Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

CATL, mało znany chiński producent baterii, który zaniepokoił Stany Zjednoczone |  Chiny

CATL, mało znany chiński producent baterii, który zaniepokoił Stany Zjednoczone | Chiny

Obydwa światowe supermocarstwa są ze sobą tak ściśle powiązane, że trudno wyobrazić sobie filar gospodarki, który nie zostałby nadwyrężony napięciami między Stanami Zjednoczonymi a Chinami.

Kolejna linia frontu w walce gospodarczej jest być może najbardziej fundamentalna w historii: walka o samą władzę.

Chińska firma, o której większość ludzi nigdy nie słyszała, znajduje się w centrum światowego wyścigu o magazynowanie czystej energii potrzebnej do napędzania zielonej transformacji w Stanach Zjednoczonych i reszcie świata.

Chińska spółka Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) to firma zajmująca się magazynowaniem energii i największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV). Jednak pomimo faktu, że firma kontroluje prawie dwie piąte światowego rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych i zasila samochody takich marek, jak Tesla, Volkswagena I BMW – Od dawna pozostawało poza radarem amerykańskiej polityki. Dotychczas.

W lutym Duke Energy, amerykańska firma energetyczna obsługująca ponad 8 milionów klientów, Powiedział Stosowanie akumulatorów CATL zostało wycofane. Duke powiedział, że zastąpi produkty CATL technologią „krajowego dostawcy lub kraju sojuszniczego”.

Model stacji wymiany akumulatorów Evogo firmy CATL na Salonie Samochodowym w Szanghaju w 2023 r. Zdjęcie: Bloomberg/Getty Images

Decyzja została podjęta po tym, jak prawodawcy wyrazili obawy dotyczące stosowania akumulatorów CATL w bazie piechoty morskiej Lejeune w Północnej Karolinie. Duke, który zapewnia infrastrukturę elektryczną dla bazy wojskowej, odłączył akumulatory CATL w grudniu i obecnie planuje ich całkowite wycofanie z użytku, a także wycofanie z projektów cywilnych.

Ford również znalazł się pod ostrzałem za sposób postępowania z CATL. Umowa między obiema firmami dotycząca budowy fabryki w Michigan, w której będą produkowane tanie akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe do pojazdów elektrycznych przy użyciu technologii CATL, spotkała się z wielokrotną krytyką ze strony amerykańskich prawodawców. Marco Rubio, wiceprzewodniczący Senackiej Komisji ds. Wywiadu, powiedział, że plan sprowadzi „największego geopolitycznego przeciwnika Ameryki do serca Ziemi”. W listopadzie Ford ograniczył swoje plany dotyczące fabryki, zmniejszając jej moce produkcyjne o około 40%.

READ  Były wiceprezydent Donald Trump Mike Pence nie będzie go wspierał

„To coś nowego” – mówi Tu Lu, założyciel firmy doradczej Sino Auto Insights, o niedawnym audycie CATL. „To nie jest coś, o czym mówił lub omawiał rząd Stanów Zjednoczonych. „Wcześniej nie było żadnych obaw”.

Siedziba CATL znajduje się w Ningde w południowo-wschodnich Chinach. Zdjęcie: Imago/Alamy

Stany Zjednoczone są „lata do tyłu”

Lu twierdzi, że wywierana jest rosnąca presja na amerykańskie firmy, aby nie korzystały z chińskich akumulatorów, „ale jeśli Stany Zjednoczone chcą móc konkurować na arenie międzynarodowej pojazdami elektrycznymi, będą musiały używać chińskich akumulatorów do 2030 r.”.

Krytycy obawiają się, że użycie akumulatorów CATL może spowodować uzależnienie od chińskiej technologii, co może stać się podatnością na zagrożenia, jeśli stosunki między Waszyngtonem a Pekinem zostaną pogorszone. Istnieją również obawy, że do podmiotów chińskich mogą napływać amerykańskie ulgi podatkowe na zielone technologie.

Niezależnie od tego eksperci zgadzają się, że nie ma jasnego planu działania dla Stanów Zjednoczonych dotyczącego dekarbonizacji swoich ulic bez tanich chińskich akumulatorów do pojazdów elektrycznych – najprawdopodobniej od firmy CATL lub jej głównego konkurenta, BYD.

