Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Polscy truckerzy znoszą blokadę granicy z Ukrainą

Polscy truckerzy znoszą blokadę granicy z Ukrainą

Otwórz bezpłatnie Editor's Digest

Polscy kierowcy ciężarówek zgodzili się na zakończenie blokady granicy z Ukrainą, która zaszkodziła wysiłkom handlowym i wojennym oraz rzuciła cień na premierę Donalda Tuska.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował we wtorek, że osiągnął porozumienie z handlarzami ludźmi w sprawie zawieszenia ich protestów przeciwko tańszej konkurencji ze strony ukraińskich kierowców.

Kierowcy ciężarówek zakończą blokadę w środę, natomiast prowadzą dalsze rozmowy z ministerstwem, które ma osiągnąć ostateczne porozumienie do 1 marca. Klimczak powiedział na konferencji prasowej, że celem jest „wdrożenie wszystkiego, czego żądał Holliers”. Minister wezwał władze Ukrainy do kontrolowania ruchu granicznego i zadbania o to, aby „Polska była dla Ukrainy oknem na świat”.

Blokada granic utrudniała początkowe wysiłki Tuska na rzecz poprawy stosunków z Ukrainą po objęciu urzędu w zeszłym miesiącu. Premier powiedział w zeszłym tygodniu, że chce udzielić pełnego wsparcia wojnie Ukrainy z Rosją, ale nie kosztem polskich interesów gospodarczych, a zwłaszcza przemytników i rolników, którzy cierpią z powodu taniej i nieskrępowanej konkurencji ze strony sąsiedniej Ukrainy.

Oczekuje się, że w nadchodzących dniach Tusk złoży długo oczekiwaną wizytę w Kijowie. W tym miesiącu powiedział, że po zakończeniu blokady jego podróż będzie łatwiejsza, bo „nasze argumenty będą lepiej słyszalne, gdy Polska nie będzie krajem blokującym swoje granice”.

Urzędnicy podali we wtorek niewiele szczegółów na temat umowy, ale polski minister infrastruktury obiecał zaostrzyć kontrolę dokumentów ukraińskich kierowców ciężarówek, zamiast powrócić do unijnego systemu zezwoleń, który został zniesiony po inwazji Rosji na Ukrainę na pełną skalę w 2022 roku. Protestujący chcą także, aby władze powstrzymały ukraińskie ciężarówki przed nielegalnymi przejazdami w celu transportu towarów do UE, co jest praktyką znaną jako kabotaż.

READ  Cofix zamierza do 2024 roku prawie podwoić swoją obecność w Polsce

Polski rząd oświadczył, że prowadzi negocjacje z Kijowem w sprawie zmiany elektronicznego systemu odpraw granicznych, który zdaniem polskich kierowców priorytetowo traktuje kierowców ukraińskich, a niektóre polskie ciężarówki czekają od kilku dni na powrót do domu.

Polscy kierowcy ciężarówek rozpoczęli protesty 6 listopada, blokując ruch towarowy do i z Ukrainy, zmuszając ukraińskich kierowców do czekania przez kilka dni w ujemnych temperaturach po obu stronach granicy, uniemożliwiając dostawy wojskowe i humanitarne. Polscy kierowcy oskarżają Ukraińców o odwet w postaci kolejek po stronie ukraińskiej.

Polscy kierowcy ostrzegają, że wrócą na przejścia graniczne, jeśli ministerstwo infrastruktury nie wywiąże się z obietnic. „Dajemy ministrowi wotum zaufania. To nie jest kapitulacja, ale strategiczna pauza” – powiedział na platformie społecznościowej X Rafał Mekler, lider opozycji Polskich Przewoźników i działacz Partii Federacji.

Rolnicy dołączyli do protestów granicznych pod koniec ubiegłego roku po tym, jak wiosną wprowadzono jednostronny zakaz importu taniego ukraińskiego zboża, co stanowi naruszenie wspólnej polityki handlowej UE. Połączenie sił z truckerami było sposobem na wywarcie presji na nowy rząd, aby utrzymał embargo, a nawet rozszerzył je na inne produkty rolne z Ukrainy.

Tusk od dojścia do władzy broni embarga na zboże, podtrzymując protekcjonistyczne stanowisko poprzedniej administracji. Nowy rząd sprzeciwia się także szerszej umowie o wolnym handlu UE z Komisją Europejską obowiązującej do 2025 r. Zniesienie przez UE kontyngentów i ceł na produkty ukraińskie zostało początkowo uzgodnione w czerwcu 2022 r. jako sposób na wsparcie kraju rozdartego wojną.