Ponieważ zobowiązania klimatyczne są tymczasowo na uboczu, rozszerzenie zrównoważonych i niedrogich opcji transportu będzie miało kluczowe znaczenie dla złagodzenia wysokich kosztów paliwa przy jednoczesnym przyspieszeniu ekologicznej transformacji.
Chociaż europejska agenda klimatyczna nabrała w ostatnich latach znacznego rozmachu, paliwa kopalne przeżywają wielki powrót. W sytuacji, gdy europejskie rynki energii podupadły od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę, niemiecka czerwień i zieleń szybko zdominowały sojusz wskrzeszony Cztery elektrownie węglowe miały zabezpieczyć dostawy energii elektrycznej na zimę, a ona uparcie walczyła z przedłużeniem wykorzystania energii jądrowej o kilka miesięcy. A Niemcy nie są osamotnione: przez kontynentKraje takie jak Francja i Austria mobilizują zlikwidowane elektrownie na paliwa kopalne, aby przetrwać nadchodzącą „zimę niezadowolenia”.
Pomimo przedstawiania powrotu do węgla jako krótkoterminowego kroku, gdy Europa wyzbywa się uzależnienia od rosyjskiej ropy i gazu, prezydent Francji Emmanuel Macron właśnie to zrobił. naprawdę ostrożny Że kryzys energetyczny „nie może sprawić, że zgubimy drogę”. Biorąc pod uwagę wstępne zobowiązania klimatyczne, rozszerzenie zrównoważonych i przystępnych cenowo opcji transportu będzie miało kluczowe znaczenie dla złagodzenia wysokich kosztów paliwa przy jednoczesnym przyspieszeniu zielonej transformacji, przy czym europejskie sieci kolejowe przekształcą się w szczególnie dobrze przygotowane położenie, aby napędzać niezbędne zmiany.
Jako komisarz ds. transportu Adina Vălean pracowała podświetlony„Kolej jest jednym z naszych najbardziej zrównoważonych środków transportu”, jednak jest w dużej mierze niewykorzystany, a transgraniczne podróże koleją stanowią zaledwie niewielki procent z 7% przejechanych kolejo-kilometrów w Europie. na warunkach Transport to jedyny sektor W Europie, w której emisje gazów cieplarnianych (GHG) wzrosły od 1990 r. – gdzie transport drogowy odpowiada za lwią część z 7% wzrostu emisji – podróż pociągiem ma ogromny potencjał, by przyspieszyć niskoemisyjną podróż Europy.
Wzmocnione sieci kolejowe będą miały kluczowe znaczenie dla przyspieszenia odchodzenia od wysokoemisyjnego transportu drogowego i osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu, a mianowicie neutralności węglowej do 2050 roku. Według Międzynarodowego Forum Transportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ITF) ), ambitne interwencje w zakresie zrównoważonego transportu, w tym koleje o wysokiej wydajności łączące obszary miejskie i wiejskie mogą pomóc w zmniejszeniu emisji z transportu pozamiejskiego O ponad 70% pŻyje do poziomów z 2015 r., co jest niezbędne, biorąc pod uwagę prognozę ITF, że do połowy stulecia sektor ten będzie odpowiadał za ponad 93% całkowitych emisji z transportu.
Oprócz dekarbonizacji transportu, inwestycje w infrastrukturę kolejową mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Według niedawnego badania Deloitte, Każde zainwestowane euro W sieciach kolejowych generuje około 3 euro dla gospodarki narodowej. Ta inwestycja będzie Kluczowa rola w promowaniu gospodarek wschodzących w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), zapewniając zrównoważoną infrastrukturę transportową niezbędną do zwiększenia konkurencyjności, ułatwienia działalności gospodarczej i przyciągnięcia inwestycji w regionie, przy jednoczesnym wzmocnieniu powiązań handlowych z resztą Europy.
Rzeczywiście, Europa Środkowo-Wschodnia jest przygotowana do przeprowadzenia w najbliższej przyszłości kompleksowego remontu swojej zrównoważonej sieci transportowej. Świadczy o tym projekt RailBaltica, planowana 870 km linia kolejowa łącząca stolice Litwy, Łotwy, Estonii i Warszawy. Co równie ważne, jest to niewątpliwe potwierdzenie silnego i jednoczesnego zaangażowania państw bałtyckich na rzecz Zachodu Oddzielenie od ich sowieckiej przeszłości.
