Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Wybór Ukrainy: korupcja czy wzrost

Pomnik Niepodległości na Placu Niepodległości w Kijowie. 6 kwietnia 2021 (Reuters/Valentin Ogirenko)

Od czasu odzyskania przez Ukrainę niepodległości w 1991 r. obserwuje się systematyczny spadek wyników gospodarczych. Głównym motorem tego rekordu w ciągu trzydziestu lat rozczarowującego wzrostu jest złe zarządzanie, a dokładniej korupcja.

porównania Z gospodarki Ukrainy od 1992 roku z dwoma sąsiadami Polski i Rosji ilustrują ten problem. W 1992 r. PKB Polski na mieszkańca wynosił 2459 USD. Do 2019 r. wzrosła do 15 695 USD. Odpowiednie liczby dla Ukrainy to 1418 USD w 1992 r. i 3659 USD w 2019 r.

Nawet rekord wzrostu Rosji jest znacznie lepszy niż Ukrainy, z PKB na mieszkańca wynoszącym 3099 USD w 1992 r. i 11 585 USD w 2019 r. Biorąc pod uwagę niezaprzeczalne koszty konfliktu z Rosją od 2014 r. i szkody wyrządzone przez wirusa COVID-19 od 2020 r., Ukraina Wyniki gospodarcze Związku Radzieckiego są wyraźnie niezadowalające.

Podczas wizyty w Kijowie w maju 2021 roku sekretarz stanu USA Anthony Blinken wielokrotnie określał korupcję jako głównego wroga ukraińskiej gospodarki. Z tą oceną trudno się spierać. Korupcja podważa skuteczność wszystkich instytucji rządowych i samego państwa.

Według byłego prezydenta Gruzji Michaiła Saakaszwilego, który obecnie kieruje Ukraińską Narodową Radą Reform, ukraiński budżet państwa traci ponad 37 miliardów dolarów co roku z powodu korupcji. Liczba ta zbliża się do jednej czwartej rocznego PKB Ukrainy wynoszącego 153,8 miliarda dolarów w 2019 roku.

Inwestycje trwałe jako udział w PKB 17,6% w 2018 r. i 18,0% w 2019 r. Globalny udział wyniósł 23,6% PKB w 2019 r., ale liczba ta dla wielu dobrze prosperujących rynków wschodzących była znacznie wyższa. Liczba Indii w 2019 roku wyniosła 27%, Chiny 43%, Rumunia 24%, a Węgry 27%. Aby zrealizować swój potencjał, Ukraina musi generować i utrzymywać stabilny, co najmniej 20-letni udział inwestycji w PKB.

Duże zwiększenie akumulacji kapitału, przy braku odpowiadającego mu automatycznego wzrostu oszczędności krajowych, musi być sfinansowane z zagranicy. Jednak bez znaczącej poprawy koniunktury nie pojawią się inwestycje zagraniczne, w tym bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Jak również inwestycje krajowe. W rzeczywistości inwestorzy zagraniczni postrzegają rozwijające się krajowe inwestycje kapitałowe jako wskaźnik tego, czy powinni rozważyć inwestowanie w danym kraju.

READ  Pekin nakłada nowe ograniczenia na nieletnich graczy w ramach rozprawy z chińskimi gigantami technologicznymi

Subskrybuj, aby otrzymywać najnowsze informacje z UkraineAlert

UkraineAlert to obszerna publikacja internetowa dostarczająca regularne wiadomości i analizy dotyczące wydarzeń w polityce, gospodarce, społeczeństwie obywatelskim i kulturze na Ukrainie.

Powszechna wiedza na Ukrainie mówi, że zagraniczni inwestorzy z zadowoleniem przyjmą ujawnioną niedawno rozprawę z oligarchią tego kraju. Będzie tak tylko wtedy, gdy będzie realizowane w sposób uczciwy i przejrzysty w ramach spóźnionych reform systemowych i nie przerodzi się w atak na jakąkolwiek dużą i odnoszącą sukcesy firmę.

Oficjalne szacunki Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego i Handlu w 2020 roku stawiają 31% ukraińskiej gospodarki w cieniu, daleko od formalnych ram podatkowych i regulacyjnych. To o trzy procent więcej niż rok wcześniej i może być niedoszacowaniem. Kijowski Międzynarodowy Instytut Socjologii Szara strefa Ukrainy w 2018 r. osiągnęła poziom 47,2 proc. PKB.

Duża szara strefa oznacza, że ​​baza podatkowa uległa erozji. W tym środowisku regulacja staje się całkowicie „ręczna”, podlegająca uznaniu urzędników, a nie zgodnie z zasadami. Innymi słowy, szara strefa to raj korupcji.

Aby zachęcić do dodatkowych inwestycji, kapitał prywatny musi być bezpieczny i możliwy do wyegzekwowania w przejrzysty sposób. Dotyczy to zwłaszcza nieruchomości, w tym gruntów rolnych.

Ogólnie rzecz biorąc, odnoszący sukcesy przedsiębiorcy na Ukrainie często są wstrząśnięci przez skorumpowanych urzędników lub są przedmiotem nalotów korporacji ze strony powiązanych politycznie partii. Niedociągnięcia w ochronie praw własności prywatnej są powszechne i należy je pilnie rozwiązać.

Organizowanie oznacza docenianie urzędników. To sprawia, że ​​jest to wylęgarnia korupcji. Jasne i proste zasady oraz maksymalna przejrzystość w ich stosowaniu ograniczą zakres „ręcznych” regulacji i związanej z tym korupcji. Regulacja w sektorze energetycznym nie jest wyjątkiem od tej reguły.

