Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów na benzynę i olej napędowy od 2035 roku, pomimo sprzeciwu Polski, jedynego państwa członkowskiego, które głosowało przeciwko zakazowi, kiedy to zostało zatwierdzone na dzisiejszym szczycie ministrów energii i transportu w Brukseli.
Do wczoraj polska minister klimatu Anna Moskwa zapowiadała, że jej rząd „zablokuje ten dokument razem z innymi krajami”, choć nie sprecyzowała, kim one są.
Jednak w dzisiejszym głosowaniu Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu – Niemcy wcześniej sprzeciwiały się zakazowi, ale w zeszłym tygodniu zawarły porozumienie z Komisją Europejską zezwalające na stosowanie e-paliw neutralnych pod względem emisji CO2 – i głosowały za.
🇪🇺 Zwolnienie zostało dodane na żądanie Niemiec, które w ostatniej chwili zorganizowały kampanię mającą na celu uniknięcie e-paliw z zakazu z 2035 roku. #Wiadomości europejskie https://t.co/4TGIHlbblw
— euronews (@euronews) 28 marca 2023 r
Polska, która od samego początku była zdecydowanym przeciwnikiem pomysłu, określa harmonogram realizacji planów jako „nierealny” i „zbyt ambitny”. Po dzisiejszym głosowaniu skrytykował decyzję i proces jej podjęcia, ale wyraził nadzieję, że można ją jeszcze zmienić.
„Nieprzejrzyste i nieformalne dyskusje pokazują, że Niemcy naciskają głównie na rozwiązania korzystne dla ich rynku, co nie ma nic wspólnego z uczciwą zmianą” – napisała na Twitterze Moskwa.
„Na 2026 rok planowana jest nowelizacja przepisów zakazująca rejestracji nowych samochodów spalinowych. Mam nadzieję, że do tego czasu Unia zrozumie absurdalność tej decyzji i plany z nią związane zostaną zrewidowane” – dodał.
Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji Nowych samochodów splinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne działanie, gdzie Niemcy forsują roządzą korzystne konzystne dla svojgo rynku pozęcie, że Nie ma to nic święcznego ze sządłą. Transformacja. Naseem…
— Anna Moskwa (@moskwa_anna) 28 marca 2023 r
Polska jest jednym z nielicznych krajów UE, które przyjęły samochody elektryczne. Z najnowszych ogólnounijnych danych za 2021 r. wynika, że 3,6% nowych samochodów w Polsce jest w pełni elektrycznych lub hybrydowych, przy czym tylko Czechy (3,2%), Słowacja (2,1%) i Cypr (0,8%) mają niższy odsetek.
Po wyłączeniu pojazdów hybrydowych polska stawka 1,2% dla pojazdów elektrycznych była drugim najniższym w porównaniu z Cyprem (0,5%). Polska, zamieszkana przez 38 milionów ludzi, miała na koniec lutego tego roku zarejestrowanych zaledwie 66 685 samochodów elektrycznych i mniej niż 3000 stacji ładowania.
Polski rząd obiecał w 2016 roku, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździł milion pojazdów elektrycznych. Jednak niskie zainteresowanie programem subsydiowania kosztów zakupu pojazdów elektrycznych i opóźnienia w planach polskiego samochodu elektrycznego wymusiły zmianę skali tych ambicji.
Niektóre polskie miasta zdecydowały się na wprowadzenie własnych „stref czystego transportu”. Kraków jako pierwszy w przyszłym roku zacznie wprowadzać zakaz ruchu starych pojazdów na swoich drogach. Podobne plany przyjęła niedawno stołeczna Warszawa.
W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 67 000 pojazdów elektrycznych, czyli o 63% więcej niż rok temu.
Jednak liczba ta jest znacznie poniżej celów rządowych – które początkowo przewidywały milion samochodów elektrycznych do 2025 r. – i jest najniższa w UE. https://t.co/c9rLWHJY5H
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 18 lutego 2023 r
Źródło głównego obrazu: Janusza Walczaka/Pixabe
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Pisarz ogólny. Fanatyk Twittera. Wielokrotnie nagradzany praktykujący alkohol. Guru popkultury.”
More Stories
Mistrzostwa Europy 29er 2024 – Gdynia, Polska Dzień 2 • Remis na żywo
Imponująca kula ognia w centralnej Polsce – oddział angielski
Chosen wrócił i jest gotowy do dostarczenia do Polski – FIBA Olimpijskie Kwalifikacje 2024 Walencja, Hiszpania