Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Jak Australia finansuje wartą 80 milionów dolarów przebudowę chińskiego portu

Jak Australia finansuje wartą 80 milionów dolarów przebudowę chińskiego portu

pobierać

Pieniądze przeszły przez australijski bank i trafiły na konto brata wysokiego rangą urzędnika z Nauru, który odegrał kluczową rolę w projekcie portu i był przyczyną historycznej decyzji Nauru o przeniesieniu swojego wsparcia na rzecz Chin.

Do tych ukrytych obaw w Canberze należy dodać dobrze znane problemy z projektem portu, który trwał latami i przekraczał budżet o miliony dolarów.

Meg Keane, dyrektor Lowy Institute for the Pacific, powiedziała, że ​​doniesienia na temat projektu portu w Nauru stanowią sedno gorącej debaty w Canberze na temat tego, czy instytucje wielostronne potrzebują poważnych reform.

ADB zalicza Australię, Stany Zjednoczone i Japonię do swoich największych fundatorów, ale jako członek obejmuje także Chiny.

Publiczna część tej dyskusji skupiła się na kwestiach ceny i jakości, a australijski minister rozwoju międzynarodowego Pat Conroy ostrzegł w zeszłym roku, że projekty trafiają do oferentów po niskich cenach w przypadku braku należytej staranności.

Zaczynają się pojawiać także szersze kwestie polityczne. Wcześniej w tym roku, Australijski przegląd finansowy Doniesiono, że skarbnik Jim Chalmers omówił te obawy On i jego kanadyjski odpowiednik stwierdzili, że inna wielostronna instytucja, pod przewodnictwem Pekinu Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych, jest zaangażowana w realizację ambicji geopolitycznych Komunistycznej Partii Chin.

Minister spraw Pacyfiku Pat Conroy i prezydent Nauru David Ading pod koniec stycznia.

Amerykański analityk ds. strategicznych Thomas Shugart ostrzegał wcześniej, że australijskie i amerykańskie finansowanie projektów infrastrukturalnych na południowym Pacyfiku – często za pośrednictwem Azjatyckiego Banku Rozwoju – zdobyte przez takie firmy jak China Harbor może pomóc Chinom zdobyć strategiczną pozycję w regionie.

Były wyższy rangą urzędnik USA Charles Idle, pierwszy prezydent Australii i starszy doradca w Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych, powiedział, że chiński rząd twierdzi, że firmy takie jak China Harbor miały charakter wyłącznie komercyjny, należy traktować z podejrzliwością, biorąc pod uwagę strategiczne cele Pekinu.

READ  Powodzie spowodowały osunięcia ziemi w Nepalu i Indiach, zabijając co najmniej 150 osób i niszcząc domy

Canberra musi przewodzić reformom w ADB, aby zapewnić dobry rozwój swoich projektów w regionie Pacyfiku, mówi Kane z Lowy Institute.

„W tym regionie istnieje ogromne zapotrzebowanie na infrastrukturę i Australia musi nawiązać współpracę między różnymi organami, takimi jak Azjatycki Bank Rozwoju, aby zaspokoić to ogromne zapotrzebowanie” – mówi Keane. „Ale Australia musi naciskać na większą odpowiedzialność i kontrolę jakości, zwłaszcza jeśli chodzi o fundusze z Canberry.

„Przepisy kontroli jakości i przeciwdziałania korupcji powinny mieć zastosowanie do każdego, kto wygra projekt, niezależnie od tego, czy jest to Chińczyk, czy Australijczyk”.

Kane twierdzi, że wysiłki Canberry na rzecz zreformowania ADB nie powinny mieć na celu „wykluczenia Chin”, zauważając, że przedsiębiorstwa państwowe realizują „dobre i złe projekty” na całym świecie, podobnie jak firmy australijskie.

Australijskie firmy są również zamieszane w zarzuty o korupcję na Pacyfiku: w Nauru zarzuca się, że spółka wydobywcza Getex z Gold Coast przekupiła co najmniej sześciu polityków, a australijskie firmy zajmujące się azylem za granicą również spotkały się z zarzutami korupcji.

Podczas gdy władze australijskie próbowały pociągnąć sprawców do odpowiedzialności, choć z ograniczonym skutkiem – Getex usłyszał zarzuty w Queensland po długo opóźnionym dochodzeniu policji federalnej – chińskie przedsiębiorstwa państwowe zazwyczaj cieszą się ochroną Pekinu.

Chińska firma budująca port na Nauru „Port of China” była przedmiotem licznych skandali.

Jest kluczowym graczem w głównym globalnym przedsięwzięciu infrastrukturalnym Pekinu, Inicjatywie Pasa i Szlaku, i stawił czoła licznym zarzutom o przekupstwo i korupcję w celu wygrywania projektów.

W grudniu 2021 roku Azjatycki Bank Rozwoju zakazał China Harbour, który nie odpowiedział na prośbę o komentarz, udziału w nowych projektach finansowanych przez bank na dwa lata w związku z zarzutami o przekupstwo w Bangladeszu.

