Kiedy Wojciech Czernek rozpoczynał swoją karierę w polskim handlu detalicznym na początku lat 90., branża przechodziła transformację. – To był czas dynamicznych zmian w polskiej gospodarce i czas wejścia na polski rynek międzynarodowych detalistów – mówi. „Jak możesz sobie wyobrazić, to była naprawdę bardzo dynamiczna i magiczna rzecz”.
Prawie 30 lat później dostał wymarzoną pracę w handlu detalicznym jako dyrektor generalny firmy Baltunapolska firma, która prowadzi sklepy wolnocłowe i lokalne restauracje na lotniskach w swoim kraju i innych częściach Europy.
Dla Chernick jest to bardzo ważna firma dla jego pokolenia. „To kultowa marka założona w 1946 roku. To była świetna okazja, aby dołączyć i poprowadzić zespół” — mówi. „Mamy takie powiedzenie, że podróżujemy z Baltoną z przeszłości do przyszłości i tak naprawdę to właśnie robimy”.
W lutym 2021 r., niecały rok po przejęciu Baltony przez Korporację Państwowych Portów Lotniczych, Czernik wystartował i rozpoczął proces modernizacji i restrukturyzacji.
Baltona jest gotowa podjąć każde wyzwanie, ponieważ stoi za nią wspaniały zespół profesjonalistów z ogromnym doświadczeniem, którzy są bardzo oddani firmie i marce.
W czasie pandemii COVID-19 Czernik i jego zespół mogli skupić się na procesie restrukturyzacji w Baltonie. Pierwszym i najważniejszym krokiem było ustabilizowanie sytuacji finansowej i przywrócenie stabilności finansowej po bardzo trudnym, pandemicznym środowisku operacyjnym.
Po osiągnięciu tego celu następnym krokiem było wykorzystanie wiedzy ze wszystkich obszarów działalności do przeprojektowania całej organizacji, w celu skupienia się na doświadczeniach klientów. Dzięki temu, że modernizacja stała się priorytetem, Baltona jest na finiszu procesu restrukturyzacji.
„Wykorzystamy przeprojektowane wyniki firmy do odbudowy i przebudowy naszych sklepów detalicznych i kawiarni na lotniskach” – mówi Chernick. „Ponadto mamy wiele nowych projektów ekspansji, które zostaną wdrożone w ciągu najbliższych 18 do 36 miesięcy”.
Wyniki przeprojektowanej firmy wykorzystamy do odbudowy i przebudowy naszych sklepów detalicznych i kawiarni na lotniskach.
Dostosowanie się do nowej rzeczywistości dla podróżujących to ciągły proces dla Baltony, ponieważ firma prowadzi szereg detalicznych sklepów turystycznych i salonów kosmetycznych w krajach takich jak Polska, Francja i Rumunia. Ekspansja w sektorze żywności i napojów, z restauracjami pod marką Travel Chef i kawiarniami pod marką Cavarious, odgrywa ważną rolę w szerszej organizacji.
Łączenie wiedzy z branży spożywczej, handlu detalicznego i partnerstwa między przedsiębiorstwami w celu opracowania nowych koncepcji biznesowych, aby zadowolić podróżnych – tak, aby mogli powiedzieć, że Baltona jest najlepszym towarzyszem ich podróży – to ambitne, ale inspirujące ambicje firmy.
Teraz, gdy najgorsze z pandemii COVID-19 minęło, a Baltona przebudowała obszary biznesowe od logistyki po handel i zasoby ludzkie, jest dobrze przygotowana na przyszłe wyzwania i wstrząsy w branży. Po wojnie i wyzwaniach związanych z pandemią w Europie Czernik uważa, że trudno przewidzieć, co może się wydarzyć dalej.
Zmiana relacji partnerskich
Podobnie jak prawie wszystkie inne firmy, wpływ pandemii COVID-19 radykalnie zmienił relacje Baltony z jej partnerami. Podczas gdy obie strony stanęły w obliczu ogromnego kryzysu, Chernick mówi, że pomogło to zresetować relacje w nowy sposób, wsparte zarówno kluczowymi wskaźnikami wydajności, jak i podstawowymi wartościami Baltuny.
„Istnieją jasne wartości”, mówi, „które zaczynają się od zaufania, a kończą na odpowiedzialności, życzliwości i wartości dodanej”. „Umowa i relacje nie są tylko między mną a tobą; jest coś na górze, jakaś wartość dodana do tej relacji, więc możemy powiedzieć:„ Cóż, to jest wartość dodana naszego partnerstwa ”.
„Staramy się opracować strategię negocjacyjną, w której wszyscy wygrywają”.
„Wolę mówić, że patrzymy na nasze mocne strony, abyśmy mogli stawić czoła wszystkim wyzwaniom, które mogą nadejść” – mówi. „I myślę, że naszą siłą jest nasz zespół i jego kompetencje”.
Ludzie, którzy pracują w Baltonie, postrzegają markę jako znaczącą dla nich i uważają ją za markę kultową. Chernick uważa również, że prowadzenie firmy to ogromna odpowiedzialność, ponieważ wiele osób, które dołączyły do Baltony w 1984 roku, nadal w niej pracuje.
„Baltona jest gotowa podjąć każde wyzwanie, ponieważ stoi za nią wspaniały zespół profesjonalistów z dużym doświadczeniem, którzy są bardzo oddani firmie i marce” – mówi.
„Od ponad 20 lat wspieramy zespół Baltony w obsłudze systemu ERP zintegrowanego z aplikacjami zewnętrznymi w celu stworzenia kompleksowego i skalowalnego rozwiązania informatycznego. Współpraca stwarza warunki do rozwoju naszej działalności.” – Arkadiusz Miedziński, CEO, Insoft Consulting
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Polska odnotowuje dwucyfrowy wzrost wynagrodzeń realnych Stabilizuje
Eksperci lotnictwa omawiają główne powody, dla których Ponza Airlines wpadły w administrację
Zaskakujący powód do rezygnacji z australijskiej firmy Deloitte