Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Polska buduje część brytyjskiej fregaty – dlaczego?

Polska buduje część brytyjskiej fregaty – dlaczego?

Polityka Wielkiej Brytanii, by nie budować skomplikowanych okrętów wojennych za granicą, ma przede wszystkim na celu zachowanie zdolności kraju do budowy statków, ochronę miejsc pracy oraz utrzymanie umiejętności i infrastruktury potrzebnych do celów bezpieczeństwa narodowego.

Polityka ta nie oznacza jednak, że Wielka Brytania nie może angażować się w międzynarodową współpracę lub partnerstwa ani zlecać na zewnątrz niektórych komponentów do swoich okrętów wojennych.

W przypadku, gdy Polska zbuduje niektóre części statku dla Wielkiej Brytanii w ramach umowy między Wielką Brytanią a Polską na budowę fregaty zaprojektowanej przez Brytyjczyków dla własnej marynarki wojennej, takie rozwiązanie nie jest sprzeczne z polityką Wielkiej Brytanii z kilku powodów:

  • Współpraca i dzielenie się technologią: umowa między Wielką Brytanią a Polską umożliwia obu krajom korzystanie z wiedzy i możliwości drugiej strony. Polska mogłaby zbudować brytyjską fregatę dla własnej marynarki wojennej, podczas gdy Wielka Brytania mogłaby wykorzystać polskie możliwości produkcyjne niektórych komponentów. To porozumienie pomaga wzmocnić międzynarodowe partnerstwa i zacieśnić współpracę między obydwoma krajami.
  • Ograniczony outsourcing: umowa dotyczy budowy przez Polskę tylko określonych części statku, a nie całego złożonego okrętu wojennego. Większość prac, w tym końcowy montaż i integracja, będzie nadal wykonywana w Wielkiej Brytanii. Takie podejście gwarantuje, że Wielka Brytania zachowa kontrolę nad najważniejszymi aspektami procesu budowy statków, zgodnie z jej polityką.

Względy ekonomiczne

W niektórych przypadkach outsourcing określonych komponentów lub części statku może być bardziej opłacalny i wydajny, bez podważania ogólnych zdolności Wielkiej Brytanii w zakresie budowy statków lub interesów bezpieczeństwa narodowego. Angażując się w taką współpracę międzynarodową, Wielka Brytania może optymalizować swoje zasoby i zapewnić pomyślną realizację swoich projektów offshore.

Krótko mówiąc, brytyjskie oddziały konstrukcyjne Polska dla Polski i brytyjskie Polska dla Polski są tworzone w celu pomocy Warszawie w przygotowaniu się do budowy podobnych statków po zawarciu przez Wielką Brytanię i Polskę umowy o wartości 1,4 miliarda funtów. Dostarczenie Marynarce Wojennej RP fregat typu Miecznik na bazie projektu Typ 31.

READ  Ukraińskie produkty rolne szybciej trafiają do UE, ponieważ Polska ułatwia kontrole

Korzyści dla przemysłu brytyjskiego

W ramach umowy Wielka Brytania, konkretnie w stoczni Rosyth w Szkocji, buduje części do statków, które będą eksploatowane przez Polskę. Ponadto stocznia Rosyth buduje również sekcje statków dla Polski, co zaowocowało zwiększeniem ogólnej liczby prac w Szkocji.

To porozumienie nie tylko pozwala Wielkiej Brytanii zoptymalizować zasoby i zapewnić pomyślną realizację projektów offshore, ale także przynosi znaczące korzyści szkockiemu przemysłowi, tworząc więcej miejsc pracy i możliwości. Umowa ucieleśnia obopólne korzyści wynikające z międzynarodowej współpracy w przemyśle stoczniowym, ponieważ pobudza lokalną gospodarkę, wzmacniając jednocześnie międzynarodowe partnerstwa.

Umowa między Wielką Brytanią a Polską dotycząca budowy przez Polskę określonych części brytyjskiego okrętu i brytyjskiej fregaty przeznaczonych dla jej marynarki wojennej nie jest sprzeczna z polityką Wielkiej Brytanii, by nie budować skomplikowanych okrętów wojennych za granicą, ponieważ jest to ograniczona i strategiczna współpraca, która zachowuje pozycję Wielkiej Brytanii zdolności krajowego przemysłu stoczniowego i wzmacnia międzynarodowe partnerstwa.

Porozumienie to przynosi korzyści szkockiemu przemysłowi, tworząc więcej miejsc pracy i możliwości w stoczni Rosyth, zarówno w celu budowy dywizji stoczniowych w Wielkiej Brytanii, jak iw Polsce, pokazując obopólne korzyści wynikające z międzynarodowej współpracy stoczniowej.