Wiosną, gdy Rosja najechała Ukrainę, część towarów była nadal transportowana. Jaka jest teraz sytuacja?
Do czasu wprowadzenia tych różnych pakietów sankcji i do czasu wprowadzenia objętych sankcjami towarów lub towarów z firm będących własnością osób objętych sankcjami, przeniesienie to działało. Niektóre zakończyły się w lutym, inne w marcu. Tak jak jest, od początku sierpnia np. jedna przesyłka oleju opałowego, ponieważ była oparta na węglu, zachwiała się, a sankcje zaczęły obowiązywać węgiel. Co miesiąc coś się działo i ogólna sytuacja wyglądała tak, o ile w zeszłym roku o tej samej porze gdzieś od 8,5 do dziewięciu pociągów codziennie przekraczało granicę Narva, Quidola i Valga, dziś mamy 3,5 pociągów. Wielkość wysyłki została zmniejszona o ponad połowę [in that time].
Czy te pociągi przewożą towary rosyjskie, czy niektóre z nich przewożą towary np. z Kazachstanu?
Tak, część z nich pochodzi z Kazachstanu i Azji Środkowej. Ale będą też towary rosyjskie. Na przykład surowce i niektóre chemikalia trafiają do estońskich fabryk w Kohtla-Järve, które później wykorzystują do produkcji. Podobnie niektóre surowce trafiają do: [fuel retailer] Alexelli. W ten sposób towary te powoli wyciekają, są też produkty naftowe z Kazachstanu i inne, mniejsze ilości towarów z tego kraju.
Czy w powietrzu jest poczucie, że Rosja próbuje blokować również przejazdy do Kazachstanu i Chin?
Blokują go od 2007 roku. Cały czas przeszkadzają, co jest niezwykłym zjawiskiem, gdy coś się tam dzieje.
Czy tempo trzech i pół pociągów dziennie będzie kontynuowane, czy sytuacja będzie się dalej pogarszać?
Połowa z tego przekracza granicę w Valga, a większość pochodzi z Orlenu (polska grupa paliwowa – przyp. red.); Produkty naftowe spożywane w Estonii. Myślę, że tak zostanie, ale co do tego, co ma dziś przyjść z Rosji, nie wiem, jak długo to potrwa – co tam przepuszczą – i czy kiedykolwiek zostali zatrzymani.
Pracujemy tu dzień po dniu, widzimy, co przyniesie kolejny dzień i zobaczymy, jak możemy jak najwięcej zaoszczędzić. Przeszliśmy od zmian 24-godzinnych do zmian 12-godzinnych. Większość stacji, które nadal obsługują transport towarów, już tego nie robi. Robi się wszystko, co można zrobić, aby zaoszczędzić pieniądze. Zimą wyłączamy ogrzewanie i wyłączamy światła, ponieważ nie są już potrzebne.
Ale jednocześnie ruch naszych pociągów pasażerskich jest na tym samym poziomie, co w zeszłym roku. Nie ma problemów z liczbą pociągów pasażerskich, liczba pasażerów wzrosła już o 23 procent, w pociągach Elron. Liczba pasażerów nie wpływa bezpośrednio na Eesti Raudtee, ponieważ płacimy na podstawie wagi pociągu. Ale jesteśmy w sytuacji, w której opłaty infrastrukturalne są przynajmniej odpowiednio pobierane od sektora pasażerskiego, a pociągi jeżdżą dobrze.
Czy nie warto podnosić opłat za korzystanie z infrastruktury? Ilu naprawdę brakuje pieniędzy?
Opłat infrastrukturalnych nie da się za bardzo podnieść, bo niektóre towary są nadal wrażliwe na cenę, a to, na co pozwala Rosja, jest niewielkie… W końcu jest konkurencja między Estonią, Łotwą i Litwą. Jeśli sami podniesiemy ceny, możemy oczywiście stracić trochę interesów na rzecz Łotyszy i Litwinów. Z drugiej strony podniesienie ceny pasażerów oznacza też, że i tak będzie ona wynikać z budżetu państwa. Na pewno wzrosły nasze koszty, głównie za sprawą nośników energii. Niektóre usługi outsourcingowe stają się coraz droższe. Obecnie opłata infrastrukturalna jest naliczana przez Urząd Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznych (TTJA). Mamy porozumienie z państwem, że Eesti Raudtee nie może podnieść ceny o więcej niż 5 proc.
Przyszłość przeładunków jest ponura. Biorąc pod uwagę, jaki porządek ma teraz Rosja, czy rzeczywiście zobaczymy całkowitą ciszę?
Nie mogłem powiedzieć „cisza”. Nadal mamy pociągi podmiejskie, a od czerwca br. jesteśmy w okresie, w którym opłaty infrastrukturalne z ruchu pociągów pasażerskich są wyższe niż z ruchu pociągów towarowych. Wszystkie inwestycje, które podejmujemy dziś i jutro, są związane wyłącznie z ruchem pociągu pasażerskiego. Nie zrobiono nic w sprawie ruchu pociągu towarowego. Energia elektryczna, zwiększona prędkość pociągów i zarządzanie ruchem są powiązane z ruchem pociągów pasażerskich, a pociągi pasażerskie będą w przyszłości jeździć prawidłowo i szybciej.
–
Śledź wiadomości ERR na Facebook A Świergot I nie przegap aktualizacji!
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Prezes Zarządu Domu Maklerskiego Reasekuracji ds. zapewnienia możliwości wspierania rozwoju gospodarczego
Tesla zredukowała swój zespół Superchargerów. Co to oznacza dla amerykańskiej sieci pojazdów elektrycznych?
Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.