Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Polska powołuje międzynarodowych inwestorów o wartości 1,8 miliarda euro w projekcie „mega lotnisko”.

Polska powołuje międzynarodowych inwestorów o wartości 1,8 miliarda euro w projekcie „mega lotnisko”.

Konsorcjum składające się z francuskich Vinci Airports i australijskiego globalnego funduszu infrastrukturalnego IFM zostało wybrane na partnera inwestycyjnego w planowanym „megalotnisku” i węźle komunikacyjnym powstającym w centralnej Polsce. W zamian za mniejszościowy pakiet wniosą do spółki aż 8 miliardów złotych (1,79 miliarda euro).

Centrum Transportu Solidarnościowego (CPK) było głównym programem obecnego rządu Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Jednak nowa koalicja opozycyjna, która ma objąć władzę po wyborach 15 października, ma wątpliwości co do tego pomysłu i zapowiada rewizję jej finansowania.

Całkowity koszt projektu CPK ma wynieść 36,2 mld zł (8,1 mld euro), z czego 60% ma zostać pokryte finansowaniem dłużnym (obligacje i pożyczki), a pozostałe 40% inwestorzy. Państwo polskie zachowa większościowy pakiet udziałów.

Vinci Airports obsługuje już ponad 70 lotnisk w 13 krajach. Fundusz IFM Global Infrastructure Fund zarządza aktywami o wartości około 143 miliardów dolarów, z czego około 64 miliardy dolarów to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę. W ramach swojego portfela inwestycyjnego posiada udziały w 17 lotniskach na całym świecie.

Oczekuje się, że ich związek wniesie do projektu CPK nie tylko kapitał, ale także wiedzę specjalistyczną.

„Wejście dużych i uznanych podmiotów, takich jak Vinci czy IFM, jest najlepszym dowodem na to, że CPK to projekt przemyślany i oparty na liczbach” – powiedział Marcin Horawa, urzędnik rządowy nadzorujący CPK. „To nie tylko ożywi polską gospodarkę, ale zapewni wysoką stopę zwrotu z inwestycji”.

W lipcu tego roku rządowa spółka rozwijająca CPK ujawniła koncepcję projektową kompleksu, przygotowaną przez firmę słynnego brytyjskiego architekta Sir Normana Fostera. Zakupiono także grunty pod inwestycje. Celem jest otwarcie lotniska i węzła komunikacyjnego w 2028 roku.

READ  Prawie połowa australijskich pracowników doświadczających wypalenia zawodowego chce rzucić pracę

Jednak zbliżająca się zmiana rządu wzbudziła pewne wątpliwości co do przyszłości projektu. Choć w tegorocznych wyborach największą partią okazało się Prawo i Sprawiedliwość, straciła ona większość parlamentarną, a wszystkie pozostałe partie wykluczyły utworzenie z nią koalicji.

To sprawia, że ​​niemal pewne jest, że do końca tego roku władzę przejmie koalicja ugrupowań opozycyjnych. Jedna z tych partii, centroprawicowy Sojusz Trzeciej Drogi (Trzsia Druga), robiła to już wcześniej. Zapowiedział całkowitą likwidację CPK. Jej zdaniem lepiej byłoby wydać te pieniądze gdzie indziej.

Tymczasem główne ugrupowanie opozycyjne, Koalicja Obywatelska, zobowiązała się przed wyborami do przeglądu projektu Komunistycznej Partii Kurdystanu po jego dojściu do władzy. Wczoraj jedna z jej czołowych postaci, Marcin Kirwiński, wezwał do zawieszenia projektu do czasu, aż „rozliczą się ogromne pieniądze, które zostały zmarnowane”.

Po dzisiejszym ogłoszeniu Vinci i IFM jako partnerów w projekcie kolejny działacz KO, Michał Szczerba, skrytykował „odchodzący rząd za próbę powiązania projektu z kontraktami i długoterminowymi zobowiązaniami w nieprzejrzystej procedurze. Nie mają oni prawa Zrób to.”

Szczerba dodał: „Wyborcy dali demokratycznej większości prawo do pilnego przeglądu projektu Komunistycznej Partii Kurdystanu”.

Dziś jednak Horala bronił projektu, wskazując na „niedawny raport EY pokazujący, że samo przeniesienie usług cargo lotniczego z niemieckich lotnisk do CPK wygenerowałoby w polskim budżecie w ciągu 30 lat dodatkowe 200 miliardów złotych z tytułu ceł i podatku VAT”.

READ  Zwrot podatku: ATO tłumi wydatki WFH, pobiera dług Covid

„CPK to dobry biznes sam w sobie – stąd zainteresowanie ze strony wiodących na świecie firm infrastrukturalnych” – napisał Horala. „Ale przede wszystkim chodzi o realizację strategicznych interesów Polski, a nie tylko jej interesów gospodarczych”.

Rząd przewiduje, że lotnisko stanie się głównym światowym węzłem komunikacyjnym, obsługującym początkowo do 40 milionów pasażerów rocznie, a następnie rozbudowującym się, aby do 2060 r. obsługiwać co najmniej 65 milionów pasażerów rocznie.

Notatki z Polski są zarządzane przez niewielki zespół redakcyjny i publikowane przez niezależną organizację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.

Główne źródło obrazu: CPK (materiały prasowe)