W tym samym roku prezydent USA Joe Biden potwierdził sankcje finansowe ogłoszone przez jego poprzednika Donalda Trumpa, wymierzone w większościowego właściciela China Harbor, kontrolowaną przez Pekin spółkę China Communications Construction Company, za jej rolę „chińskiego komunistycznego przedsiębiorstwa wojskowego”.

READ  Australia krytykuje Chiny za łamanie praw morskich ONZ za pomocą ćwiczeń z żywym ogniem

Spółka dominująca China Harbor również została zakazana przez Bank Światowy w 2009 roku na osiem lat w związku z zarzutami o korupcję na Filipinach.

Według chińskiej strony internetowej promującej Inicjatywę Pasa i Szlaku, China Harbor wygrało duże projekty infrastrukturalne po „wielu latach kultywowania rynku wyspiarskiego na Południowym Pacyfiku”. Firma wygrała dużą modernizację lotnisk i portów w Papui Nowej Gwinei oraz projekt rozbudowy uniwersytetu na Wyspach Salomona, a w 2018 r. stawiła czoła burzy rozgłosu w związku z przebudową lotniska. Port Sri Lanki.

Azjatycki Bank Rozwoju podał w oświadczeniu, że Nauru wybrało China Harbor po procedurze przetargowej, która została sprawdzona i zatwierdzona przez bank. Stwierdziła, że ​​nie wiedziała o podejrzanej płatności i poprosiła o udostępnienie odpowiednich informacji.

Blake Johnson, starszy analityk w Australijskim Instytucie Polityki Strategicznej, powiedział, że firmy takie jak China Harbor od lat realizują w regionie projekty niespełniające standardów.

„Rząd Australii powinien inwestować we wspieranie większej liczby rozmów i wymianę doświadczeń między rządami Pacyfiku w zakresie projektów infrastrukturalnych, aby zwiększyć zrozumienie w regionie zagrożeń i potencjalnych konsekwencji korzystania z usług niektórych firm, które regularnie osiągają gorsze wyniki, niezależnie od własności” – stwierdził. .

Zaangażowanie China Harbor w przebudowę portu na Nauru, a także w duży projekt fotowoltaiczny na wyspie, nie spotkało się z dużym rozgłosem w Australii, chociaż za część projektu portowego płacą tu podatnicy.

Widok z lotu ptaka na port Iwo na Nauru.

Widok z lotu ptaka na port Iwo na Nauru.kredyt: sprawdzać

Rząd Australii podjął niedawno decyzję o zacieśnieniu więzi z Nauru, obiecując dalsze finansowanie ośrodka detencyjnego dla osób ubiegających się o azyl na wyspie w ramach umowy o wartości 350 milionów dolarów rocznie. Conroy odwiedził ten kraj w styczniu i obiecał wzmocnienie powiązań w zakresie bezpieczeństwa oraz pomoc w rozwiązaniu problemów w systemie bankowym Nauru.

Rząd Nauruanu nie odpowiedział na pytania dotyczące projektu, a krewny wyższego urzędnika, który otrzymał 500 000 dolarów środków od China Harbor, odrzucił pytania dotyczące „podejrzanej” płatności.

READ  Użytkownik TikTok przebywa w hotelu za 6 USD w Japonii, znajduje przerażające plakaty poszukiwane

Wyjaśnił transakcje, mówiąc, że australijski Bank Bendigo odmówił chińskiej firmie przesyłania pieniędzy na Nauru, więc zaoferował swoje osobiste konto bankowe, aby umożliwić firmie przelanie pieniędzy na wyspę Pacyfiku w celu budowy portu.

Krewny, który ze względów prawnych nie został wymieniony w głównym ogłoszeniu, powiedział, że jego konto bankowe zostało później zamknięte przez Bendigo Bank po otrzymaniu 500 000 dolarów. Z dokumentów bankowych wynika, że ​​Bendigo Bank uważał przelewy za podejrzane.

W odpowiedzi na pytania dotyczące płatności i projektów Nauru w chińskim porcie przesłane do Ministra Spraw Zagranicznych Penny Wong, rzecznik australijskiego Departamentu Handlu powiedział: „Rząd Australii ściśle współpracuje z Nauru i innymi partnerami, w tym Azjatyckim Bankiem Rozwoju, aby stawić czoła wyzwaniom związane z kryzysem azjatyckim.” . Projekt przebudowy portu Nauru prowadzony przez Bank Rozwoju, obejmujący poważne opóźnienia w projekcie.

Rzecznik powiedział, że Australia nie toleruje oszustw i korupcji w programie pomocowym.

„Ściśle współpracujemy z partnerami wykonawczymi, aby zmniejszyć ryzyko nadużyć finansowych i korupcji przy wdrażaniu naszej pomocy rozwojowej” – powiedział rzecznik.