Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Ukraińskie ciężarówki utknęły w mroźnej pogodzie w Polsce

Ukraińskie ciężarówki utknęły w mroźnej pogodzie w Polsce

Około 100 kierowców ciężarówek utknęło w Korzowej, jednym z przejść zablokowanych przez polskich przemytników, którzy skarżą się, że ich zdaniem jest to nieuczciwa konkurencja ze strony ukraińskich firm.

„To jest teraz nasze życie” – powiedział AFP 56-letni ukraiński kierowca ciężarówki Jurij.

Jurij, który odmówił podania nazwiska, przewozi ładunek w kierunku Kijowa i od siedmiu dni koczuje na parkingu.

„Nie spodziewałem się, że utknę tu na tak długo, skończyły nam się zapasy. Dzięki Bogu, że jest jeszcze woda, ale jeśli nadal będzie lodowata, to nie będzie wody” – powiedział Yuri.

Właściciele polskich firm transportowych rozpoczęli na początku listopada blokadę granicy z Ukrainą, żądając przywrócenia unijnego systemu zezwoleń na wjazd dla ukraińskich ciężarówek.

Zezwolenia uchylono po inwazji Rosji na Ukrainę na pełną skalę w 2022 r., aby ułatwić przepływ ładunków do i z kraju ogarniętego wojną.

Negocjacje między Polską, Ukrainą i UE nie przyniosły jak dotąd rozstrzygnięcia sporu i panuje impas, a setki kierowców ciężarówek czeka na punktach kontrolnych.

– „Oszczędnie używaj materiałów” –

„Każdy tutaj kierowca powie mniej więcej to samo: politycy nie mogą znaleźć rozwiązania, jesteśmy tylko narzędziami w ich rękach” – powiedział kierowca ciężarówki czekający w Romanie Korsowej.

45-letni Ukrainiec odpowiada za zarządzanie tymczasowym systemem kolejek stworzonym przez ukraińskich kierowców ciężarówek w celu usprawnienia ruchu.

Polscy kierowcy ciężarówek blokujący punkt kontrolny w Korzowej pozwalają teraz siedmiu ciężarówkom na godzinę wjechać na Ukrainę, a Ukraińcy zaczęli rozprowadzać między sobą papierowe numery seryjne.

Roman, który podał tylko imię, jest już piątą osobą odpowiedzialną za zarządzanie systemem kolejek – obejmującym notatnik z zapisami numerów pojazdów oraz czat grupowy w aplikacji do przesyłania wiadomości.

„Ci, którzy czekali 13, 14 dni, już wyjechali” – powiedział Roman AFP, dodając: „Teraz idzie to bardzo szybko, przejeżdża około 50–60 ciężarówek dziennie”.

READ  Bruksela rozpoczyna działania prawne przeciwko polskim orzeczeniom sprzecznym z prawem UE | Komisja Europejska

Jeśli jednak nic nie przełamie impasu, na dojazd ciężarówek do Korsowej będziemy musieli poczekać około półtora tygodnia.

Igor, 68-letni kierowca ciężarówki ze Lwowa, woził mrożone ryby z Litwy do Kijowa, kiedy z powodu protestów granicznych zmuszony został do zatrzymania się w Korsowej, gdzie utknął przez sześć dni.

Gotując w kokpicie garnek wody na kuchence obozowej, Igor powiedział, że spodziewa się spędzić na granicy jeszcze co najmniej trzy dni.

„Oszczędnie wykorzystuję rzeczy (jedzenie i wodę), ponieważ nie wiemy, ile jeszcze czeka” – powiedział Igor.

– „Jakoś sobie radzę” –

Kilkunastu kierowców ciężarówek zebrało się wokół pieca przy wjeździe na parking w Korzowej, gdzie mała furgonetka z polskimi wolontariuszami rozdawała darmowe gorące jedzenie, chleb i wodę butelkowaną.

Kierowcy ciężarówek trzymali miski żuru, którego około 5 tysięcy dziennie rozdaje World Central Kitchen na zablokowanych w Polsce punktach kontrolnych.

Korsowej pomógł 39-letni Serhii Vanad, który pojechał do granicy z Wrocławia, 500 kilometrów na zachód, aby pomóc ukraińskim kierowcom ciężarówek.

„Pomaga skontaktować się z policją, zadzwonić do lokalnych władz, przynieść drewno na opał do ogrzewania lub wody” – powiedział Wanat AFP.

„Jakoś sobie radzimy… nie ma porządnej toalety, nie ma gdzie zadbać o higienę” – stwierdził.

Dla Yuriego brak sanitariatów jest dotkliwy, ale martwią go niskie temperatury i brak pieniędzy.

Zapytany o protest, stwierdził, że szkodzi on wysiłkom Ukrainy w obronie.

„Polacy zawsze bardzo pomagali (Ukrainie) w pierwszych dniach wojny” – powiedział Igor.

„Ale tutaj? Uważamy, że to jakiś rodzaj rosyjskiej propagandy”.

mmp/dt/jm