Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Filipiny i Chiny obwiniają się nawzajem o kolizję na spornych wodach

Filipiny i Chiny obwiniają się nawzajem o kolizję na spornych wodach

Filipińska łódź i statek chińskiej straży przybrzeżnej zderzyły się w niedzielę w pobliżu gorąco spornej rafy, gdy oba kraje przerzucały się winą za ostatni tego typu konflikt na spornym Morzu Południowochińskim.

Do zdarzenia doszło podczas filipińskiej misji zaopatrzeniowej dla małego garnizonu w Second Thomas Shoal na wyspach Spratly, punkcie zapalnym Manili i Pekinu.

Stało się to dzień po tym, jak Filipiny oskarżyły chińską straż przybrzeżną o użycie armatek wodnych do „blokowania” trzech łodzi rządowych dostarczających zaopatrzenie filipińskim rybakom w pobliżu Scarborough Shoal, niedaleko głównej wyspy Luzon.

Długotrwałe napięcia na morzu między Manilą a Pekinem nasiliły się w ostatnich miesiącach po wielu incydentach z udziałem statków filipińskich i chińskich, w tym po dwóch poprzednich kolizjach.

Chiny rości sobie suwerenność nad niemal całym Morzem Południowochińskim, w tym wodami i wyspami w pobliżu wybrzeży swoich sąsiadów, ignorując orzeczenie międzynarodowego sądu stwierdzające, że ich twierdzenia nie mają podstawy prawnej.

Rozmieszcza łodzie do patrolowania zatłoczonego szlaku wodnego i zbudowała sztuczne wyspy, które militaryzuje, aby wzmocnić swoje roszczenia.

Filipiny oświadczyły w niedzielę, że „statki chińskiej straży przybrzeżnej i chińska milicja morska nękały, blokowały i przeprowadzały niebezpieczne manewry na filipińskich cywilnych statkach zaopatrzeniowych”.

Krajowa Grupa Zadaniowa ds. Zachodniego Morza Filipińskiego podała w oświadczeniu, że jedna z dwóch łodzi przewożących zaopatrzenie została „udeżona” przez statek chińskiej straży przybrzeżnej.

Złożona z wielu agencji grupa zadaniowa stwierdziła, że ​​chiński statek użył armatek wodnych również przeciwko dwóm łodziom zaopatrzeniowym i towarzyszącemu misji statkowi filipińskiej straży przybrzeżnej.

Dodał, że spowodowało to „poważne uszkodzenie” silnika jednej z łodzi zaopatrzeniowych i uszkodzenie masztu statku Straży Przybrzeżnej.

Jednak chińska straż przybrzeżna oskarżyła filipińską łódź o „celowe zderzenie” z chińskim statkiem po „zignorowaniu naszych wielokrotnych surowych ostrzeżeń”.

Chińska straż przybrzeżna podała w oświadczeniu, że filipińska łódź „nagle zmieniła kierunek w nieprofesjonalny i niebezpieczny sposób i celowo zderzyła się ze statkiem straży przybrzeżnej nr 21556, który płynął normalną trasą organów ścigania, powodując zadrapanie”.

READ  Były brytyjski sekretarz zdrowia Matt Hancock zawieszony za udział w programie „Jestem gwiazdą, zabierz mnie stąd”

Podjęła „środki inwigilacyjne” wobec drugiej filipińskiej łodzi zaopatrzeniowej, która rzekomo „przewoziła materiały budowlane” do zaparkowanego okrętu wojennego, na którym stacjonował garnizon.

Prezydent Filipin Ferdinand Marcos wydał późną niedzielę oświadczenie, w którym stwierdził, że kraj pozostaje „niezrażony” w obliczu ostatnich wydarzeń.

„Agresja i prowokacje, których dopuściła się w weekend chińska straż przybrzeżna i chińska milicja morska przeciwko naszym statkom i personelowi, tylko wzmocniły naszą determinację w obronie i ochronie suwerenności, suwerennych praw i jurysdykcji naszego narodu na Morzu Zachodniofilipińskim”. – poinformował Marcos w oświadczeniu na Facebooku.

„Nikt poza Filipinami nie ma uzasadnionego prawa ani podstawy prawnej do prowadzenia działalności gdziekolwiek na Morzu Zachodniofilipińskim”. Manila nazywa wody Morza Południowochińskiego bezpośrednio na zachód od Filipin Morzem Zachodniofilipińskim.

Pogorszenie relacji

Zagraniczni dyplomaci w Manili szybko skrytykowali działania Chin. Ambasador USA Mary Kay Carlson powiedziała, że ​​Stany Zjednoczone popierają „Filipiny i ich partnerów, zdecydowanie potępiając powtarzające się nielegalne i niebezpieczne działania Chińskiej Republiki Ludowej przeciwko statkom filipińskim”, używając skrótu oficjalnej nazwy Chin.

Ambasador Unii Europejskiej Luc Fearon powiedział, że niedzielny incydent był „głęboko niepokojący”, natomiast ambasada Nowej Zelandii stwierdziła, że ​​kraj jest „głęboko zaniepokojony licznymi przypadkami niebezpiecznych działań wobec Filipin”.

Kilka godzin po ostatnim incydencie konwój cywilnych łodzi planujących dostarczyć zaopatrzenie filipińskim rybakom i siłom zbrojnym na Morzu Południowochińskim odwołał rejs po „ciągłym monitorowaniu” przez chińskie statki – podał organ regulacyjny.

Konwój, który w niedzielę wcześnie opuścił zachodnią wyspę Palawan, zmienił już kurs, aby uniknąć drugiej podróży Thomasa Saula i skierował się bezpośrednio na kontrolowaną przez Filipiny wyspę Nanshan, gdzie pozostawi swój ładunek.

Second Thomas Shoal znajduje się około 200 kilometrów od wyspy Palawan w zachodnich Filipinach i ponad 1000 kilometrów od najbliższego większego lądu w Chinach, wyspy Hainan.

READ  Dlaczego południowe Stany Zjednoczone są podatne na grudniowe huragany – i są one bardziej niebezpieczne w nocy?

Kontyngent żołnierzy filipińskich stacjonuje na rozklekotanym statku BRB Sierra Madre, który filipińska marynarka wojenna zakotwiczyła na rafie w 1999 r., aby sprawdzić postęp Chin na wodach.

Aby przetrwać, siły te zależą od misji zaopatrzeniowych. Grupa zadaniowa stwierdziła, że ​​jedna z łodzi zaopatrzeniowych była w stanie dostarczyć ładunek w niedzielę, natomiast łódź uczestnicząca w kolizji została odholowana przez statek filipińskiej straży przybrzeżnej do Palawanu.

Stosunki między Manilą a Pekinem pogorszyły się pod rządami prezydenta Ferdynanda Marcosa, który dążył do poprawy stosunków z tradycyjnym sojusznikiem Waszyngtonem i przeciwdziałania chińskim działaniom na Morzu Południowochińskim.

Marcos ostrzegł w zeszłym miesiącu, że sytuacja na wodach stała się „bardziej niebezpieczna”.

Przeczytaj powiązane tematy:Chiny