17 stycznia w polskim Ministerstwie Infrastruktury odbyła się konferencja podsumowująca rok 2021 w polskich portach morskich. Wzięli w niej udział ministrowie Marek Grobarczyk i Grigorz Witkowski, zarządy trzech największych polskich portów: Gdańska, kompleksu portowego Szczecin-Świnoujski i Gdyni. W porcie Gdańsk w 2021 roku przeładowano 53,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 11%, największą liczbę przeładowanych ładunków w historii gdańskiego portu.
W swoim wystąpieniu otwierającym Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Komisarz Stanu ds. Gospodarki Wodnej i Inwestycji w Gospodarce Wodnej i Morskiej podkreślił, że tak dobrego wyniku nie udało się wcześniej osiągnąć w przypadku przeładunków w polskich portach. .
Wskazuje to na silną pozycję naszych portów. Ten rekordowy wynik jest dowodem na to, że bardzo dobrze poradziliśmy sobie ze skutkami pandemii.Nie zapominajmy, że pandemia nadal trwa i że wiele gospodarek nadal cierpi.
„A co z nami? Pod względem ekonomiki rozwoju portu, jeśli chodzi o eksport, import i przede wszystkim otwarcie frachtu, możemy pochwalić się 9% wzrostem rok do roku. Widać, że 113 mln ton stawia nas na bardzo wysokim poziomie w zakresie przeładunków w portach. Patrząc z perspektywy historycznej, widzimy ogromną dynamikę wzrostu. Od 2008 roku do dnia dzisiejszego osiągnęliśmy 116% wzrost przeładunków.”
Wiceminister odniósł się również do tego, że do 2008 roku port nie był objęty klasyfikacją przeładunkową kontenerów. Dziś obsługuje ponad 3 miliony TEU.
„To super. Terminal DCT w Gdańsku jest obecnie największym portem kontenerowym na Bałtyku. Jestem przekonany, że trwające inwestycje w infrastrukturę portową o wartości ok. 7 mld zł przyniosą dalszy wzrost w najbliższych latach. Na tym nie możemy poprzestać „Dążymy do zwiększenia ilości obsługiwanych ładunków i budowy ogromnego centrum, przede wszystkim poprzez połączenie wszystkich aliansów, które dotychczas znajdowały się poza Polską, tak aby przypływały tu największe kontenerowce” – powiedział wiceminister.
Podsekretarz stanu ds. infrastruktury Grzegorz Witkowski dodał, że inwestycje w infrastrukturę, a co za tym idzie wyniki poszczególnych portów, świadczą o osiągnięciu efektu synergii.
„Wszyscy chcieliśmy osiągnąć ten sam wynik. Nie będziemy oszczędzać pieniędzy na gospodarkę morską, bo każda złotówka zainwestowana w porty, stocznie i infrastrukturę zwraca się stokrotnie. Te wyniki są najlepszym przykładem.”
Bezprecedensowa obsługa ładunków w porcie Gdańsk
W porcie Gdańsk w 2021 roku przeładowano łącznie 53,2 mln ton ładunków. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to wzrost o 11%.
„To najlepszy wynik w naszej historii. Udało nam się pobić rekord z 2019 roku, przeładowując 52 mln ton” – potwierdził na konferencji Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z tempem wzrostu 110%.
„Jeśli jednak porównamy obecny wynik z wynikiem z 2016 roku, to w którym podjęliśmy decyzję o znaczących inwestycjach — w infrastrukturę dostępu do elektrowni głębinowych, w przebudowę drogi wodnej i modernizację prawie 5 km nabrzeży w porcie śródlądowym — my widać, że w tych Okres dynamiki był najwyższy – wzrost o około 16 mln ton ładunków” – dodaje Prezes Grenk.
Rekordowy wynik za 2021 r. to m.in. zasługa przeładunku paliw płynnych – 18,8 mln ton przy tempie wzrostu 37,9%. (Ponad 5 mln ton w porównaniu do 2020 r.). To absolutny rekord Naftoportu – prawie 17 mln ton. Kontenery odnotowały wzrost o 10%. Wolumen przeładunków na terminalu DCT osiągnął 2,1 mln TEU. Już niedługo spodziewane są lepsze wyniki – dzięki budowie Baltic Hub 3 i rozbudowie obiektów w Terminalu T2.
Zboże zanotowało wzrost o 7,6% – przerób zboża wyniósł prawie 1,6 mln ton. Nastąpił wzrost o 5,5% w przeładunkach drobnicowych, w tym skonteneryzowanych – łączne przeładunki dla tej grupy to 23,3 mln ton. Największy wzrost odnotowano w drewnie, które wzrosło aż o 795%. Jest to grupa frachtowa, która pojawia się w porcie Gdańsk w zależności od koniunktury na lokalnym rynku.
Należy zaznaczyć, że w trakcie procesu inwestycyjnego udało nam się osiągnąć ten rekord. Port nie śpi. Chociaż inwestycje szły pełną parą, operatorzy zajęli się nimi. Cieszymy się z wyniku, jaki osiągnęliśmy w ubiegłym roku, ale nie ku naszej satysfakcji. Mamy wielkie aspiracje, chcemy być jednym z największych portów w Europie i interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce. Jak dotąd przenieśliśmy się do 18tak W Europie wciąż jesteśmy na podium na Bałtyku – jesteśmy na trzecim miejscu w przeładunkach ogółem. Jestem przekonany, że nasze dodatkowe inwestycje, które wkrótce zrealizujemy, doprowadzą port w Gdańsku do nowych wolumenów – podkreśla Grenk.
Przeczytaj artykuł online na: https://www.drybulkmagazine.com/dry-bulk/28012022/port-of-gdask-handles-most-cargo-in-its-history/
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Prezes Zarządu Domu Maklerskiego Reasekuracji ds. zapewnienia możliwości wspierania rozwoju gospodarczego
Tesla zredukowała swój zespół Superchargerów. Co to oznacza dla amerykańskiej sieci pojazdów elektrycznych?
Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.