Ricky Barron zainstalował na dachu system słoneczny w 2014 roku, aby jak najlepiej wykorzystać słońce w North Queensland i zaoszczędzić pieniądze na rachunkach za prąd.
główne punkty:
- Ricky Barron został poinformowany, że instalacja jest zagrożeniem pożarowym, ale sprzedawca nie odinstaluje go
- Wiele organów regulacyjnych otrzymuje skargi dotyczące sprzedawców, producentów i instalatorów energii słonecznej
- Niektóre z głównych poruszanych kwestii dotyczą ceny, jakości i sprzedaży pod wysokim ciśnieniem
Ale od czasu jego zainstalowania kosztowało go to tysiące dolarów i lata nieprzespanych nocy.
Dopiero w tym roku tak zwany lekarz słoneczny sprawdził jego panele dachowe, aby człowiek Mackay zdał sobie sprawę z potencjalnego niebezpieczeństwa, w którym żyje.
„on jest [the solar inspector] Zasadniczo powiedział, że został źle zainstalowany i istnieje duże prawdopodobieństwo, że się zapali”.
„Byłem tak zdenerwowany i nie spałem dobrze, myśląc o tym”.
Barron powiedział, że instalacja systemu fotowoltaicznego przez lokalną firmę zajęła dwa lata, więc zamiast tego przeniósł się do firmy z Melbourne.
Powiedział, że problemy zaczęły się około sześć miesięcy później, a potem miał problemy z wymianą części, na przykład gdy falowniki zepsuły się po 18 miesiącach.
Pewnego razu sąsiad zadzwonił do pana Barrona, aby ostrzec go o pożarze.
– Wysadzili deskę rozdzielczą – powiedział.
„Powinno było zadziałać od pierwszego dnia… po prostu mieliśmy z tym problem.
„System nigdy nie działał… Próbowaliśmy zaoszczędzić pieniądze na kilka innych remontów, ale nie mogliśmy”.
Barron powiedział, że chce, aby firma ją odinstalowała, ale ABC rozumie, że firma nie sprzedawała energii słonecznej od kilku lat.
„Ciągle mówili, że ktoś się do nich skontaktuje, a nigdy tego nie zrobili” – powiedział Barron.
„Mają witrynę reklamacyjną i na tej samej łodzi jest wiele osób”.
Firma ABC skontaktowała się z firmą ABC w celu uzyskania komentarza.
Kim jest lekarz słoneczny?
Jemal Solo założył własną firmę zajmującą się inspekcją słoneczną w Mackay, ponieważ powiedział, że nikt nie opowiada się za właścicielami domów z instalacjami słonecznymi.
„Zobowiązujemy instalatorów i producentów do odpowiedzialności za ich produkty i ich branżę” – powiedział Solow.
„Wzięliśmy to, ponieważ widzieliśmy, że nikt nie ma z tym do czynienia… a jeśli chodzi o emerytów, naprawdę się denerwujesz, ponieważ ludzie kupują to, aby zaoszczędzić pieniądze”.
Pan Solo, który zainstalował panele słoneczne i przeprowadził inspekcje regulatorów czystej energii, powiedział, że instalatorzy mają pięcioletni okres odpowiedzialności za wady, aby naprawić swoją pracę.
„To naprawdę twoja wina, jeśli po sześciu latach odkryjesz, że nie został prawidłowo zainstalowany” – powiedział.
„Problem polega na tym, że nie ma pętli sprzężenia zwrotnego… nikt nie sprawdza, czy instalator działa.
„Sprzedawców energii słonecznej tak naprawdę nie obchodzi, o ile otrzymują wynagrodzenie”.
Brian Richardson z Biura Bezpieczeństwa Elektrycznego w Queensland powiedział, że zdarzały się przypadki, w których firmy międzystanowe przyjeżdżały do Queensland bez odpowiednich licencji.
Do kogo mogą zwrócić się konsumenci?
