Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Szef kolei: Transport towarowy zmniejszył się o ponad połowę od inwazji na Ukrainę |  Gospodarka

Szef kolei: Transport towarowy zmniejszył się o ponad połowę od inwazji na Ukrainę | Gospodarka

Wiosną, gdy Rosja najechała Ukrainę, część towarów była nadal transportowana. Jaka jest teraz sytuacja?

Do czasu wprowadzenia tych różnych pakietów sankcji i do czasu wprowadzenia objętych sankcjami towarów lub towarów z firm będących własnością osób objętych sankcjami, przeniesienie to działało. Niektóre zakończyły się w lutym, inne w marcu. Tak jak jest, od początku sierpnia np. jedna przesyłka oleju opałowego, ponieważ była oparta na węglu, zachwiała się, a sankcje zaczęły obowiązywać węgiel. Co miesiąc coś się działo i ogólna sytuacja wyglądała tak, o ile w zeszłym roku o tej samej porze gdzieś od 8,5 do dziewięciu pociągów codziennie przekraczało granicę Narva, Quidola i Valga, dziś mamy 3,5 pociągów. Wielkość wysyłki została zmniejszona o ponad połowę [in that time].

Czy te pociągi przewożą towary rosyjskie, czy niektóre z nich przewożą towary np. z Kazachstanu?

Tak, część z nich pochodzi z Kazachstanu i Azji Środkowej. Ale będą też towary rosyjskie. Na przykład surowce i niektóre chemikalia trafiają do estońskich fabryk w Kohtla-Järve, które później wykorzystują do produkcji. Podobnie niektóre surowce trafiają do: [fuel retailer] Alexelli. W ten sposób towary te powoli wyciekają, są też produkty naftowe z Kazachstanu i inne, mniejsze ilości towarów z tego kraju.

Czy w powietrzu jest poczucie, że Rosja próbuje blokować również przejazdy do Kazachstanu i Chin?

Blokują go od 2007 roku. Cały czas przeszkadzają, co jest niezwykłym zjawiskiem, gdy coś się tam dzieje.

Czy tempo trzech i pół pociągów dziennie będzie kontynuowane, czy sytuacja będzie się dalej pogarszać?

Połowa z tego przekracza granicę w Valga, a większość pochodzi z Orlenu (polska grupa paliwowa – przyp. red.); Produkty naftowe spożywane w Estonii. Myślę, że tak zostanie, ale co do tego, co ma dziś przyjść z Rosji, nie wiem, jak długo to potrwa – co tam przepuszczą – i czy kiedykolwiek zostali zatrzymani.

READ  Najważniejsze informacje biznesowe: ceny konsumpcyjne, deficyt budżetowy

Pracujemy tu dzień po dniu, widzimy, co przyniesie kolejny dzień i zobaczymy, jak możemy jak najwięcej zaoszczędzić. Przeszliśmy od zmian 24-godzinnych do zmian 12-godzinnych. Większość stacji, które nadal obsługują transport towarów, już tego nie robi. Robi się wszystko, co można zrobić, aby zaoszczędzić pieniądze. Zimą wyłączamy ogrzewanie i wyłączamy światła, ponieważ nie są już potrzebne.

Ale jednocześnie ruch naszych pociągów pasażerskich jest na tym samym poziomie, co w zeszłym roku. Nie ma problemów z liczbą pociągów pasażerskich, liczba pasażerów wzrosła już o 23 procent, w pociągach Elron. Liczba pasażerów nie wpływa bezpośrednio na Eesti Raudtee, ponieważ płacimy na podstawie wagi pociągu. Ale jesteśmy w sytuacji, w której opłaty infrastrukturalne są przynajmniej odpowiednio pobierane od sektora pasażerskiego, a pociągi jeżdżą dobrze.

Czy nie warto podnosić opłat za korzystanie z infrastruktury? Ilu naprawdę brakuje pieniędzy?

Opłat infrastrukturalnych nie da się za bardzo podnieść, bo niektóre towary są nadal wrażliwe na cenę, a to, na co pozwala Rosja, jest niewielkie… W końcu jest konkurencja między Estonią, Łotwą i Litwą. Jeśli sami podniesiemy ceny, możemy oczywiście stracić trochę interesów na rzecz Łotyszy i Litwinów. Z drugiej strony podniesienie ceny pasażerów oznacza też, że i tak będzie ona wynikać z budżetu państwa. Na pewno wzrosły nasze koszty, głównie za sprawą nośników energii. Niektóre usługi outsourcingowe stają się coraz droższe. Obecnie opłata infrastrukturalna jest naliczana przez Urząd Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznych (TTJA). Mamy porozumienie z państwem, że Eesti Raudtee nie może podnieść ceny o więcej niż 5 proc.

Przyszłość przeładunków jest ponura. Biorąc pod uwagę, jaki porządek ma teraz Rosja, czy rzeczywiście zobaczymy całkowitą ciszę?

Nie mogłem powiedzieć „cisza”. Nadal mamy pociągi podmiejskie, a od czerwca br. jesteśmy w okresie, w którym opłaty infrastrukturalne z ruchu pociągów pasażerskich są wyższe niż z ruchu pociągów towarowych. Wszystkie inwestycje, które podejmujemy dziś i jutro, są związane wyłącznie z ruchem pociągu pasażerskiego. Nie zrobiono nic w sprawie ruchu pociągu towarowego. Energia elektryczna, zwiększona prędkość pociągów i zarządzanie ruchem są powiązane z ruchem pociągów pasażerskich, a pociągi pasażerskie będą w przyszłości jeździć prawidłowo i szybciej.

READ  Ostatnia wojna na Ukrainie: szwajcarski urzędnik mówi, że Nord Stream 2 ogłosił upadłość po sankcjach dotyczących rurociągu

Śledź wiadomości ERR na Facebook A Świergot I nie przegap aktualizacji!