centralnych regionów dotkniętych w poniedziałek przez potężne trzęsienie ziemi, w którym zginęło ponad 60 osób.

Zarząd podał, że wczoraj sześciu ekspertów z Japońskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu zbadało pozostałości samolotu. Materiał telewizyjny pokazał poważnie uszkodzone skrzydła A350 wśród zwęglonych i połamanych części kadłuba.

Mniejszy samolot Straży Przybrzeżnej wyglądał jak kupa gruzu. Śledczy komisji Takuya Fujiwara powiedział, że jego zespół odzyskał od Bombardiera dane lotu i rejestratory głosu do analizy.

Policja i strażacy gromadzą się wokół płonącego samolotu Japońskiej Straży Przybrzeżnej na lotnisku Haneda. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem Associated Press)

JTSB poinformowało, że śledczy zamierzają przesłuchać pilotów i urzędników, a także funkcjonariuszy kontroli ruchu lotniczego, aby dowiedzieć się, w jaki sposób oba samoloty znalazły się jednocześnie na pasie startowym.

Obie strony różniły się w rozumieniu możliwości korzystania z pasa startowego.

Tadayuki Tsutsumi, dyrektor generalny JAL, powiedział na konferencji prasowej pod koniec wtorku, że A350 „normalnie wlatuje i ląduje” na pasie startowym, a pilot oświadczył, że nie rozpoznaje samolotu Bombardier.

Noriyuki Aoki, inny dyrektor Japan Airlines, powiedział, że samolot otrzymał pozwolenie na lądowanie.

Płonący wrak samolotu Japan Airlines (po prawej u dołu) i samolotu Japońskiej Straży Przybrzeżnej (po lewej u góry) na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r., w Tokio, Japonia. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem Associated Press)

Z transkrypcji Departamentu Transportu wynika, że ​​funkcjonariusze ruchu lotniczego zezwolili samolotowi na lądowanie, prosząc jednocześnie pilota Straży Przybrzeżnej, aby zaczekał przed wejściem na pas startowy.

Jednak według raportu telewizji NHK pilot Straży Przybrzeżnej powiedział, że otrzymał pozwolenie na start. Straż przybrzeżna poinformowała, że ​​urzędnicy weryfikują tę informację.

Wszyscy pasażerowie i załoga zostawili bagaże i prześliznęli się przez rynny ratunkowe w ciągu 20 minut od lądowania, gdy kabina płonącego samolotu wypełniła się dymem – wynik chwalony przez ekspertów ds. lotnictwa.

Telewizja NHK podała, że ​​wszyscy pasażerowie na pokładzie, czyli około 400 osób, bezpiecznie opuścili pojazd. (w zestawie)

Szwedzki pasażer Anton Deby (17 l.) powiedział szwedzkiej gazecie: „W ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem. Rzuciliśmy się na podłogę. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i rzuciliśmy się na nie”. Aftonbladet.

„Dym w kabinie śmierdzi jak diabli”.

Nawet po bezpiecznej ewakuacji samolotu pasażerów na pasie startowym ogarnął nowy strach, gdy płomienie objęły samolot, a jeden z silników odrzutowych z rykiem ożył, jakby miał zaraz wystartować, powiedział William Manzione, który był na pokładzie samolot. Załoga krzyczała, żeby opuścili samolot.

„Miało się wrażenie, że zaraz eksploduje” – Manzione powiedział Sky News.

„To był moment największego strachu dla mnie i innych pasażerów”.

Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako główny przypadek testowy kadłuba wykonanego z kompozytów włókna węglowego – stosowanego w A350 i Boeingach 787 – zamiast tradycyjnych aluminiowych poszyć.

„To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mogę sobie wyobrazić. Z drugiej strony kadłub chronił (pasażerów) przed naprawdę strasznym pożarem — nie palił się przez chwilę i nie wypuścił wszystkich .” – powiedział konsultant ds. bezpieczeństwa John Cox.

Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako główny przypadek testowy kadłuba wykonanego z kompozytów włókna węglowego – stosowanego w A350 i Boeingu 787 – zamiast tradycyjnych aluminiowych poszyć. (w zestawie)

Trzy inne pasy startowe Hanedy zostały ponownie otwarte pod koniec wtorku, ale tylko w środę około 140 lotów zostało odwołanych z powodu zamknięcia pasa startowego – podali urzędnicy ds. transportu.

W środę lotnisko było zatłoczone, ponieważ wielu urlopowiczów zakończyło swoje podróże na Nowy Rok, w tym ci, którzy uciekli przed pożarem i spędzili noc na lotnisku lub w pobliskich hotelach, próbując zmienić lot.

Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, obsługujące wiele lotów międzynarodowych, i jest preferowane przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliskość centralnych części miasta.

Według strony internetowej Japan Airlines eksploatują 16 samolotów A350-900. Dwusilnikowy, dwukadłubowy samolot A350 jest używany przez wiele międzynarodowych linii lotniczych obsługujących loty długodystansowe. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.