Jeśli wszystko pójdzie dobrze późnym 6 maja 2024 r., astronauci NASA Butch Wilmore i Sonny Williams właśnie to zrobią. Wystrzel w kosmos Na pokładzie statku kosmicznego Boeing Starliner. Ostatni krytyczny test Starlinera, wystrzelony z Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego, przetestuje nowy statek kosmiczny i zabierze duet na Międzynarodową Stację Kosmiczną na około tydzień.
część Program załogi komercyjnej NASATa długo oczekiwana misja będzie pierwszym załogowym startem pojazdu. Jeśli się powiedzie, zapewni NASA – i przyszłym turystom kosmicznym – więcej możliwości dostania się na niską orbitę okołoziemską.
Z mojego punktu widzenia K Ekspert ds. polityki kosmicznejWystrzelenie Starlinera stanowi kolejny kamień milowy w rozwoju komercyjnego przemysłu kosmicznego. Jednak burzliwa historia misji pokazuje także, jak trudna może być droga w kosmos, nawet dla tak doświadczonej firmy jak Boeing.
Pochodzenie i rozwój
Po wycofaniu promu kosmicznego NASA w 2011 r. NASA zadzwoniła Komercyjne firmy kosmiczne pomagają agencji w transporcie ładunku i załogi na Międzynarodową Stację Kosmiczną.
W 2014 roku NASA wybrała Boeinga i SpaceX Aby zbudować własne pojazdy załogi: Starliner i Dragon.
Boeinga StarlineraJest przeznaczony do transportu do siedmiu członków załogi na niską orbitę okołoziemską i z powrotem. W przypadku misji NASA na Międzynarodową Stację Kosmiczną będzie mógł pomieścić do czterech statków jednocześnie i został zaprojektowany tak, aby pozostawał zadokowany w stacji przez okres do siedmiu miesięcy. Kapsuła, w której zasiądzie załoga, będzie miała 15 stóp wysokości i będzie nieco większa niż moduł dowodzenia Apollo czy SpaceX Dragon.
Boeing zaprojektował Starlinera tak, aby częściowo nadawał się do ponownego użycia, aby obniżyć koszty podróży w kosmos. chociaż Atlas V Zarówno rakieta, która wyniesie go w przestrzeń kosmiczną, jak i moduł serwisowy obsługujący pojazd, są jednorazowe, a kapsuła załogowa Starliner może zostać ponownie wykorzystana. Do 10 razyz sześciomiesięcznym okresem spłaty. Boeing ma Zbudowano dwa zdatne do lotu Starlinery Iść na randkę.
Rozwój Starlinera spotkał się z niepowodzeniami. Chociaż Boeing otrzymał od NASA 4,2 miliarda dolarów w porównaniu do 2,6 miliarda dolarów dla SpaceX, Boeing wydał więcej Ponad 1,5 miliarda dolarów dodatkowych na rozwój statków kosmicznych.
Podczas pierwszego bezzałogowego lotu testowego Starlinera w 2019 r. A Seria usterek oprogramowania i sprzętu Uniemożliwiło mu to dotarcie na planowaną orbitę i dokowanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Po wypróbowaniu niektórych jego systemów Wylądował pomyślnie Na poligonie rakietowym White Sands w Nowym Meksyku.
W 2022 roku po zidentyfikowaniu i wykonaniu ponad 80 napraw Starliner przeprowadził operację Drugi bezzałogowy lot testowy. Tym razem statek kosmiczny pomyślnie zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i wylądował sześć dni później w Nowym Meksyku.
Nadal, Boeing się spóźnił Ze względu na dodatkowe problemy pierwszy załogowy start Starlinera zaplanowano na lata 2023–2024. Jednym z nich były spadochrony Starlinera, które pomagają spowolnić statek powracający na Ziemię. Testy wykazały, że niektóre wiązania w linkach spadochronu były uszkodzone Słabszy niż oczekiwanoCo może spowodować jego pęknięcie. Drugim problemem było użycie łatwopalnej taśmy, która stwarzała zagrożenie pożarowe.
Główne pytanie wynikające z tych opóźnień dotyczy tego, dlaczego rozwój Starlinera był tak trudny. Dla jednego Urzędnicy NASA przyznali Nie zapewniała takiego nadzoru nad Starlinerem, jak w przypadku Dragon firmy SpaceX, ze względu na znajomość Boeinga przez agencję.
Boeing widział ich wiele problemy ostatnioI wyraźnie z bezpieczeństwem swoich samolotów. astronauta Butch Wilmore temu zaprzeczył Problemy Starlinera odzwierciedlają te problemy.
Ale Wiele innych działań kosmicznych Boeinga Po Starlinerze dotknęły go także awarie mechaniczne i presja budżetowa, w tym system startu kosmicznego. Planuje się, że ten system będzie głównym rakietą programu Artemis NASAKtóry planuje wysłać ludzi na Księżyc po raz pierwszy od ery Apolla.
Znaczenie dla NASA i komercyjnych lotów kosmicznych
Biorąc pod uwagę te trudności, sukces Starlinera będzie ważny dla przyszłych wysiłków Boeinga w przestrzeni kosmicznej. Nawet jeśli statek kosmiczny Dragon należący do SpaceX będzie w stanie z powodzeniem przetransportować astronautów NASA na Międzynarodową Stację Kosmiczną, agencja potrzebuje wsparcia. Tutaj w grę wchodzi Starliner.
Po Eksplozja Challengera w 1986 r I Wypadek promu Columbia w 2003 rokuNASA wycofała wahadłowiec kosmiczny w 2011 roku. Agencji pozostało niewiele opcji transportu astronautów do i z kosmosu. Posiadanie drugiego dostawcy komercyjnych pojazdów załogowych oznacza, że NASA nie będzie musiała polegać na jednej firmie lub pojeździe podczas startów w przestrzeń kosmiczną, jak to miało miejsce wcześniej.
Być może, co ważniejsze, jeśli Starliner odniesie sukces, może konkurować ze SpaceX. Chociaż obecnie nie ma ogromnego zapotrzebowania na turystykę kosmiczną, właśnie to zrobił Boeing Nie ma planów wprowadzenia na rynek Starlinera turystyka w najbliższym czasie, Konkurencja jest ważna Na każdym rynku, aby obniżyć koszty i zwiększyć innowacyjność.
Niewykluczone, że takich konkursów będzie więcej. Wystrzelenie Dream Chaser firmy Sierra Space planowane jest jeszcze w tym roku Transport towarów NASA do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Trwają także prace nad załogową wersją samolotu kosmicznego Kolejna runda programu komercyjnych załóg NASA. Oryginalny jest niebieski Współpraca z NASA To ostatnia runda kontraktów na rozwój załogi komercyjnej i lądownika księżycowego w ramach programu Artemis.
Chociaż SpaceX sprawiło, że komercyjne loty kosmiczne wyglądają na stosunkowo łatwe, trudne doświadczenia Boeinga ze Starlinerem pokazują, jak trudny może być lot kosmiczny, nawet dla doświadczonej firmy.
Misją Starlinera nie jest tylko praca dla NASA i Boeinga, ale udowodnienie, że więcej niż jedna firma może osiągnąć sukces w komercyjnym przemyśle kosmicznym. Udany start dałby NASA większą pewność co do zdolności branży do wspierania operacji na orbicie okołoziemskiej, ponieważ agencja skupia się na przyszłych misjach na Księżyc i dalej.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Prognoza cukrzycy w Australii w 2024 r. | Wiadomości o Mirażu
„Gorąca sauna żabia” pomaga australijskim gatunkom w walce ze śmiercionośnym grzybem
Model sztucznej inteligencji poprawia reakcję pacjentów na leczenie raka