Podczas gdy wszystkie oczy są skierowane na nowe wirusowe oszustwo WhatsApp o nazwie „Hi Mamo”, inny rodzaj oszustwa rozprzestrzenia się pod radarem.
Oszustwa inwestycyjne stanowią ponad dwie trzecie zgłoszonych strat ze wszystkich rodzajów oszustw łącznie w 2022 r.
Oszustwo odnotowało ogromny wzrost w tym roku, kosztując ofiary ponad 242 miliony dolarów – ogromny wzrost w porównaniu z zeszłorocznymi 177 milionami utraconymi w całym roku.
Uważa się jednak, że rzeczywista kwota utracona w tych oszustwach jest znacznie wyższa, a badania pokazują, że tylko 13 procent Australijczyków zgłosiło swoje straty do Scamwatch.
Jednym z najczęstszych rodzajów oszustw inwestycyjnych jest kontaktowanie się przypadkowej osoby lub grupy ze swoimi ofiarami przez telefon, e-mail lub media społecznościowe, co daje możliwość zainwestowania w „raz w życiu”.
Mogą udawać kogoś, kogo znasz, na przykład menedżera funduszu, doradcę finansowego, bank, a nawet przyjaciela, ponieważ zapewniają gwarantowane lub nierealistyczne wysokie zwroty z inwestycji.
Aaron Bogal, inżynier ds. rozwiązań globalnych w Sophos, powiedział, że oszuści częściej niż kiedykolwiek wcześniej używają wiadomości tekstowych do uzyskiwania dostępu do danych osobowych, haseł i danych kart kredytowych.
„Oszuści stają się coraz bardziej odważni i osobiści, bardziej niż kiedykolwiek wykorzystując zaufanie ludzi, emocje i ciekawość” – powiedział NCA NewsWire.
„Scammerzy będą nadal szukać innowacyjnych sposobów kontaktowania się z ofiarami, korzystając z alternatywnych systemów przesyłania wiadomości w popularnych aplikacjach mobilnych i grach online, z tendencją do kontynuowania wszystkiego, co stało się popularne”.
Pracujący dorośli, głównie w grupie wiekowej 25-44 lata, są głównymi ofiarami oszustw inwestycyjnych, które są zwykle (27,9%) dokonywane za pośrednictwem telefonu, przy czym 19% za pośrednictwem poczty elektronicznej, a 18,5% za pośrednictwem sieci społecznościowych.
Bogal powiedział, że oszustwa stają się coraz bardziej spersonalizowane i trudniejsze do wykrycia.
„Opryski publiczne i metody modlitewne, choć wciąż popularne, są zastępowane atakami wymierzonymi w jednostki” – powiedział.
„Scammerzy przeprowadzają badania i uzyskują dostęp do danych swoich ofiar przed nawiązaniem kontaktu, co skuteczniej usypia ich w fałszywym poczuciu bezpieczeństwa”.
Powiedział, że ludzie powinni oczekiwać, że cyberprzestępcy wykorzystają przeciwko tobie wszelkie dane, które umieszczasz w publicznym Internecie.
„Oszuści wykorzystują poczucie pilności, aby skłonić ludzi do działania szybko i bez zastanowienia” – powiedział.
„Jeśli otrzymasz wiadomość tekstową, telefon lub wiadomość e-mail, która wydaje się nieważna, skontaktuj się bezpośrednio z domniemanym nadawcą, podając możliwe do zweryfikowania dane kontaktowe”.
„Jeśli otrzymasz podejrzany telefon, zawsze zachowaj środki ostrożności” – powiedział Pan Bogal.
„Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z Twojego banku lub podobnej organizacji, zatrzymaj się na chwilę, wspomnij, że jesteś w trakcie czegoś ważnego (posiłek, spotkanie, zakupy, cokolwiek – po prostu rozłącz się) i powiedz, że zamierzasz do niego zadzwonić” powiedział.
„Nie używaj numeru telefonu widocznego w historii połączeń telefonu; w rzeczywistości może to być linia oszusta”
Ekspert ds. oszustw inwestycyjnych powiedział, że ważne jest zgłaszanie oszustw, aby agencje rządowe mogły dowiedzieć się więcej o stosowanych nowych metodach.
Aby zgłosić oszustwo, przejdź do scamwatch.gov.au
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu