Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

W świecie fałszywych oszustw reklamowych kradnących tożsamość Kochiego i celebrytów takich jak on na całym świecie

W świecie fałszywych oszustw reklamowych kradnących tożsamość Kochiego i celebrytów takich jak on na całym świecie

„Czy to koniec jego kariery?”

„Nie wiedział, że kamera się kręci”.

„Skandal, który wstrząsnął wszystkimi”

Fantazyjne słowa w reklamach są prowokacyjne i zwykle towarzyszy im przyciągający uwagę obraz: obraz australijskiej gwiazdy przerobiony w Photoshopie lub wygenerowany przez sztuczną inteligencję.

Mogą zostać zaciągnięci w kajdankach za ujawnienie czegoś, czego nie powinni. Czasami mogą przypadkowo ujawnić to w telewizji na żywo. Reklama jest często prezentowana w postaci zrzutu ekranu z programu informacyjnego lub wiadomości w witrynie informacyjnej.

Ale to nigdy nie jest prawdą i nie ma nic wspólnego z gwiazdą na zdjęciu: zawsze jest to oszustwo mające na celu wyłudzenie pieniędzy.

Reklamy te na stałe zagościły w mediach społecznościowych, w tym na Facebooku i X (dawniej Twitterze), ale także m.in. w serwisach informacyjnych i rozrywkowych.

Redaktor ds. rozrywki w Nine Network, Richard Wilkins, to jedna ze znanych twarzy regularnie wyróżnianych przez oszustów.

Dwie fałszywe reklamy zawierające przerobione w Photoshopie zdjęcia aresztowanego mężczyzny.

Dwie z fałszywych reklam wykorzystywały zdjęcia Richarda Wilkinsa wykonane w Photoshopie. (Dostarczone: Facebook)

Mówi, że kilka razy dziennie kontaktują się z nim ludzie, którzy nie są pewni, czy fałszywa reklama jest prawdziwa.

„Myśl, że niewinna osoba kliknie ten link i wyda swoje ciężko zarobione pieniądze na jakiś plan inwestycyjny, który według nich popieram, naprawdę mnie niepokoi” – mówi.

„Wygląda na to, że sytuacja się pogarsza. To pojawia się i znika, ale w tej chwili wygląda na to, że zeszła lawina”.

Prezenter telewizyjny David Koch jest kolejnym celem – być może ze względu na swoją sławę, a także doświadczenie finansowe i biznesowe.

Australijski organ regulacyjny ds. konkurencji pozwał Meta, spółkę-matkę Facebooka, w związku z reklamami, ale nie tylko Australijczycy są na nie narażeni.

Problem międzynarodowy

Cyril Hanouna to francuski prezenter radiowy i telewizyjny, prowadzący nieco kontrowersyjny talk show pt Dotknij mojego postu!

W kontekście tych oszukańczych reklam możemy uznać, że jest to francuska Kochi.

Reklamy z jego wizerunkiem utrzymane są w tym samym stylu, co reklamy australijskich gwiazd i używają tego samego języka:

„Czy podróż jest końcem?” (Czy to koniec jego kariery?)

„Cyryl nie wie, że kamera cały czas nagrywa”. (Cyryl nie wiedział, że kamera nadal nagrywa.)

Nie jest on jedyną francuską postacią wybraną do tych reklam, ale jego twarz jest zawsze widoczna podczas ich przeglądania.

Istnieją także odpowiedniki w Polsce (gospodarz programu telewizyjnego i radiowego Maciej Kurzajewski), Szwecji (dziennikarka i prezenterka Tilda de Paula), Hiszpanii (elitarny aktor i aktor Money Heist Jaime Llorente) oraz w wielu innych krajach.

Złożony obraz przedstawiający dwie fałszywe reklamy zawierające przerobione w Photoshopie zdjęcia celebrytów.

Oszukańcze reklamy to problem międzynarodowy, a celem są osoby publiczne na całym świecie.(Dostarczone: Facebook)

Profesor Mark Andrejevic, który bada komunikację cyfrową i reklamę na Uniwersytecie Monash, porównuje to do „Dzikiego Zachodu” reklamy.

READ  Strategiczna Współpraca Gospodarcza Polski i Holandii – Polska Agencja Inwestycji i Handlu

„Istnieje rodzaj podziemnej gospodarki reklamowej, która bardzo różni się od ekosystemów, do których jesteśmy przyzwyczajeni, czyli mediów nadawczych i tradycyjnych” – mówi.

„[It] Nie uwzględnia innych form odpowiedzialności w innych mediach, więc na tych platformach można wiele osiągnąć.

„Dzieje się tam wiele rzeczy, które nie mogłyby wydarzyć się nigdzie indziej i może powinniśmy być tego świadomi”.

Bardzo trudno jest stwierdzić, jak powszechne są te reklamy i kto je produkuje, ale niektórzy z tych, którzy je zamieszczają, działają na skalę przemysłową, ponad granicami krajów.

Za pośrednictwem biblioteki reklam Meta firma ABC znalazła zweryfikowaną stronę na Facebooku brazylijskiego polityka, który wyświetlał jednocześnie różne reklamy w wielu językach, skierowane do osób w Turcji, Irlandii, Rumunii i Francji.

Jak żerują na ofiarach

IDCare, organizacja charytatywna pomagająca ofiarom oszustw i wyłudzeń, od początku tego roku wsparła ponad 2900 osób, które padły ofiarą oszustwa. Ponad 10 procent z nich dotyczyło „poparcia” gwiazd.

Sarah Kavanagh, dyrektor ds. edukacji i pomocy w IDCare, twierdzi, że w ciągu ostatniego roku wezwania do wsparcia podwoiły się.