W wielu sektorach ukraińskiej gospodarki dominują monopole. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj oferowanie skutecznej konkurencji. Istnieje bardzo niewiele monopoli naturalnych, co oznacza branże, w których wysokie koszty początkowe i inne koszty infrastruktury, duże korzyści skali w stosunku do wielkości rynku oraz inne nieuniknione bariery wejścia sprawiają, że jeden dostawca towaru lub usługi w branży lub Twojej lokalizacji . Pełna otwartość na konkurencję ze strony UE jest w wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem, także dla sektora energetycznego. W stosownych przypadkach organ regulacyjny może zlikwidować lub rozbić nienaturalne monopole.

READ  bne IntelliNews - Szósty pakiet sankcji UE dotyczy eksportu rosyjskiej ropy do Europy

Wiele ukraińskich firm jest państwowych. Własność państwowa powinna być ograniczona do przedsiębiorstw, które produkują czysto publiczne dobra lub usługi. Na liście powinna znaleźć się obrona narodowa i praworządność, ale nie Naftohaz, który należy sprywatyzować i przekształcić w zorganizowany monopol, w nadziei i oczekiwaniu, że jeśli nie zostanie on zdemontowany, to konkurencja zewnętrzna, głównie z Unii Europejskiej, szybko przyspieszy . Koniec monopolu.

Ceny wszystkich źródeł energii, w tym gazu i energii elektrycznej, muszą pokrywać długoterminowe społeczne koszty krańcowe, w tym koszt kapitału. Bez tego odpowiednie inwestycje, krajowe lub zagraniczne, nie będą realizowane. Gdyby można było dokonać wiarygodnego trwałego zobowiązania do tej struktury cenowej, pojawiłyby się odpowiednie inwestycje w sektorze energetycznym, a specjalne ustalenia, takie jak taryfy gwarantowane, nie byłyby konieczne.

Ukraina jest jeszcze bardzo daleko od tego. Ani gaz, ani elektryczność nie są wyceniane dla gospodarstw domowych z jakimkolwiek wskazaniem ich kosztów ekonomicznych, nie mówiąc już o krańcowych kosztach społecznych w dłuższej perspektywie. Choć wciąż ogłaszane są nowe projekty, pełnego potencjału energii odnawialnej na Ukrainie nie da się zrealizować przy dużej nadwyżce zadłużenia z tytułu niewywiązania się rządu ze zobowiązań wobec inwestorów.

Do końca lipca 2020 r. zabezpieczony nabywca (monopol państwowy) był winien producentom OZE 25,4 mld hrywien. Mimo wszelkich wysiłków biznesmenów i środowiska ekspertów, a także międzynarodowych partnerów Ukrainy, zapisy Memorandum of Understanding podpisanego między producentami OZE a państwem nie zostały zrealizowane, a dług pozostaje niespłacony.

Bez radykalnych reform blackouty staną się w najbliższych latach elementem codziennego życia na Ukrainie. Państwo musi uporać się z odziedziczonym długiem, zaciągając go w całości i spłacając. Ukraina powinna przyjąć konkurencyjne ceny za pełną cenę poprzez wszechstronną integrację z rynkami energetycznymi UE.

Wszyscy użytkownicy energii, w tym krajowi odbiorcy gazu i energii elektrycznej, muszą pokryć pełny długoterminowy społeczny koszt krańcowy. Jest to do przyjęcia tylko wtedy, gdy system transferów podatkowych może zapewnić, że takie ceny energii nie będą prowadzić do trudności finansowych gospodarstw domowych. W związku z tym konieczna jest reforma systemu transferów podatkowych. Jeśli kompleksowa reforma przesunięcia podatkowego jest pomostem poza zasięgiem, państwo może dopłacać do rachunków za energię rodzinom o niskich dochodach.

READ  Co jest otwarte w Nowy Rok? Godziny otwarcia Woolworths, Coles, Bunnings, Kmart i Big W

Aby Ukraina mogła zrealizować swój potencjał gospodarczy, koniecznych jest szereg poważnych reform. Wspólnym mianownikiem jest zwalczanie korupcji we wszystkich obszarach. Szara strefa musi zostać zdecydowanie zredukowana. Mechanizm przekazywania podatków powinien zostać uproszczony i bardziej przejrzysty. Musi być w stanie wspierać system cen energii, który pozwala wszystkim użytkownikom (w tym gospodarstwom domowym) obciążać całkowity społeczny koszt krańcowy energii w długim okresie. Monopole muszą zostać zredukowane poprzez rozpad lub konkurencję ze strony UE. Wszelkie pozostałe monopole muszą być regulowane w sposób przejrzysty. Większość przedsiębiorstw państwowych powinna zostać sprywatyzowana. Dopóki korupcja nie zostanie rozwiązana kompleksowo, będzie nadal hamować wzrost gospodarczy na Ukrainie.

William Piotr jest profesorem wizytującym spraw międzynarodowych i publicznych na Uniwersytecie Columbia.

dogłębna lektura

Opinie wyrażone na UkraineAlert są wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają opinie Atlantic Council, jej pracowników lub zwolenników.

Czytaj więcej z UkraineAlert

UkraineAlert to obszerna publikacja internetowa dostarczająca regularne wiadomości i analizy dotyczące wydarzeń w polityce, gospodarce, społeczeństwie obywatelskim i kulturze na Ukrainie.

Czytaj więcej

Centrum Eurazji Misją promowania współpracy transatlantyckiej jest promowanie stabilności, wartości demokratycznych i dobrobytu w Eurazji, od Europy Wschodniej i Turcji na zachodzie po Kaukaz, Rosję i Azję Środkową na wschodzie.