Australia nie ma krajowego organu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo elektryczne.
Barron powiedział, że skierował swoją sprawę do Biura Sprawiedliwego Handlu w Queensland oraz do Australijskiej Komisji ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC).
Nie jest sam.
Biuro Sprawiedliwego Handlu rozpatruje rocznie około 350 reklamacji związanych z produktami energii słonecznej.
Rzecznik praw obywatelskich ds. energii i wody w Queensland (EWOQ) zajmuje się skargami dotyczącymi rachunków za energię słoneczną i pomiarów.
Jane Peiris z EWOQ powiedziała, że w roku podatkowym 2021-2022 otrzymała 142 skargi dotyczące błędów w rozliczaniu energii słonecznej, co stanowi wzrost o 92 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Skierowała 153 sprawy dotyczące instalacji i 17 spraw dotyczących gwarancji energii słonecznej do Urzędu Sprawiedliwego Handlu.
Delia Ricard, wiceprezes ACCC, powiedziała, że jej organizacja otrzymuje również wiele skarg dotyczących doświadczeń konsumentów ze sprzedażą i instalacją paneli słonecznych.
„Jeśli jest to mały lokalny regulator, prawdopodobnie odesłalibyśmy go do Queensland Fair Trading” – powiedziała.
„Kiedy jest to większy lub bardziej systemowy problem krajowy, możemy podjąć działania egzekucyjne lub regulacyjne.
„Rada Czystej Energii i nowe ikony technologii mają na celu podniesienie standardów w zakresie produkcji i instalacji systemów energii słonecznej.
„Chociaż są to kody opcjonalne, w większości stanów, w których obowiązują rabaty, zniżkę można uzyskać tylko wtedy, gdy system został zakupiony od osoby objętej kodem”.
Obecnie nie ma wymagań stanowych ani terytorialnych, aby elektrycy uzyskali dodatkowe kwalifikacje w zakresie energii słonecznej.
Plan wprowadzony przez rząd federalny 22 lata temu ma na celu rozwiązanie tego problemu, ale zostanie wycofany do 2030 r.
Program Energii Odnawialnej na małą skalę zarządzany przez Urząd Regulacji Czystej Energii zapewnia rodzinom i firmom zachęty finansowe do instalowania systemów energii słonecznej zatwierdzonych przez Radę ds. Czystej Energii.
Dyrektor generalny programu, Matthew Power, powiedział, że konsultuje się ze stanami i terytoriami w celu włączenia niektórych aspektów programu do stanowych baz elektrycznych dla stanu i terytoriów.
„Commonwealth Scheme określa zobowiązanie, które wykracza poza już istniejące wymagania stanowe i terytorialne” – powiedział Power.
„System musi zostać zainstalowany przez instalatora z certyfikatem Clean Energy Council, który posiada dodatkowe kwalifikacje i szkolenia wykraczające poza normalne licencje elektryczne”.
Reklamacje „niestarannego wykonania”
Pani Rickard powiedziała, że niektóre z głównych problemów, które pojawiły się w ACCC, obejmowały nieprawdziwe informacje na temat ceny i jakości, a także niezamówioną sprzedaż pod presją.
„Istnieje wiele problemów, na które ludzie narzekają, w tym złe wykonanie” – powiedziała.
Pani Rickard powiedziała, że wiele organów regulacyjnych bada przypadki, w których sprzedawca zakończył działalność.
Jamal Solo zgodził się, że widział wielu sprzedawców, którzy przychodzą i odchodzą.
„Zwykle zdarza się, że producent znika, a właściciel domu nie wie, kto jest instalatorem” – powiedział.
„Trzydzieści procent spraw, którymi się zajmujemy, producenci już wycofali się z Australii, więc jesteście tu po latach z kartką papieru z gwarancją, która jest nic nie warta”.
To trochę ulga dla Ricky’ego Barrona.
„Chcę tylko zdjąć mój układ słoneczny”.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu