Kiedy dostajesz nowy telefon, automatycznie szukasz etui ochronnego, aby nie stłuc go pomimo możliwego upadku. Ale co powiesz na zainstalowanie zabezpieczenia innego niż antywirusowe, aby chronić wszystkie dane, które będziesz w nim przechowywać?
Firma Kaspersky wymienia trzy ważne powody, dla których urządzenia mobilne również wymagają ochrony programowej.
Twoje pieniądze mogą znajdować się na telefonie komórkowym
Azja Południowo-Wschodnia została uznana za najszybciej rozwijający się rynek e-portfeli po tym, jak pandemia spowodowała boom w lokalnej adopcji bankowości internetowej i korzystania z e-portfeli.
Płatności mobilne kontynuują stały wzrost dzięki 86 mobilnym usługom przelewów pieniężnych na żywo w Azji Południowo-Wschodniej od zeszłego roku, oczekuje się, że wzrośnie więcej jednorożców, a bank jest skarbonką w tym trendzie.
Własne badanie firmy Kaspersky dotyczące płatności cyfrowych wykazało, że smartfon z systemem Android jest najczęściej używanym urządzeniem do transakcji finansowych online w regionie.
Z punktu widzenia kraju większość korzysta z telefonów z Androidem. Ponad czterech na pięciu (82%) użytkowników płatności cyfrowych w Indonezji i na Filipinach używa swoich urządzeń z Androidem do transakcji mobilnych, podczas gdy w Malezji 76%, w Tajlandii 73%, w Wietnamie 67% i 54% w Singapurze.
W 2022 roku firma Kaspersky zablokowała łącznie 1083 mobilne trojany bankowe, które prawie zainfekowały użytkowników SEA, a także 207 506 incydentów związanych z mobilnym złośliwym oprogramowaniem.
„W porównaniu z zagrożeniami, takimi jak phishing i oprogramowanie ransomware, wykrywalność mobilnych trojanów bankowych jest nadal stosunkowo niska, głównie dlatego, że podstawowe czyszczenie polegające na umieszczaniu rozwiązań zabezpieczających na urządzeniach mobilnych jest nadal w toku w SE Asia” dla regionu Azji i Pacyfiku w Kaspersky.
„Nasze pieniądze, nasze konta bankowe, nasze mobilne e-portfele, a nawet nasze inwestycje są teraz dosłownie w naszych smartfonach, a teraz może to być urządzenie z Androidem lub iOS. Nadszedł czas, aby chronić je za pomocą silnego rozwiązania zabezpieczającego przed cyberprzestępcami motywowanymi finansowo, ” on mówi.
Możesz uzyskać dostęp do poczty służbowej za pomocą smartfona
Urządzenia mobilne stanowią znane ryzyko biznesowe.
Wiadomo, że poza bankowością mobilną telefony komórkowe są używane do uzyskiwania dostępu do poczty i zasobów korporacyjnych.
Niebezpieczeństwo związane z BYOD (Bring Your Own Device) polega na tym, że 96% smartfonów, które mogą łączyć się z sieciami korporacyjnymi i uzyskiwać do nich dostęp, nie zostało wydanych, co oznacza, że są przeznaczone do użytku osobistego.
Na przestrzeni lat badacze z Kaspersky byli świadkami przypadków przedostawania się zaawansowanych trwałych zagrożeń (APT) do systemów firmowych za pośrednictwem zainfekowanych urządzeń mobilnych.
APT mobilnego szkodliwego oprogramowania, takie jak Pegasus i Chrysor, to programy szpiegowskie rozprzestrzeniające się za pośrednictwem exploitów dla systemów Android lub iOS, instalowanych na smartfonach ofiar. Kaspersky w 2022 roku wykrył również 10 543 mobilnych instalatorów trojanów na całym świecie.
„Brak rozwiązań zabezpieczających na osobistych urządzeniach mobilnych może mieć wpływ na ogólny stan bezpieczeństwa IT firmy” — mówi Hia.
„Zdajemy sobie sprawę z wygody BYOD, ale organizacje powinny również odgrywać swoją rolę w zachęcaniu swoich pracowników do instalowania zabezpieczeń na swoich smartfonach, które mogą swobodnie łączyć się z krytycznymi sieciami korporacyjnymi”.
Twoje urządzenie mobilne zawiera wszystkie Twoje aplikacje społecznościowe
Badanie wykazało, że jeden na czterech użytkowników Internetu w regionie Azji i Pacyfiku (APAC) padł ofiarą oszustwa tożsamości. Ale najciekawsze jest to, że użytkownicy nie mogli się mniej przejmować. Wielu wciąż nie jest zainteresowanych zabezpieczeniem swojej tożsamości przed kradzieżą i oszustwami internetowymi.
Większość oszustw ma miejsce w mediach społecznościowych, do których najczęściej uzyskuje się dostęp za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Inne badanie przeprowadzone przez firmę Kaspersky wykazało również, że jeden na czterech (38%) użytkowników mediów społecznościowych twierdzi, że osobiście zna kogoś, kto był narażony na ryzyko naruszenia danych podczas korzystania z mediów społecznościowych. W przypadku osób w wieku od 18 do 34 lat liczba ta wzrasta do ponad połowy (52%). Siedem procent użytkowników na całym świecie twierdzi, że padło ofiarą oszustwa w mediach społecznościowych.
Raport firmy Kaspersky z 2022 r. dotyczący phishingu ujawnił również, że rozwiązanie mobilne globalnej firmy zajmującej się cyberbezpieczeństwem zablokowało w zeszłym roku 360 185 prób kliknięcia odsyłaczy phishingowych z komunikatorów. Spośród nich 82,71% pochodziło z WhatsApp, 14,12% z Telegrama, a kolejne 3,17% z Viber.
„Nasze urządzenia mobilne to skarbnica mediów społecznościowych i komunikatorów, z których korzystamy” — mówi Hia.
„W każdej z nich mamy prywatne rozmowy, zdjęcia i informacje, które chcemy trzymać z dala od niepowołanych rąk. Drugą stroną medalu jest to, że na tych platformach czają się również cyberprzestępcy, czekając, aż ofiara wpadnie w ich pułapki. Sieć bezpieczeństwa jest niezbędna, jeśli mamy korzystać z możliwości naszych telefonów komórkowych i zabezpieczyć naszą cyfrową reputację i tożsamość”.
„Chcę być miłośnikiem telewizji. Certyfikowany entuzjasta popkultury. Stypendysta Twittera. Student amator.”
More Stories
TRUE NORTH uruchomiła nową platformę marki „Life's Different After” w ramach kampanii Today the Brave
Pomiar mowy ciała Wiadomości o Mirażu
W trakcie testu | Rower Giant Revolt 2025 ma dodatkowe schowki w dolnej rurze i twierdzi, że zapewnia większy komfort