Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Cięcia w Viaplay mogą być początkiem trudnych czasów dla sprzedaży praw do mediów sportowych

Cięcia w Viaplay mogą być początkiem trudnych czasów dla sprzedaży praw do mediów sportowych

Eksperci branżowi spodziewają się ciężkich czasów dla każdego, kto ma prawa do sprzedaży mediów sportowych, w tym angielskiej Premier League, po tym, jak szwedzka grupa Viaplay ogłosiła ogromne cięcia w następstwie katastrofalnych wyników finansowych.

Viaplay, dawniej Nordic Entertainment Group (NENT), stracił 575 mln USD (448 mln GBP) w drugim kwartale 2023 r. i teraz wycofa się z rynków bałtyckich, brytyjskich, północnoamerykańskich i polskich. Spowoduje to również zwolnienie 25 procent siły roboczej.

Zaledwie kilka miesięcy po powiązaniu Viaplay z potencjalnym staraniem o prawa do angielskiej ligi piłkarskiej, a być może nawet o prawa do angielskiej ligi piłkarskiej, sztokholmska firma skupi się teraz wyłącznie na swoich głównych rynkach: krajach skandynawskich i Holandia.

W perspektywie krótkoterminowej oznacza to albo sprzedaż Premier Sports, brytyjskiej usługi przesyłania strumieniowego, którą kupiła w zeszłym roku za 36 mln USD (28 mln GBP), albo zamknięcie jej i przekazanie praw posiadaczom praw, w tym Szkockiemu Związkowi Piłki Nożnej (SFA), Scottish Premiership, Professional Football League (SPFL) i La Liga.

Ale w perspektywie średnioterminowej problemy Feaplay spowodują wstrząsy w całej branży sportowej.

Nie ma w tym żadnego typowania: to absolutny bałagan” – powiedział Paolo Pescatore, analityk mediów i technologii z Londynu.

„Firma Viaplay była bardzo ambitna, próbując powtórzyć sukces streamingu Netflix. Oczywiście sukces nie jest gwarantowany.”

Pescatore uważa, że ​​decyzja o zakupie Premier Sports miała wówczas jakiś sens, biorąc pod uwagę potrzebę konsolidacji rynku, ale moment był niewłaściwy, zbiegając się z kryzysem kosztów życia na wszystkich europejskich i północnoamerykańskich rynkach Viaplay.

„Fiplay nie jest sam” – dodał. Wielu innych poczyniło ogromne zakłady, których spłata zajmie lata.Regres w reklamie też nie pomógł.

„Wszystkie firmy przygotowują się na najgorsze. Ogromny nacisk kładzie się na cięcie kosztów i zwiększanie wydajności w celu poprawy marż. Spodziewaj się kolejnych wstrząsów.”

READ  Peter Van Onselen twierdzi, że Channel 10 jest na krawędzi „katastrofy”, gdy akcje Paramount spadają

Spadek Viaplay będzie prawie tak szybki, jak jego postęp. NENT powstał dopiero w 2018 roku, kiedy to wydzielił się ze szwedzkiej firmy rozrywkowej Modern Times Group i rok później wszedł na giełdę w Sztokholmie.

Ale po raz pierwszy zwrócił na siebie międzynarodową uwagę w lutym 2020 r., kiedy uzgodnił sześcioletnią umowę dotyczącą praw EPL w regionie nordyckim o wartości 2,6 miliarda dolarów (2 miliardy funtów), czyli ponad dwukrotnie więcej niż poprzednie umowy w tych krajach. W ciągu następnego roku miały miejsce podobne ruchy na rynku praw EPL w krajach bałtyckich, Polsce i Holandii oraz ogromne inwestycje w inne prawa premium, takie jak Bundesliga i Formuła 1.

„Upadek Viaplay to niesamowita historia, ale widzieliśmy to już wcześniej: przepłacanie za prawa i brak możliwości zarabiania na nich” – wyjaśnił Pierre Maes, wiodący konsultant ds. praw w mediach sportowych.

„Ostatni znany piłkarz w Europie nie żyje. Ich sześcioletnie umowy (do sezonu 2027-28) w krajach bałtyckich, Holandii, Skandynawii i Polsce kosztują 450 mln euro (389 mln funtów) na sezon. I załóżmy, że zapłacono im w latach 2022-23, pierwszym roku umowy; zostaje 2,25 miliarda euro (1,95 miliarda funtów).

„Gdybym prowadził ligę, martwiłbym się dzisiejszymi płatnościami”.

Brzmi to złowieszczo dla szkockiego futbolu, ponieważ Premier Sports firmy Viaplay nie tylko zapewnia relacje z Pucharu Ligi Szkockiej, ale także sponsoruje zawody. Dzieli również prawa do Pucharu Szkocji z BBC i posiada wyłączne prawa do międzynarodowych meczów w Szkocji.

Jednak SPFL sprzedał prawa gigantowi medialnemu IMG, który następnie sprzedał je Premier Sports, więc stosunkowo łatwo byłoby je odsprzedać. Ta sama zasada dotyczy praw międzynarodowych, ponieważ są one dystrybuowane przez Europejski Związek Piłki Nożnej (UEFA).

Rzeczywiście, byłoby zaskakujące, gdyby brytyjski DAZN i TNT Sports, nowa nazwa BT Sport, nie pozbyły się praw Viaplay należących do Premier Sports.

Prawdziwe znaczenie wiadomości z Viaplay polega na tym, co oznaczają dla następnej rundy sprzedaży praw. Oczekuje się, że ustawa o ochronie konsumentów zaprosi do składania ofert na trzyletni kurs praw krajowych w październiku.

„Wielu spodziewało się, że tym razem Premier League będzie miała ogromny cykl praw medialnych, biorąc pod uwagę liczbę konkurentów na rynku” – powiedział Nick Meacham, dyrektor generalny firmy SportsPro, zajmującej się zawodowo biznesem sportowym.

Ale szersze naciski rynkowe pokazują, że nie będzie to takie proste.

„Nie oczekuj, że cena gry wzrośnie. Zamiast tego powinna spaść, biorąc pod uwagę warunki rynkowe i decyzję o przeniesieniu większej liczby meczów z sobotniego automatu o godzinie 15:00, co pozwoli na sprzedaż większej liczby meczów nadawcom.

Ale ViaPlay cierpi z powodu szerszego trendu w inwestowaniu w media, polegającego na przechodzeniu od wzrostu do zysku.

„Ich ogromne inwestycje w prawa do EPL w krajach skandynawskich były znaczące, ale jeśli weźmie się pod uwagę, że stracili blisko 600 milionów dolarów w ostatnim kwartale, mają większe problemy niż martwienie się o inwestycje w prawa sportowe.

„Co ciekawe, umowa EPL była dłuższa niż normalnie zezwala na to unijne prawo konkurencji – mogą teraz żałować tej decyzji”.

Głębiej

Jak działają prawa telewizyjne Premier League i jak wpływają na Twoje koszty i subskrypcje

(Zdjęcie: Getty Images)