18 października 2023 r
Ostatnie miesiące przyniosły lekką stabilizację na polskim rynku samochodów nowych i używanych. Marcin Kardas, dyrektor ds. wycen w Autovista Poland (część Grupy Autovista) dokonuje przeglądu danych za trzeci kwartał 2023 roku.
Po okresie wakacyjnym w wielu krajach Europy Zachodniej zaobserwowano wyraźne spadki popytu na samochody nowe i używane. Polsce udało się jednak uniknąć tej tendencji i na razie nie widać zauważalnej zmiany. Co więcej, przy wysokiej inflacji i wolumenie zapasów samochodów używanych znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii COVID-19, wartości rezydualne pozostają stosunkowo wysokie.
Zapytaj o wahania cen
W segmencie samochodów luksusowych nastąpił powrót do głębokich przecen na nowe samochody, co bezpośrednio przekłada się na ceny młodszych samochodów używanych. Strategia ta wywiera także coraz większą presję na walory modeli bardziej masowych, należących do marek mainstreamowych.
Natomiast starsze pojazdy odnotowały lekką tendencję spadkową, z wyjątkiem modeli starszych niż 90 miesięcy, które należą do młodszego i tańszego segmentu. Pojazdy te odnotowują ciągły wzrost wartości i cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku samochodów używanych.
W ostatnich okresach kwartalnych występowały znaczne wahania cen. Jednak ta „sinusoida” powoli zaczęła się stabilizować, co wskazywało na stopniowe nasycanie się rynku samochodów używanych modelami.
Po zakończeniu wakacji ponowna aprecjacja kursu euro zwiększyła atrakcyjność krajowych samochodów używanych dla importerów z Europy Zachodniej. Oczekiwania są także znacząco wyższe na polskim rynku samochodów używanych, a o cenie w coraz większym stopniu decyduje jakość. Modele przestarzałe lub wyposażone poniżej standardów rynkowych nie są już akceptowane.
Tajemnicze sygnały elektryczne
Rynek samochodów elektrycznych daje niejednoznaczne sygnały. Nadal istnieje równowaga między niskim popytem a niską podażą, ale z czasem spadki RV powinny zacząć rosnąć.
W związku z importem modeli z Europy Zachodniej presja będzie rosnąć. Pojazdy te zaczynają już w większych ilościach napływać na rynek samochodów używanych w Polsce. Jednak strategia obniżek cen Tesli zachęca do ostrej konkurencji na rynku nowych samochodów, co wkrótce będzie miało wpływ na ceny samochodów używanych.
Sytuacja ta ma konsekwencje dla pojazdów rekreacyjnych, których liczba stopniowo maleje. Jednak w czasie pandemii wartości były bardzo wysokie, dlatego teraz obserwujemy rewizję. Rosnąca konkurencja na rynku samochodów używanych z pewnością będzie wspierać ten proces. Spadek ten może być szczególnie istotny w przypadku pojazdów elektrycznych, gdyż wzrasta ryzyko większych i szybszych redukcji.
Samochody używane stają się coraz tańsze i w nadchodzących miesiącach raczej się to nie zmieni, jednak największym wyzwaniem są samochody elektryczne. Modele te od początku roku powoli pojawiają się na rynku używanym. Chociaż stosunkowo słabe wyniki samochodów elektrycznych pierwszej generacji mogą odnotować znaczny spadek wartości.
Popyt maleje
Zarówno nowe, jak i używane ciężarówki również znalazły się pod silną presją ze względu na spadający popyt w ostatnich miesiącach. Większa dostępność i niższa sprzedaż wymuszają większe rabaty na nowe pojazdy, łagodząc skutki wyższych cen katalogowych. Najtrudniejsza sytuacja jest na rynku samochodów ciężarowych. Poważnie wpłynęło to na liczbę zamówień na nowe ciągniki, co oznaczało znaczny spadek cen transakcyjnych.
Zainteresowanie używanymi samochodami osiągnęło najniższy poziom, a wartości rynkowe znacząco spadły, bo aż o 20% w ujęciu kwartalnym. Pojazdy budowlane (głównie wywrotki) i pojazdy dystrybucyjne również odnotowują znaczny spadek. Jest to punkt kryzysowy dla firm transportowych i świadczy o złym stanie polskiej gospodarki. Nic nie wskazuje na to, że sytuacja ta w najbliższym czasie ulegnie poprawie.
Ponadto Niemcy wprowadzą nowe stawki celne oparte na emisji CO22 emisji (zamiast norm Euro) w grudniu. Spowoduje to zamieszanie na rynku i w dłuższej perspektywie wzrost kosztów dla przewoźników, jedynie pogarszając ich obecną sytuację.
Średnia wartość trzyosiowego ciągnika siodłowego na rynku polskim
Zmiana wizerunku
Liczba rejestracji nowych samochodów w dalszym ciągu wykazuje niewielki spadek. Do września 2023 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 350 317 samochodów osobowych (wzrost o 10,6% rok do roku), 45 176 minivanów (wzrost o 3,6% rok do roku) i 26 596 samochodów ciężarowych (wzrost o 10,9% rok do roku). , według Bzbm.
Jednak gdy spojrzymy osobno na dane za wrzesień, obraz się zmienia. Liczba pojazdów osobowych wzrosła o 9,1% rok do roku, pojazdów użytkowych wzrosła o 8,7%, a samochodów ciężarowych spadła o 34,3%. Oprócz pickupów, wzrost rynku spowalnia, co jest szczególnie widoczne w przypadku samochodów ciężarowych. Musimy również pamiętać, że porównań tych dokonuje się w odniesieniu do problematycznego roku 2022, który borykał się z problemami z dostawą nowych samochodów.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu