Oczekuje się, że pasażerowie Qantas, którzy utknęli w Azerbejdżanie po awaryjnym lądowaniu, przybędą do Londynu przed Bożym Narodzeniem, po tym, jak linia lotnicza wysłała lot ratunkowy z Australii.
Lot ratunkowy opuścił Sydney o godzinie 11:40 w sobotę i miał odebrać pasażerów z lotniska w Baku i kontynuować lot do Londynu, przylatując „wcześnie rano w Boże Narodzenie”, zgodnie z oświadczeniem wydanym przez Qantas w sobotę po południu.
Lot z Singapuru do Londynu Lądował awaryjnie na lotnisku w Baku w piątek z powodu obaw przed dymem w ładowni, ale wstępne dochodzenie nie wykazało śladów dymu. Qantas później powiedział, że katastrofa była prawdopodobnie spowodowana awarią czujnika.
Pasażerowie zostali pozostawieni bez potwierdzenia, w jaki sposób dostaną się do Londynu przez prawie 24 godziny po wylądowaniu o 7 rano czasu lokalnego w piątek rano. Niektórzy pasażerowie korzystali z mediów społecznościowych we wczesnych godzinach sobotniego poranka, kiedy linia lotnicza nie oferowała żadnej komunikacji od godziny 16:00 poprzedniego dnia.
Witaj Qantas Jestem teraz na twoim locie QF1 i utknąłem w Baku z powodu awaryjnego lądowania. Czy możesz przekazać nam jakieś informacje na temat następnego lotu? Nie mamy żadnych informacji od godziny 16:00 czasu lokalnego, czyli 9 godzin temu. Najwyraźniej v chce wiedzieć i nie może spać, myśląc o tym.
– James Cherry (@jameswcherry) 23 grudnia 2022 r
Guardian Australia rozmawiał z Julią i Kendallem Brownami, którzy podróżowali z dwójką małych dzieci w wieku sześciu i czterech lat, kiedy obudzili się w Baku w sobotę rano, wciąż mając „potwierdzone informacje od Qantas o tym, kiedy możemy stąd wyjechać”.
Julia, która jest Angielką, od czterech lat nie może wrócić do domu z powodu pandemii Covid-19, a wizyta miała być pierwszym spotkaniem jej dzieci z kuzynami. Jej rodzice również po raz pierwszy mieli razem sześcioro wnucząt.
„Mogliśmy mieć połowę ceny w lipcu, ale nie można płacić za świąteczne wspomnienia” – powiedziała Julia.
Kendall powiedział: „Czy naprawdę będziemy tęsknić za Bożym Narodzeniem? Im dłużej idziemy bez ostatecznego wyjścia, tym bardziej zbliżamy się do wyniku lub realnej możliwości”.
Pierwszą oznaką wykolejenia ich wakacji było włączenie świateł w kabinie na sześć godzin przed lotem.
Jeden z członków załogi samolotu był „naprawdę wstrząśnięty” – powiedział Kendall [the lead steward’s] Facet, który wtedy wiedział, że coś jest na rzeczy.”
Kendall powiedział, że kilku pasażerów zauważyło zmianę kierunku samolotu na planie lotu, zanim ostatecznie ogłosili to ponad 90 minut po włączeniu świateł w kabinie.
Kendall powiedział, że samolot poruszał się przez około pół godziny w otoczeniu pojazdów ratunkowych. „Był stos pomocy lokalnej, ale nikt nie zbliżył się do samolotu”.
Powiedział, że pasażerom powiedziano, że najprawdopodobniej jest to usterka czujnika, ale „to było niepokojące. Jeśli w samolocie był pożar, jeśli to nie była usterka, dlaczego wciąż tu siedzimy?”
Dłuższe oczekiwanie nastąpiło w terminalu lotniska w Baku, gdzie Brownowie spędzili ponad 11 godzin.
Ponieważ Baku nie było regularnym celem Qantas, linia lotnicza nie posiadała personelu naziemnego na lotnisku, a także musiała zorganizować dla utkniętych pasażerów w celu uzyskania wiz.
„Minęło trzy i pół godziny, zanim rozdano butelki z wodą, a godzinę później wystawiono torby z kanapkami dla ludzi do jedzenia” – powiedziała Julia. „Ale chodziliśmy godzinami bez żadnych aktualizacji”.
Dwanaście godzin po tym, jak samolot wylądował w Azerbejdżanie o 7 rano, Brownowie przybyli do hotelu Marriott, a Julia i ich dzieci spały w hotelowym lobby, podczas gdy Kendall czekała na odprawę.
Qantas przeprosił klientów i podziękował Podziękowali im za cierpliwość, podczas gdy linia lotnicza sfinalizowała plany naprawcze.
„Noc spędzili w hotelu Marriott, zapewniono im posiłki i transport” – poinformowały linie lotnicze.
„Chcielibyśmy również podziękować pilotom i załodze, którzy zarządzali uszkodzonym serwisem za ich profesjonalizm i obsługę klienta”.
„Nie mogę mówić wystarczająco dobrze osobiście o pracownikach Qantas w samym samolocie” – powiedział Kendall.
Qantas powiedział, że samolot obsługujący lot ratunkowy był jedną z operacyjnych części zamiennych, które firma ma w gotowości w okresie świątecznym, „aby pomóc w odzyskaniu klientów w przypadku nieprzewidzianych zakłóceń, takich jak ta”.
Linie Qantas podziękowały rządowi Australii i siedmiu rządom innych krajów za „przyspieszone przetwarzanie niezbędnych zezwoleń na plan podróży na jednorazowy lot ratunkowy”.
Inżynierowie Qantas podróżują również z Londynu i Sydney, aby sprawdzić A380 w Baku.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Stany Zjednoczone otwierają ambasadę na Wyspach Salomona, aby stawić czoła Pekinowi
Ameryka zawiera ważną umowę wojskową z Filipinami, w pobliżu ognisk napięć w Chinach | Filipiński
Stany Zjednoczone otwierają nową ambasadę na Wyspach Salomona, aby przeciwdziałać rosnącej chińskiej obecności na Pacyfiku