Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Port Gdańsk obsłużył najwięcej ładunków w swojej historii

17 stycznia w polskim Ministerstwie Infrastruktury odbyła się konferencja podsumowująca rok 2021 w polskich portach morskich. Wzięli w niej udział ministrowie Marek Grobarczyk i Grigorz Witkowski, zarządy trzech największych polskich portów: Gdańska, kompleksu portowego Szczecin-Świnoujski i Gdyni. W porcie Gdańsk w 2021 roku przeładowano 53,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 11%, największą liczbę przeładowanych ładunków w historii gdańskiego portu.

W swoim wystąpieniu otwierającym Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Komisarz Stanu ds. Gospodarki Wodnej i Inwestycji w Gospodarce Wodnej i Morskiej podkreślił, że tak dobrego wyniku nie udało się wcześniej osiągnąć w przypadku przeładunków w polskich portach. .

Wskazuje to na silną pozycję naszych portów. Ten rekordowy wynik jest dowodem na to, że bardzo dobrze poradziliśmy sobie ze skutkami pandemii.Nie zapominajmy, że pandemia nadal trwa i że wiele gospodarek nadal cierpi.

„A co z nami? Pod względem ekonomiki rozwoju portu, jeśli chodzi o eksport, import i przede wszystkim otwarcie frachtu, możemy pochwalić się 9% wzrostem rok do roku. Widać, że 113 mln ton stawia nas na bardzo wysokim poziomie w zakresie przeładunków w portach. Patrząc z perspektywy historycznej, widzimy ogromną dynamikę wzrostu. Od 2008 roku do dnia dzisiejszego osiągnęliśmy 116% wzrost przeładunków.”

Wiceminister odniósł się również do tego, że do 2008 roku port nie był objęty klasyfikacją przeładunkową kontenerów. Dziś obsługuje ponad 3 miliony TEU.

„To super. Terminal DCT w Gdańsku jest obecnie największym portem kontenerowym na Bałtyku. Jestem przekonany, że trwające inwestycje w infrastrukturę portową o wartości ok. 7 mld zł przyniosą dalszy wzrost w najbliższych latach. Na tym nie możemy poprzestać „Dążymy do zwiększenia ilości obsługiwanych ładunków i budowy ogromnego centrum, przede wszystkim poprzez połączenie wszystkich aliansów, które dotychczas znajdowały się poza Polską, tak aby przypływały tu największe kontenerowce” – powiedział wiceminister.

READ  Sklepy Kmart, Aldi, Kathmandu i Ikea są wymienione jako witryny ekspozycji

Podsekretarz stanu ds. infrastruktury Grzegorz Witkowski dodał, że inwestycje w infrastrukturę, a co za tym idzie wyniki poszczególnych portów, świadczą o osiągnięciu efektu synergii.

„Wszyscy chcieliśmy osiągnąć ten sam wynik. Nie będziemy oszczędzać pieniędzy na gospodarkę morską, bo każda złotówka zainwestowana w porty, stocznie i infrastrukturę zwraca się stokrotnie. Te wyniki są najlepszym przykładem.”

Bezprecedensowa obsługa ładunków w porcie Gdańsk

W porcie Gdańsk w 2021 roku przeładowano łącznie 53,2 mln ton ładunków. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to wzrost o 11%.

„To najlepszy wynik w naszej historii. Udało nam się pobić rekord z 2019 roku, przeładowując 52 mln ton” – potwierdził na konferencji Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z tempem wzrostu 110%.

„Jeśli jednak porównamy obecny wynik z wynikiem z 2016 roku, to w którym podjęliśmy decyzję o znaczących inwestycjach — w infrastrukturę dostępu do elektrowni głębinowych, w przebudowę drogi wodnej i modernizację prawie 5 km nabrzeży w porcie śródlądowym — my widać, że w tych Okres dynamiki był najwyższy – wzrost o około 16 mln ton ładunków” – dodaje Prezes Grenk.

Rekordowy wynik za 2021 r. to m.in. zasługa przeładunku paliw płynnych – 18,8 mln ton przy tempie wzrostu 37,9%. (Ponad 5 mln ton w porównaniu do 2020 r.). To absolutny rekord Naftoportu – prawie 17 mln ton. Kontenery odnotowały wzrost o 10%. Wolumen przeładunków na terminalu DCT osiągnął 2,1 mln TEU. Już niedługo spodziewane są lepsze wyniki – dzięki budowie Baltic Hub 3 i rozbudowie obiektów w Terminalu T2.

Zboże zanotowało wzrost o 7,6% – przerób zboża wyniósł prawie 1,6 mln ton. Nastąpił wzrost o 5,5% w przeładunkach drobnicowych, w tym skonteneryzowanych – łączne przeładunki dla tej grupy to 23,3 mln ton. Największy wzrost odnotowano w drewnie, które wzrosło aż o 795%. Jest to grupa frachtowa, która pojawia się w porcie Gdańsk w zależności od koniunktury na lokalnym rynku.

READ  Nowe i rozszerzone zachęty podatkowe dla inwestycji i innowacji w „Polish Deal” | Denton

Należy zaznaczyć, że w trakcie procesu inwestycyjnego udało nam się osiągnąć ten rekord. Port nie śpi. Chociaż inwestycje szły pełną parą, operatorzy zajęli się nimi. Cieszymy się z wyniku, jaki osiągnęliśmy w ubiegłym roku, ale nie ku naszej satysfakcji. Mamy wielkie aspiracje, chcemy być jednym z największych portów w Europie i interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce. Jak dotąd przenieśliśmy się do 18tak W Europie wciąż jesteśmy na podium na Bałtyku – jesteśmy na trzecim miejscu w przeładunkach ogółem. Jestem przekonany, że nasze dodatkowe inwestycje, które wkrótce zrealizujemy, doprowadzą port w Gdańsku do nowych wolumenów – podkreśla Grenk.

Przeczytaj artykuł online na: https://www.drybulkmagazine.com/dry-bulk/28012022/port-of-gdask-handles-most-cargo-in-its-history/