Tymczasem Polska Centrum Transportu Solidarności, znany pod polskim akronimem CPK, zmieni podróże krajowe i regionalne, integrując największy w regionie port lotniczy i węzeł komunikacyjny z historyczną ekspansją kolejową. Ten rozwój – który ma obsłużyć 40 milionów pasażerów rocznie, a docelowo osiągnie 65 milionów do 2060 roku – zapewni prawie 2000 km nowych linii kolei dużych prędkości, głównie na 12 trasach, z których 10 zapewni połączenia miastom w całej Polsce. Szybki do Warszawy i CPK.
Strategiczne znaczenie CPK i korzyści z dekarbonizacji, jakie daje CPK, sprawiły, że stał się on dla Warszawy priorytetem. Centrum będzie służyło jako „brama” łącząca Polskę i region z resztą kontynentu, zwiększając atrakcyjność inwestycyjną Europy Środkowo-Wschodniej i stymulując regionalny wzrost gospodarczy. Co ważne, CPK wykorzystuje strategiczne położenie geograficzne Polski na skrzyżowaniu Europy, aby promować niskoemisyjne połączenia transportowe między wschodem a zachodem oraz północą i południem, co ma ułatwić handel i poprawić możliwości zatrudnienia dla społeczności wiejskich.
Z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju pomaga to w dekarbonizacji sektora ciężkiego transportu samochodowego i oczekuje się, że znacznie zmniejszy zapotrzebowanie na loty krajowe w Polsce, gdzie większość połączeń jest dostępna koleją dużych prędkości – dodając do tego znaczne długoterminowe redukcje emisji dwutlenku węgla.
Wraz z wdrożeniem już działającej infrastruktury kolejowej, pojawiają się równie ważne działania stymulujące przyjęcie tego środka transportu przez szerokie grono odbiorców.
Latem spróbowałem Niemiec Polityka uwagi Rozwiązanie problemu wysokich cen i złożoności systemu biletowego, który zniechęca pasażerów do podróżowania pociągiem. Podczas tego trzymiesięcznego doświadczenia pasażerowie mieli dostęp do wszystkich lokalnych i regionalnych pociągów (i autobusów) za pomocą jednego miesięcznego biletu o wartości 9 euro, co przyciągnęło wielu nowych obywateli w całym kraju do korzystania z transportu publicznego. Ale chociaż ta inicjatywa odniosła duży sukces w zwiększaniu popytu, poważne problemy z przepełnieniem i opóźnieniami ujawniły niezdolność systemu do obsługi zwiększonej liczby pasażerów.
Z tego powodu władze powinny: intensyfikacja inwestycji Zdolność sieci kolejowej i modernizacji do przyjęcia pasażerów wzrasta w sposób zrównoważony i komfortowy. Komisja Europejska miała aktywny rok w tej dziedzinie, zatwierdzając inwestycje Funduszu Spójności na ponad 80 mln euro w orientalny głodny i 110 mln euro w Zachodnia Bułgaria Modernizacja kolei na tych terenach. Oba projekty zapewnią społecznościom wiejskim szybkie, wydajne i zrównoważone połączenia transportowe z ich stolicami.
Wreszcie, stare, ale odnowione rozwiązanie będzie kluczem do uwolnienia pełnego potencjału ulepszonych sieci kolejowych na kontynentach: pociągi nocne. Chociaż w ostatnich dziesięcioleciach straciła na popularności, uśpione linki w Europie zostały wzrastającyz innowacyjnymi startupami, takimi jak Nightjet i europejski Sleeper Zapewnianie znacznie lepszych doświadczeń klientów, które sprawiają, że zrównoważone podróże na długich dystansach są wygodną, wygodną i niedrogą opcją.
W miarę zaostrzania się wojny na Ukrainie i pogłębiania się kryzysu energetycznego europejska agenda klimatyczna wydaje się być wstrzymana w dającej się przewidzieć przyszłości. Podczas gdy europejskie rządy mają obowiązek chronić obywateli i przedsiębiorstwa podczas nadchodzącej ostrej zimy, przywódcy nie mogą pozwolić, by kryzys energetyczny zagroził długoterminowej zielonej transformacji kontynentu. Przyspieszając rozwój europejskich sieci kolejowych i sieci łączności przy jednoczesnym przyciąganiu dużej liczby pasażerów, podmioty rządowe i prywatne mogą pomóc w utrzymaniu europejskiej agendy klimatycznej na właściwym torze.
źródło obrazu: Krzysztof zm. / flickr
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu