Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Nawet zamknięcie oczu jest intensywnym ruchem: doświadczenie rzeczywistości wirtualnej, które symuluje poważny stan neurologiczny |  Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Melbourne

Nawet zamknięcie oczu jest intensywnym ruchem: doświadczenie rzeczywistości wirtualnej, które symuluje poważny stan neurologiczny | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Melbourne

SSłyszeliście o déjà vu: surrealistycznym odczuciu doświadczania teraźniejszości wcześniej, czy coś w tym rodzaju. Być może nie słyszałeś o jamais vu: sensie bycia Nieznany rzeczy, które warto wiedzieć. Jak twój dom, twoje biuro, a nawet twoje ręce.

Bohater Guya Pearce’a w thrillerze Christophera Nolana Memento z 2000 roku, który nie jest w stanie tworzyć nowych wspomnień, ma klona samego siebie. Ale posmakowało tego w fantastycznym doświadczeniu „pierwszej na świecie rzeczywistości mieszanej”, które ukazało się w tym roku Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Melbourneto jamais vu bardzo zróżnicowanej grupy.

Disturbance: Jamais Vu to aspirująca gra rzeczywistości wirtualnej, która symuluje przewlekłą chorobę układu przedsionkowego, na którą cierpi jeden z jej twórców, Ben Joseph Andrews. U 32-latka zdiagnozowano schorzenie powodujące silne migreny i zawroty głowy w wieku dwudziestu kilku lat. Ponieważ migrena przedsionkowa „nie jest dobrze znana w rodzinie migren”, mówi, że droga do diagnozy była długa i napięta.

„W tym stanie nie ma czegoś takiego jak bezruch” – mówi. „Nawet pulsowanie w twoim ciele ma ruch. Nawet samo zamknięcie oczu jest kolejną intensywną formą ruchu. Rzeczy, które słyszę, rzeczy, które czuję – moje ciało interpretuje jako ruch. To powoduje wiele konfliktów. To dość porowate połączenie do świata Czuję moje ostrza Pojedynczy kawałek trawy poruszający się na wietrze. Część [Turbulence: Jamais Vu] Obejmuje to spojrzenie na to, co umożliwia i wyświetla to. To próba stworzenia języka, który zilustruje coś, co trudno opisać”.

Współtwórczyni Andrews, Emma Roberts, przeniosła doświadczenie rzeczywistości wirtualnej – grając w Acmi w Melbourne do 15 sierpnia – prosto do mojego domu. Kiedy zakładam okulary wirtualnej rzeczywistości, otoczenie wokół mnie zmienia się w surrealistyczny sposób. Jestem w tym samym pokoju, ale nie widzę już kolorów: wszystko jest teraz monochromatyczne. Używając zestawu słuchawkowego podłączonego do kamery głębinowej, która przesyła informacje zwrotne o tym, co widzisz, sprawili, że znajomy stał się nieznany. Zrobili jamais vu.

READ  Doładuj swojego iPhone'a 50% rabatem na tę niesamowitą baterię magnetyczną
Kiedy poruszam prawą ręką, widzę, jak porusza się ona w lewą stronę. Mój system sensoryczny został wyrzucony. Zdjęcie: Maeve

Kontury obiektów wyglądają na rozmyte i dziwne. Przestrzeń przede mną jest odwrócona, więc kiedy poruszam prawą ręką, widzę, jak porusza się ona w lewo. Mój system sensoryczny został wyrzucony. W pewnym momencie Andrews poprosił mnie przez głos, abym wziął aspirynę z miski i włożył pigułki do kubka. Ta pozornie prosta prośba jest bardzo trudna i wymaga ogromnego skupienia.

Eksperymentalny i intymny charakter wirtualnej i mieszanej rzeczywistości pozwala twórcom eksplorować takie tematy jak żadna inna forma sztuki. Nie czytamy o migrenach przedsionkowych ani nie słuchamy wywiadów: jesteśmy zanurzeni w symulacjach, które radykalnie zmieniają nasze informacje sensoryczne. Właśnie dlatego VR i MR (skrót od „rzeczywistości mieszanej”) mają historię odkrywania warunków, w tym AutyzmI Dysforia płciowaI Zaburzenia paniczne I wiele więcej.

Andrews i Roberts twierdzą, że wpływ na ich twórczość wywarła sztuka, która kwestionuje idee dotyczące dostępności i normatywności, na przykład te stworzone przez artystkę Kristen Sun Kim, która urodziła się głucha, oraz kompozytora JJJJ Jerome’a ​​Ellisa, który się jąka.

„Jest coś naprawdę interesującego w dekonstrukcji mediów przez pryzmat destrukcji, kwestionowaniu przyjętej normatywności szeroko stosowanej technologii” — mówi Roberts. „Istnieje bardzo bogata historia niepełnosprawnych artystów, którzy robią to za pośrednictwem różnych mediów”.

„VR próbuje pośredniczyć w naszym sposobie rozumienia świata” — dodaje Andrews. „Naprawdę nas to interesuje, w tym tego, co można odblokować, odkrywając warstwy poznania. Często w technologiach immersyjnych, takich jak VR, dążymy do płynności. Ale niepełnosprawność jest w pewnym sensie czarującym doświadczeniem dla świata”.

Andrews i Roberts są wczesnymi pionierami tych wciąż rodzących się technologii, badającymi możliwości VR i MR w sposób podobny do wczesnych pionierów kina, którzy bawili się formą i treścią filmów. Ich poprzednia praca obejmuje Gondwana, 48-godzinne doświadczenie, które symuluje upływ czasu w lesie deszczowym Daintree w Queensland. Najbardziej skoncentrowane i osobiste zaburzenie: Jamais Vu to pierwszy rozdział zamierzonej serii, która będzie kontynuować badanie przewlekłego stanu przedsionkowego Andrewsa.

READ  YouTube TV testuje dźwięk przestrzenny w Android TV, Google TV i Roku

„Bezpośrednią linią, która przebiega przez większość naszych prac, jest zainteresowanie zachwytem, ​​kwestionowaniem i ponownym łączeniem się ze światem wokół nas i nami samymi” – mówi Roberts. „Robiliśmy to wcześniej na bardzo dużą skalę – gęstość lasów deszczowych, ogrom kosmosu. Ale ta praca zwraca tę ciekawość i zachwyt do wewnątrz, patrząc na nasze własne doświadczenia i doświadczenia Bena jako godne podziwu.”