Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, sprzeciwia się temu jedynie Polska

Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, sprzeciwia się temu jedynie Polska

Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów na benzynę i olej napędowy od 2035 roku, pomimo sprzeciwu Polski, jedynego państwa członkowskiego, które głosowało przeciwko zakazowi, kiedy to zostało zatwierdzone na dzisiejszym szczycie ministrów energii i transportu w Brukseli.

Do wczoraj polska minister klimatu Anna Moskwa zapowiadała, że ​​jej rząd „zablokuje ten dokument razem z innymi krajami”, choć nie sprecyzowała, kim one są.

Jednak w dzisiejszym głosowaniu Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu – Niemcy wcześniej sprzeciwiały się zakazowi, ale w zeszłym tygodniu zawarły porozumienie z Komisją Europejską zezwalające na stosowanie e-paliw neutralnych pod względem emisji CO2 – i głosowały za.

Polska, która od samego początku była zdecydowanym przeciwnikiem pomysłu, określa harmonogram realizacji planów jako „nierealny” i „zbyt ambitny”. Po dzisiejszym głosowaniu skrytykował decyzję i proces jej podjęcia, ale wyraził nadzieję, że można ją jeszcze zmienić.

„Nieprzejrzyste i nieformalne dyskusje pokazują, że Niemcy naciskają głównie na rozwiązania korzystne dla ich rynku, co nie ma nic wspólnego z uczciwą zmianą” – napisała na Twitterze Moskwa.

„Na 2026 rok planowana jest nowelizacja przepisów zakazująca rejestracji nowych samochodów spalinowych. Mam nadzieję, że do tego czasu Unia zrozumie absurdalność tej decyzji i plany z nią związane zostaną zrewidowane” – dodał.

Polska jest jednym z nielicznych krajów UE, które przyjęły samochody elektryczne. Z najnowszych ogólnounijnych danych za 2021 r. wynika, że ​​3,6% nowych samochodów w Polsce jest w pełni elektrycznych lub hybrydowych, przy czym tylko Czechy (3,2%), Słowacja (2,1%) i Cypr (0,8%) mają niższy odsetek.

READ  Raport z Polski mówi, że Celtycy ciężko pracują nad umową Jurnovicha

Po wyłączeniu pojazdów hybrydowych polska stawka 1,2% dla pojazdów elektrycznych była drugim najniższym w porównaniu z Cyprem (0,5%). Polska, zamieszkana przez 38 milionów ludzi, miała na koniec lutego tego roku zarejestrowanych zaledwie 66 685 samochodów elektrycznych i mniej niż 3000 stacji ładowania.

Polski rząd obiecał w 2016 roku, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździł milion pojazdów elektrycznych. Jednak niskie zainteresowanie programem subsydiowania kosztów zakupu pojazdów elektrycznych i opóźnienia w planach polskiego samochodu elektrycznego wymusiły zmianę skali tych ambicji.

Niektóre polskie miasta zdecydowały się na wprowadzenie własnych „stref czystego transportu”. Kraków jako pierwszy w przyszłym roku zacznie wprowadzać zakaz ruchu starych pojazdów na swoich drogach. Podobne plany przyjęła niedawno stołeczna Warszawa.

Źródło głównego obrazu: Janusza Walczaka/Pixabe