Mówi się, że Tesla, która już korzysta z akumulatorów CATL, planuje w tym roku otworzyć w Nevadzie nową fabrykę akumulatorów wykorzystującą maszyny CATL. Zdjęcie: Josh Edelson/AFP/Getty Images

Stany Zjednoczone „są całe lata w tyle, jeśli chodzi o akumulatory, łańcuchy dostaw akumulatorów i krytyczne minerały” – mówi Michael Dunn, założyciel Dunn Insights, firmy konsultingowej zajmującej się pojazdami elektrycznymi. „To tutaj nasza szafka jest pusta”.

Dunn twierdzi, że w USA panuje obecnie „poczucie pilności” budowy krajowej pojemności akumulatorów, ale Chinom nadrobienie zaległości zajmie od pięciu do dziesięciu lat. To może nie być wystarczająco szybkie – ani tanie – aby osiągnąć cel Bidena, zgodnie z którym do 2032 roku dwie trzecie sprzedaży nowych samochodów będą stanowić pojazdy elektryczne.

READ  Skrajna prawica w Izraelu żąda wydalenia Palestyńczyków z Gazy

W zeszłym tygodniu sekretarz ds. energii Jennifer Granholm powiedziała panelowi: „Jesteśmy bardzo zaniepokojeni faktem, że Chiny wypychają nasz przemysł do Stanów Zjednoczonych, nawet gdy obecnie budujemy ten niesamowity szkielet produkcyjny”.

Ale Granholm przyznał również, że „musimy zrozumieć, że ważne jest, aby ludzie kupowali samochody elektryczne w przystępnej cenie”, co zdaniem ekspertów jest niemożliwe na obecnym rynku bez chińskich akumulatorów.

Eksperci są zgodni co do tego, że nie ma jasnego planu działania dla Stanów Zjednoczonych, jak dekarbonizować swoje ulice bez tanich chińskich akumulatorów do samochodów elektrycznych. Zdjęcia: Martin Devesic/EPA

Wysoce napięty klimat polityczny

Upadek w Stanach Zjednoczonych już zaczyna zbierać żniwo. Z badań opublikowanych niedawno przez Rhodium Group wynika, że ​​„chińskie firmy produkujące pojazdy elektryczne i akumulatory coraz bardziej tkwią między młotem a kowadłem”, próbując przezwyciężyć rosnącą niepopularność w Stanach Zjednoczonych w związku z naciskami Pekinu na umiędzynarodowienie. Według Rhodium w latach 2022–2023 zagraniczne chińskie inwestycje w północnoamerykański łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych spadły z 4,8 miliarda dolarów do 2,7 miliarda dolarów „z powodu niepewności regulacyjnej i obaw związanych z ostrymi reakcjami politycznymi”.

„Należy zbadać aspekt bezpieczeństwa narodowego” – mówi Lu. Jest to część należytej staranności. Ale wiemy też, że nie chcemy też na złość obcinać sobie nosa.

CATL odmówił udzielenia wywiadu, ale odesłał do niego „The Guardian”. zezwolenie Opublikowano w grudniu: „Oskarżenia dotyczące akumulatorów CATL stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa są fałszywe i wprowadzające w błąd. Jako globalna firma technologiczna, CATL z radością przyjmuje odpowiedzialny dyskurs na temat ważnych kwestii bezpieczeństwa i ochrony i poważnie podchodzimy do pytań dotyczących naszej działalności. Działalność i produkty CATL w Stanach Zjednoczonych Państwa nie gromadzą, nie sprzedają ani nie udostępniają danych i nie mogą bezpośrednio wchodzić w interakcje z siecią elektryczną ani inną infrastrukturą krytyczną.

READ  Rodzice Gabi Pettito zdradzają, czym naprawdę była Brian Laundry

Lu twierdzi, że wiele chińskich firm „chce” dowiedzieć się, kogo Stany Zjednoczone wybiorą na swojego kolejnego prezydenta w listopadzie. Chociaż jest mało prawdopodobne, aby Waszyngton w najbliższym czasie patrzył przychylnie na firmy takie jak CATL, amerykańskie firmy mogą mieć trudności ze znalezieniem alternatyw. Tesla jest Powiedziało W tym roku planuje otworzyć nową fabrykę akumulatorów wykorzystującą maszyny CATL w Nevadzie.