Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Na Festiwalu Filmowym Wadi Araba na cześć „Dechaloga Kisłowskiego”

jestem mediatorem pomiędzy [Krzysztof] Peter Jaksa, fotograf i operator, który gościł na Międzynarodowy Festiwal Filmowy Wadi Araba, mówi po obejrzeniu odcinka Dekalogu, arcydzieła jego zmarłego przyjaciela i współpracownika Kieślowskiego. Festiwal potrwa do 13 listopada.

„oglądać Dziesięć Przykazań Na ekranie w Wadi Araba byłem bardzo szczęśliwy, że odkryłem bardzo dokładne elementy, bardzo mądrą historię i bardzo pięknie opowiedzianą” – powiedział Jaxa.

Dziesięć Przykazań Jest to 10-odcinkowy, godzinny cykl filmowy oparty na Dziesięciu Przykazaniach, zrealizowany w 1988 roku i osadzony we współczesnej Polsce. „W każdej scenie zdjęcia opowiadają historię” – powiedziała Jaxa. „Za każdym razem, gdy go widzę, jestem zaskoczony, jak jest nowoczesny, jak dobrze jest napisany, jak dobrze jest reprezentowany i jak pięknie jest przedstawiony”.

Kieślowski uważany jest za jednego z najwybitniejszych reżyserów XX wieku. Jego filmy to m.in. cykl Trzy kolory (którego pierwsza część, Blue with Juliette Binoche, zdobyła Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji) oraz Podwójne życie Weroniki.

On i Jaxa poznali się w 1965 i pracowali razem do końca życia, a na festiwalu prezentowana jest wystawa zdjęć Jaxy, Dekalog: punkt widzenia, który łączy zdjęcia okolicy, w której kręcony jest Dekolog, z fotosami z dziesięciu filmów, a także zakulisowe zdjęcia Kisłowskiego w akcji.

READ  „Hymny przy świecach: protest pro-palestyński zakłóca paradę”.

Scena na zeszłorocznym festiwalu wózków tramwajowych (źródło: Eduard Kabrov)

Wystawa jest prezentowana w Ashish Gallery w sercu wioski artystów Tsukim, a jej kuratorką była Hannah Rothschild. W wystawie wzięła również udział Irina Strzałkoska, dyrektor firmy produkcyjnej Kislovsky.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Wadi Araba, który w tym roku obchodzi swoje 10. urodziny, został stworzony przez producenta filmowego Eyala Shirai, dyrektora festiwalu, we współpracy z Radą Regionalną Wadi Araba Tishona. Honor Kisłowskiego przyznawany jest przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Polskiego w Tel Awiwie.

„Dla nas hołd Kieślowski, który łączy dzieła sztuki filmowej i plastycznej… pozwala widzom spojrzeć z różnych perspektyw nie tylko na ludzką złożoność, ale także na ogromne znaczenie doświadczenia kinowego i naszego zaangażowania w jego kontynuację” – powiedział Shirai, Wystawa również wyprodukowana.

Podczas gdy w tle wyły szakale, Jaksa, który kilkakrotnie odwiedził Izrael, opowiadał o wystawie oraz życiu i twórczości Kislovsky’ego.

„Był człowiekiem pokornym i pracowitym” – powiedziała Jaxa, wspominając, jak spotkali się, kiedy byli studentami PWSFTviT w Łodzi. Kieślowski „wie dokładnie, czego chciał… Zatrudnił aktorów i ekipę, którym ufał i wszyscy dawali z siebie wszystko. Aktorzy zawsze dawali mu swoje najlepsze spektakle… Operator był jego najważniejszym współpracownikiem i zawsze wiedział dokładnie tak, jak chciał użyć kamery, aby opowiedzieć historię”.

Jaksa, który obecnie pracuje nad książką portretów operatorów i filmem o żydowskiej rodzinie w czasie Holokaustu, powiedział, że nauczył się swojego rzemiosła na planie Kieślowskiego.

„To, co robię jako operator, jestem tłumaczem – muszę przekładać słowa na obrazy. Im dokładniejszy jestem, tym lepszy film. .Pracuję w ten sposób, tak jak mnie uczono z Kieślowskim, aby dać siłę opowieści.”