Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Nowa Zelandia wycofuje finansowanie szkolnego Festiwalu Szekspirowskiego, powołując się na „kanon imperializmu” |  Nowa Zelandia

Nowa Zelandia wycofuje finansowanie szkolnego Festiwalu Szekspirowskiego, powołując się na „kanon imperializmu” | Nowa Zelandia

Rada Sztuki Nowej Zelandii wycofała finansowanie Festiwalu Szekspirowskiego, który odbywa się w szkołach średnich od prawie trzech dekad, po tym, jak zakwestionowano jego związek z krajem i skupiono się na „kanonie imperializmu”.

Każdego roku New Zealand Shakespeare Globe Centre organizuje Sheila Wayne Shakespeare Festival – konkurs dla szkół średnich, w którym uczniowie wykonują fragmenty sztuk Szekspira.

Uczniowie mają możliwość reżyserowania i komponowania muzyki, wykonywania i tworzenia scenografii i kostiumów do swojego spektaklu. Było to tak popularne wydarzenie, że od początku jego istnienia wzięło w nim udział ponad 120 tys. uczniów szkół średnich z ponad połowy szkół średnich w kraju.

Festiwal regularnie otrzymuje około 30 000 dolarów rocznie od państwowego organu finansującego sztukę – Creative New Zealand. Ale w tym roku zarząd postanowił wycofać pieniądze.

W dokumencie oceny finansowania komitet doradczy stwierdził, że chociaż festiwal miał silny udział młodzieży i pozytywny wpływ na uczestników, „nie wykazał związku z kontekstem współczesnej sztuki Aotearoa w tym czasie, miejscu i krajobrazie”.

Rada zauważyła obawy, że organizacja jest „całkowicie paternalistyczna” i że ten typ „podlega kanonowi imperializmu i traci okazję do stworzenia żywego programu nauczania i zademonstrowania jego znaczenia”.

Jeden z oceniających powiedział, że aplikacja skłoniła ich do „pytania, czy pojedyncze skupienie się na elżbietańskim dramatopisarzu było najbardziej istotne dla dekolonizacji w Aotearoa w latach dwudziestych XX wieku i później”.

Zarząd uznał, że centrum nie złożyło mocnej propozycji w porównaniu z innymi grupami poszukującymi finansowania.

Dyrektor naczelny centrum, Don Sanders, powiedział, że organizacja była przerażona tą decyzją.

„Creative New Zealand mówi, że nie ma nic wspólnego ze współczesną Nową Zelandią – jest odwrotnie” – powiedziała. „Zajmujemy się tym, co ludzie myślą, ludzką psychiką, rywalizacją, zazdrością, mizoginią i wieloma całkowicie powiązanymi rzeczami”.

READ  Imran Khan stawia ultimatum rządowi Pakistanu, domagając się nowych wyborów

Sanders powiedział, że „zupełnie źle” było, gdy oceniający fundusze przyjmowali założenia dotyczące znaczenia festiwalu, dodając, że duża liczba studentów z Maorysów, Pacyfiku i innych mniejszości etnicznych regularnie dostosowywała dzieła Szekspira w nowy i kulturowo znaczący sposób.

„Ponad 76% sztuk jest wyreżyserowanych przez studentów, więc produkujemy również młodych liderów i myślicieli” – powiedział Sanders.

Sanders powiedział, że festiwal odbyłby się bez funduszy, które stanowią około 10% jego całkowitych kosztów, ale pieniądze trzeba by znaleźć gdzie indziej.

Rozmawiając z Odp.: aktualnościNicola Hyland, starszy wykładowca teatralny na Victoria University of Wellington, z Te Atihaunui-a-Pāpārangi, z pochodzenia Ngāti Hauiti, powiedziała, że ​​rozpoznała poezję i opowiadanie Szekspira, ale uważała, że ​​jest on nadreprezentowany w kraju.

Hyland powiedział, że brytyjscy koloniści wykorzystali dzieła Szekspira jako przykład tego, jak ludzie powinni się zachowywać. „Byłby to wspaniały i wspaniały akt dekolonizacji, gdybyśmy najpierw odkryli nasze historie, a Szekspir później.

Czy nie byłoby fajnie, gdyby chłopaki wrócili do domu i powiedzieli: „Hej, mamo, tato, właśnie znalazłem tę historię i jest naprawdę jak Hinemoa i Tūtānekai. To Romeo i Julia.