Toyota być może będzie musiała zapłacić do 2 miliardów dolarów odszkodowania tysiącom australijskich klientów, których samochody z uszkodzonymi filtrami silnika zostały sprzedane po tym, jak gigant samochodowy przegrał pozew zbiorowy.
W czwartkowym orzeczeniu sądu federalnego sędzia Michael Lee stwierdził, że 264170 kierowców, którzy kupili niektóre z najlepiej sprzedających się samochodów marki, ma prawo do odszkodowania.
Pozew zbiorowy twierdzi, że samochody Hilux, Fortuner i Prado sprzedawane między październikiem 2015 r. a kwietniem 2020 r. miały wadliwe systemy filtracji cząstek stałych, pozostawiając właścicieli w kieszeni.
Oglądaj najnowsze wiadomości na Channel 7 lub streamuj za darmo na 7 plus >>
Wada powodowała śmierdzący biały dym i zmniejszała zużycie paliwa.
Oznaczało to również, że właściciele musieli zrezygnować z dużej liczby przeglądów, usług i napraw, aw niektórych przypadkach powodowali utratę dochodów, gdy kierowcy nie mogli korzystać ze swoich samochodów lub musieli wziąć wolne, aby naprawić usterkę.
Sędzia Lee stwierdził, że wartość każdego samochodu była o 17,5 procent niższa niż przeciętny klient, a klienci mieli prawo do zwrotu różnicy.
W przypadku głównego wnioskodawcy pozwu zbiorowego, Kena Williamsa, jest to 7474,59 USD.
Williams przekonał również sędziego, aby przyznał mu 4725 dolarów utraconego dochodu i 992 dolarów nadwyżki podatkowej.
W sumie jest wart ponad 13 000 dolarów.
W oświadczeniu Williams powiedział, że ma nadzieję, że decyzja przyniesie ludziom ulgę w radzeniu sobie z rozczarowaniem, niedogodnościami i dodatkowymi kosztami posiadania pojazdów.
„Cieszę się z dzisiejszego orzeczenia, zwłaszcza, że sąd uznał, że setki tysięcy zwykłych australijskich konsumentów, którzy kupili te pojazdy, mają prawo do odszkodowania za poniesione w wyniku straty” – powiedział.
Jeśli wszyscy kwalifikujący się klienci zażądają swoich płatności, rachunek Toyoty może przekroczyć 2 miliardy dolarów.
Argument Toyoty
Jednak podczas procesu Toyota twierdziła, że zrobiła wszystko, co w jej mocy, aby rozwiązać problem.
„(Toyota) utrzymuje, że wyjaśniła członkom grupy, że byli w stanie naprawić usterkę bez żadnych kosztów i że członkowie grupy, którzy nie przyjęli tej oferty, działali nierozsądnie, aby nie otrzymać odszkodowania” – sędzia Lee zauważył w orzeczeniu.
Toyota twierdzi, że od czasu rozpoczęcia pozwu zbiorowego zaoferowała również zwrot pieniędzy i wymianę pojazdów setkom konsumentów.
Jednak Justice Lee doszedł do wniosku, że firma wprowadzała w błąd, kontynuując sprzedaż pojazdów o akceptowalnej jakości po dowiedzeniu się o wadzie.
„TMCA przyjmuje również do wiadomości, że zaangażowała się w zaniechanie, w tym nieujawnienie wady leżącej u podstaw i konsekwencji wady potencjalnym nabywcom”.
Rzeczniczka Toyoty powiedziała w oświadczeniu, że firma analizuje orzeczenie sądu.
„Uważamy, że na każdym kroku wdrażaliśmy rozwiązania ukierunkowane na klienta i ugruntowane technicznie, aby rozwiązać problemy klientów” – powiedziała.
„Toyota dokładnie rozważy wstępne orzeczenie w trybie prejudycjalnym przed dalszymi komentarzami”.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu