Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Szef Camerimage wzywa do „renesansu” z otwarciem osobistego wydarzenia

29. edycja Festiwalu Filmowego EnergaCamerimage, jednego z czołowych światowych wydarzeń poświęconych kinematografii, powróciła w sobotę do życia w hołdzie dla potęgi obrazu oraz w hołdzie życiu i twórczości autora zdjęć Philippe’a Rousselota.

DP za swoje filmy „A River Runs It” i „Dangerous Liaisons” chwalił kolegów autorów zdjęć za ich pracę, która wykracza poza kulturę, granice i języki.

Witając publiczność złożoną z wielu najsłynniejszych działających obecnie festiwalowych prezenterów, dyrektor festiwalu Marek Szydowicz powitał historyczny kontekst w Centrum Kultury Jordanki w polsko-gotyckim Toruniu.

Zauważając, że „po epidemiach następuje renesans w sztuce”, podzielił się z publicznością portretem pięknej Madonny toruńskiej, rewolucyjnym dziełem rzeźbiarskim powstałym w nurcie ekspresji artystycznej, który nastąpił po epidemii w XIII wieku n.e.

I znowu, powiedział publiczności, po tym, jak hiszpańska grypa w 1918 r. zabiła miliony, dzieła wczesnych artystów filmowych, takich jak F.W. Murnau, pojawiły się w fantastycznych obrazach, podobnie jak ekspresjonistyczne arcydzieło „Gabinet doktora Caligari”.

Z Camerimage wróciło na pełną skalę, z 231 pokazami i 82 rozmowami zaplanowanymi do 20 listopada po zeszłorocznym wydarzeniu wyłącznie online, posunięciem podyktowanym ograniczeniami COVID-19, Zydowicz zobowiązał się nadal celebrować kinematografię „abyśmy mogli również iść naprzód z plagi , innowacja”. Sztuka o trwałej wartości”.

Film inauguracyjny festiwalu, „Tragedia Makbeta” Joela Coena, grany przez DP Bruno Delponnella, zostanie odpowiednio pokazany jako duet Denzel Washington i Frances McDormand w czarno-białym filmie, dzieląc się inspiracją w surowych i podziemnych obrazach .

Delponnell, który opisał swój proces pracy z Coenem jako rozważanie serii pytań „co jeśli”, cytowany jako inspiracja dla zdjęć Ingmara Bergmana do DP Gunnara Fischera. On i Quinn dodali, że chcą uniknąć pułapki polegającej na próbie wykorzystania współczesnego klasyka Szekspira lub uczynienia go zbyt realistycznym na ekranową adaptację.

Zamiast tego zgodzili się na obrazy, które nie wydawałyby się nie na miejscu w Murnau z lat dwudziestych XX wieku, obejmując puste, chaotyczne wały i fortyfikacje „Makbeta”, których nigdy nie można umieścić w żadnym okresie.

READ  Według nowego filmu dokumentalnego ojciec Britney Spears twierdzi, że ma demencję

Opisanie swojej pracy bardziej jako „tworzenie muzyki” niż fotografii, tworzenie oświetlenia, które nie pasuje do elementów, było kolejnym krokiem do stworzenia logicznego, niezawodnego świata, powiedział Delbonell.

Podczas ceremonii otwarcia festiwal uhonorował również autora zdjęć Mikołaja Segodę za jego budzącą grozę pracę w teledysku Bass Austral x Ego „Feeling Exactly”, projekcie poświęconym kryzysom psychicznym, napisanym i wyreżyserowanym przez Grajpera.

Aktorka Haley Bennett, która zagrała w „Dziewczyny z pociągu” i „Hillbilly Elegy”, została również uhonorowana Nagrodą Camerimage New Generation Acting Award oraz Złotą Żabą, pierwszą nagrodą festiwalu. W kontekście Święta Dziękczynienia opisała relację między aktorami i operatorami jako „bardzo intymną, która zabarwia każdą scenę wizualnymi uczuciami, których nie można wyrazić fizycznie”.

Brytyjski reżyser Joe Wright („Duma i uprzedzenie”, „Anna Karenina”), który przewodniczy głównemu jury konkursu Camerimage, powiedział, że jest dumny, że znalazł się w gronie wielkich autorów zdjęć i chciał zobaczyć „wiele, wiele kadrów piękna, wizja, odwaga i zachwyt.” „.

Na festiwalu zaprezentowano także film „Parallel Mothers” Pedro Almodovara oraz ze zdjęciami Jose Luisa Alquina na otwarciu.

Po jego pierwszym uruchomieniu w Toruniu w 1993 roku organizatorzy Camerimage oraz urzędnicy lokalni i regionalni powiedzieli, że powrót do miasta dwa lata temu, po bieganiu w dwóch innych polskich miejscach, oznacza coś do świętowania. Kolejny benchmark, spodziewane uruchomienie Europejskiego Centrum Filmowego w Toruniu w 2025 roku, powiedział, że zapowiedziano model nowego obiektu, który jest teraz pokazywany na festiwalu.