Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Nowy elektryczny crossover EV6 od Kia trafia prosto na szczyt stawki

Powiększać / To wyróżniający się styl EV6 Kia, nowy elektryczny crossover, który jest jednym z najlepszych, jakie testowaliśmy.

Jonathan Gitlin

HEALDSBURG, Kalifornia — Pamiętasz, jak kilkadziesiąt lat temu japoński przemysł samochodowy przybył i zjadł obiad dla wszystkich? Historia się nie powtarza, mówi aforyzm, ale się rymuje. I tym razem jedzenie obiadu odbywa się dzięki uprzejmości koreańskich producentów samochodów.

Dotyczy to zwłaszcza pojazdów elektrycznych. Pojazdy elektryczne drugiej generacji od Kia i firmy macierzystej Hyundai były jednymi z niewielu, które zbliżyły się do wydajności układu napędowego na poziomie Tesli. Firmy wykorzystały tę wiedzę do stworzenia E-GMP, specjalnie zbudowana platforma 800 V dla większych pojazdów elektrycznych z napędem na tylne i wszystkie koła.

Pierwszym pojazdem, który otrzymał ten układ napędowy, był Hyundai Ioniq 5, który trafił prosto do czołówki tej klasy kiedy testowaliśmy go pod koniec 2021 r.. Dziś jeździmy kuzynem Ioniq 5, Kia EV6. Jeśli Ioniq 5 składa się wyłącznie z pikseli i kątów, EV6 zaczyna się od podobnej struktury kości, ale układa ją w znacznie bardziej zakrzywioną, skrzyżowaną bryłę. Każdy gust jest inny, więc staram się nie rozwodzić nad wyglądem samochodu, ale pod pewnymi kątami EV6 wygląda lepiej Lamborghini Urus. A jego tylna stylizacja zdecydowanie kojarzy mi się z Aston Martin DBX.

EV6 jest charakterystyczny.  Z tyłu znajduje się <a href=
Powiększać / EV6 jest charakterystyczny. Tył posiada: Konstrukcja ogona w stylu Kamm.

Jonathan Gitlin

Karim Habib, szef działu projektowania Kia, posłuchał tej sugestii. Przyznał, że od tyłu i jeśli zmruży się oczy, „są pewne podobieństwa. Ale nie. Dla nas ważne było wykorzystanie potencjału architektury” – powiedział. „To, co naprawdę pozwalają nam platformy EV, to zdecydowanie więcej swobody, a także, jak sądzę, ogólnie rzecz biorąc, istnieje otwartość na typy ciała, które być może nie są wyraźnie umiejscowione w tym czy innym segmencie. Chcieliśmy po prostu spróbować czegoś takiego”.

READ  Menlo Electric prawie ukończy program finansowania w wysokości 20 milionów euro, przyspieszy międzynarodową ekspansję - PV International Magazine

Powiązany podczas pierwszej jazdy w Kalifornii miał różne opinie na temat tego, który współczynnik kształtu najlepiej opisuje EV6. Pracownicy Kia byli jednak zdecydowani nazwać EV6 CUV.

„Posiadanie tej płaskiej podłogi pozwala siedzieć w bardziej elastyczny sposób” – wyjaśnił Habib. „Nie masz specjalnie ustalonej przestrzeni na stopy lub pięty. Możesz się obracać, możesz ślizgać się. Tak, wadą jest to, że buduje większą wysokość, ale są pewne rzeczy, które w zamian nam pomagają”. Wskazał na trend na coraz większe koła, które sprawiają, że duży samochód jest odczytywany jako mniejszy, dopóki nie zbliżysz się do siebie.

„Tak więc relacja między kołem a ciałem pozostaje całkiem zdrowa” – powiedział mi. „Trochę trudniejsze jest to, że kiedy jedziesz krócej, pozostajesz wysoko. Dlatego widzisz tak wiele pojazdów elektrycznych w kierunku crossovera lub SUV-a, ponieważ to po prostu działa”.

Na pierwszy rzut oka EV6 wygląda na mniejszy samochód, ale to właśnie 20-calowe koła płatają figle przetwarzaniu wizualnemu.
Powiększać / Na pierwszy rzut oka EV6 wygląda na mniejszy samochód, ale to właśnie 20-calowe koła płatają figle przetwarzaniu wizualnemu.

Jonathan Gitlin

E-GMP był zawsze przeznaczony dla większych pojazdów (Kia ma tańsze pojazdy elektryczne z napędem na przednie koła, takie jak Niro dla rzeczywistego rynku małych samochodów). A więc EV6 jest większy niż myślisz. Przy 184,3 cala (4681 mm), EV6 jest kilka cali dłuższy niż Ioniq 5, ale jego 114,2 cala (2901 mm) rozstaw osi jest nieco krótszy niż jego poprzednik. Tak, to też ten sam rozstaw osi co Kia znacznie większy trzyrzędowy SUV Telluride.)

