Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Nieśmiały pianista jest „zwykłym sługą” M. Chopina

Nieśmiały pianista jest „zwykłym sługą” M. Chopina

Polska pianistka Aleksandra Świegott… „Mimo że nauczyłam się to ukrywać, nadal jestem tą małą introwertyczną dziewczynką, ale jakoś nauczyłam się być ekstrawertyczną – to maska, którą trzeba nosić”. Zdjęcie: Bruno Fiedrich

Młoda polska pianistka, znana z dynamicznej i żywiołowej wirtuozerii, przyjeżdża do Australii wirtualnie i mieszka jako gość Friends of Chopin Australia w Canberze.

Trzydziestoletnia Aleksandra Świegut wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, ale utrzymuje szybkie tempo jako koncertująca pianistka, występując także w duecie ze swoją siostrą, skrzypaczką Agnieszką Świegut.

Właśnie zakończyła występy na Festiwalu Chopin i Europa, jednym z największych festiwali w Polsce, a niedawno zdobyła II nagrodę, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Orkiestrową na 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Edvarda Griega w Bergen w Norwegii.

Tutaj, w Canberze, zobaczymy ją po raz pierwszy 30 września w ramach pierwszego dorocznego Festiwalu Chopinowskiego Friends of Australia, podczas której wystąpi w dwukierunkowej transmisji na żywo z Muzeum Chopina w Warszawie do Teatru Jamesa O’ Fairfaxa w Muzeum Narodowym Griega, Liszta, Schuberta, Chopina i Karola Szymanowskiego oraz porozmawiamy o Chopinie w ramach wirtualnego zwiedzania muzeum.

Następnie 9 listopada, także w NGA, zagości tutaj z Orava Quartet, wykonując I Koncert fortepianowy e-moll Chopina.

Kiedy zadzwoniłem do Swygot w Warszawie, powiedziała mi, że nigdy nie była w Australii.

Pochodząca z południowej Polski, przeniosła się do Warszawy, aby studiować na uniwersytecie, gdzie obecnie wykłada, następnie przeniosła się do Akademii Muzycznej w Katowicach, Guildhall School of Music w Londynie i Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uzyskała stopień doktora.

Wierzy, że jej doświadczenie jako studentki, która zmagała się ze swoją sztuką, pomogło jej pomóc uczniom zrozumieć naturę jej rzemiosła oraz sposoby wdrażania udoskonaleń technicznych, jednocześnie rozumiejąc historyczny kontekst granej przez nich muzyki.

Co niezwykłe jak na pianistkę, Swigut ujawniła, że ​​nauka gry na fortepianie nie była dla niej łatwa.

„Kiedy byłam studentką, byłam sama i szukałam własnego stylu gry” – powiedziała mi.

„To błogosławieństwo, gdy nadarzy się okazja i znajdziesz odpowiedniego nauczyciela”.

READ  Najlepsze gry 2022 roku: 5 najlepszych gier Lilia 2022 roku

Ale początkowo nie znalazła odpowiedniego nauczyciela: „Miałam wielu nauczycieli o bardzo wysokich kwalifikacjach zawodowych, ale jako jednostka miałam trudności z pracą z nimi”.

Jednym z rozwiązań było zapoznanie się z grą na klawesynie, co z kolei doprowadziło do zainteresowania fortepianami historycznymi. Zdobyła srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Chopinowskich w Warszawie w 2018 roku i jest bardzo zadowolona, ​​że ​​Szkoła Muzyczna Australijskiego Uniwersytetu Narodowego posiada kolekcję tych instrumentów.

Swigut opisuje swoje zainteresowanie fortepianem historycznym jako „ogromną gałąź muzyki, w której ludzie zainteresowali się odkrywaniem prawdziwego brzmienia epoki Chopina”.

Swigut przedstawia siebie jako samotną i nieśmiałą, gdy była młoda i opisuje okres, w którym musiała aktywnie uczyć się, jak komunikować się z publicznością.

„Mimo że nauczyłam się to ukrywać, nadal jestem małą, introwertyczną dziewczynką, ale w jakiś sposób nauczyłam się być ekstrawertyczna – to maska, którą musisz nosić”.

To maska, którą nosi się bardzo skutecznie.

„Jestem osobą bardzo energiczną i bardzo ważne jest, aby wiedzieć, jak funkcjonuje rynek muzyki klasycznej z ekonomicznego punktu widzenia” – mówi.

„Wielu nauczycieli ma niesamowite kariery i jest bardzo mądrych, ale nie znają współczesnej kultury… Teraz trzeba umieć obsługiwać media społecznościowe i chcieć się tam pokazać, co nie jest normalne, bo ja Jestem bardzo powściągliwą osobą i nie przejmuję się tym. Lubię otwarcie opowiadać o swoim życiu.

Podkreśla ponadto, że głównym zadaniem w muzyce klasycznej jest odzwierciedlenie intencji kompozytora.

„Oferujemy pomysły kompozytora i powinniśmy całkowicie poświęcić się muzyce, zamiast eksplorować swoje ego… jesteśmy tylko sługami kompozytora” – mówi.

„Starsi muzycy klasyczni żyją w szybko zmieniającym się świecie, w którym dominuje kultura popularna, ale aby pozostać aktywnym w zawodzie, trzeba nauczyć się prezentować siebie i być autentycznym”.

Australijski Festiwal Chopinowski, Canberra i Goulburn, 28 września – 2 października. Szczegóły programu na stronie friendsofchopin.org.au

READ  Wyeliminowana królowa RuPaul's Drag Race UK opowiada o swoim wpływie na polskich fanów

Komu można zaufać?

W świecie pełnym chaosu i zamieszania nigdy nie było ważniejszego czasu na wspieranie niezależnego dziennikarstwa w Canberze.

Jeśli ufasz naszej pracy w Internecie i chcesz wzmocnić siłę niezależnych głosów, zapraszam do wpłaty drobnej darowizny.

Każdy dolar wsparcia jest inwestowany z powrotem w nasze dziennikarstwo, aby utrzymać silną i wolną witrynę citynews.com.au.

Bądź zwolennikiem

Dziękuję,

Ian Mickle, redaktor