Trzy układy napędowe do wyboru

Układ napędowy EV6 jest konwencjonalny dla akumulatora EV, z płytą polimerowych ogniw litowo-jonowych między osiami. Podstawowym modelem jest EV6 Light z napędem na tylne koła za 40 900 USD (przed ulgami podatkowymi). Pakiet akumulatorów o mocy 58 kWh zasila synchroniczny silnik prądu przemiennego ze stałym magnesem o mocy 167 KM (125 kW) i 350 Nm, który z kolei napędza tylne koła. Masa własna dla tej wersji wynosi 4017 funtów (1822 kg), z czego 816 funtów (370 kg) pochodzi z zestawu akumulatorów.

READ  Giełdy w USA rosły wraz ze spadkiem zakładów na stopy procentowe, a cena Bitcoina wzrosła

Światło ma zasięg 232 mil (373 km). Platforma E-GMP może szybko naładować do 80 procent w 18 minut po podłączeniu do ładowarki 350 kW lub 63 minuty, jeśli można znaleźć tylko ładowarkę 50 kW DC. (Technicznie mniejszy pakiet nie ładuje się z mocą większą niż 180 kW, ale aby zobaczyć te prędkości, musisz znaleźć ładowarkę o mocy 350 kW). Ładowanie prądem przemiennym na poziomie 2 przy 11 kW zajmie niecałe sześć godzin.

Z łatwością mogę uwierzyć, że EV6 osiągnie 4 mile/kWh, gdy będą jeździć zwykłymi ludźmi na normalnych drogach.
Powiększać / Z łatwością mogę uwierzyć, że EV6 osiągnie 4 mile/kWh, gdy będą jeździć zwykłymi ludźmi na normalnych drogach.

Jonathan Gitlin

Kia nie miała dla nas żadnych świateł EV6 do wypróbowania, ale spędziliśmy sporo czasu za kierownicą pozostałych dwóch wariantów układu napędowego. Oba wykorzystują zestaw akumulatorów o pojemności 77,4 kWh (pojemność brutto). Konfiguracja z pojedynczym silnikiem RWD ma moc 225 KM (168 kW) i 258 lb-ft (350 Nm), aby osiągnąć zasięg 310 mil (499 km). Dwusilnikowy napęd na wszystkie koła ma moc 320 KM (239 kW) i 446 lb-ft (605 Nm) dla zasięgu 274 mil (441 km).

Podobnie jak w przypadku mniej wydajnego EV6, są to silniki synchroniczne prądu przemiennego z magnesami trwałymi. Silniki mogą obracać się do 15 000 obr./min (w porównaniu z 11 000 obr./min w Niro) i wykorzystują kwadratowe miedziane spinki do włosów i chłodzenie olejem. Przedni silnik, jeśli jest zamontowany, jest podłączony do urządzenia rozłączającego, dzięki czemu można go szybko odłączyć od kół, aby zapobiec oporowi. Jednak aby zmaksymalizować odzyskiwanie energii poprzez hamowanie regeneracyjne, silnik zawsze ponownie sprzęga się podczas zwalniania.

Obie konfiguracje silników są dostępne w wersji Wind (47 000 USD za RWD lub 50 900 USD za AWD) lub nieco lżejszej, ale bardziej sportowej linii GT (51 200 USD za RWD, 55 900 USD za AWD). (Nawiasem mówiąc, wszystkie te ceny są przed ulgami podatkowymi). Te EV6 ważą nieco więcej — większe opakowanie waży 1052 funty (477 kg), więc masa własna waha się od 4225-4661 funtów (1916-2114 kg).

READ  Niebezpieczny nowy trend TikTok podnosi ostrzeżenia o kradzieżach Kia

Czasy ładowania większego pakietu są takie same, niezależnie od tego, czy jest to wersja jednosilnikowa, czy dwusilnikowa. Ładowarka o mocy 350 kW (rzeczywista maksymalna moc: 240 kW) zapewni Ci 80 procent w 18 minut, podczas gdy szybka ładowarka o mocy 150 kW zrobi to w 25 minut. (W przeciwieństwie do wielu innych pojazdów elektrycznych, platforma EV6 pozwala na szybkie ładowanie przy napięciu 800 V lub 400 V. Jak? Silnik i falownik działają jak konwerter DC-DC.) Do codziennego ładowania w domu lub w pracy oczekuj pełnego naładowania w nieco ponad siedem godzin ze źródłem prądu przemiennego 11 kW (48 A).