Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołowa

Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołowa

W czasach komunizmu Bogusław Miszczuk rozpoczął pracę w Sokołow, przetwórca mięsa w miejscowości Sokołów Podlaski we wschodniej Polsce. Nie pamięta tego doświadczenia czule.

„Musiałeś pracować jak robot” – mówi. Magazyn CEO. „Twoja inicjatywa lub pomysły – nie były ważne”.

W ciągu ostatniego półwiecza w Sokołowie wiele się zmieniło. Komunistyczne rządy zakończyły się w 1989 r., prowadząc do radykalnej transformacji firmy, która ostatecznie znalazła swoje fundamenty i rozkwitła w gospodarce rynkowej, choć nie bez wczesnych czkawek.

Sokołów jest obecnie filią Korony Duńskiej, jednego z najważniejszych producentów mięsa w Europie Środkowo-Wschodniej. Dominuje na polskim rynku, uznanym przez dziennik Rzeczpospolita za najcenniejszą markę w branży spożywczej. Firma zatrudnia 9500 osób, posiada osiem nowoczesnych fabryk i eksportuje do krajów w całej Europie i poza nią.

xxxx

Inwestycje w ciągu ostatnich 10 lat uczyniły z nas lidera na rynku produktów cieszących się dużą popularnością. Posiadamy najnowocześniejsze zakłady produkcyjne, doświadczonych menedżerów i wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Składniki na sukces

Sukowoo przetrwało ciężkie czasy. „Szczególnie trudno jest konkurować na bardzo wymagającym rynku europejskim”, mówi Bogslav.

Z dumą może jednak nawiązać do realizowanych przez lata projektów modernizacyjnych, które ugruntowały jej pozycję na naszym rodzimym rynku i pozwoliły zdobyć udział w rynku za granicą. „Nieustannie inwestujemy w nasze zakłady, pracując nad poprawą wydajności przy zachowaniu najwyższych standardów”.

Koncentracja firmy na rentowności we wszystkich jej działach również pomogła jej utrzymać się na szczycie. „Sokołów ma dobre perspektywy na przyszłość, ponieważ inwestycje w ciągu ostatnich 10 lat uczyniły z nas lidera rynku z bardzo popularnymi produktami” – wyjaśnia Bogosław.

„Mamy najnowocześniejsze zakłady produkcyjne, doświadczonych menedżerów i wysoko wykwalifikowanych pracowników”.

Bogusław ma wyjątkową zaletę polegającą na tym, że Sokołów ewoluuje z firmy działającej w warunkach centralnego planowania w innowacyjnego lidera rynku. Zaczynając 49 lat temu jako robotnik fizyczny, awansował na stanowisko lidera w dziedzinie rąbania i skrobania kamieni w fabryce mięsa. Opuścił firmę, ale wrócił po siedmiu latach jako kierownik fabryki.

READ  Firma Summer Hill została zamknięta

„Nie było łatwo zmienić moje nastawienie i podejście” – przyznaje. Ale pod jego kierownictwem firma unowocześniła się i wprowadziła innowacje, chociaż przeszła przez kilka trudnych momentów.

Po powrocie Bogusława w 2001 r. Sokołów musiał skonsolidować fabryki – w wyniku wyparowania dochodowego wcześniej rynku rosyjskiego, pozostawiając firmie nadmiar mocy produkcyjnych.

Firma szybko wróciła do rentowności, umożliwiając otwieranie nowych fabryk i wyznaczanie ścieżki wzrostu, która trwała do 2022 roku.

Karmienie przyszłości

Wybiegając w przyszłość, Bogusław mówi, że długoterminowa strategia firmy jest dostosowywana z miesiąca na miesiąc ze względu na zmieniające się warunki rynkowe, a także nieprzewidziane wydarzenia, takie jak pandemia COVID-19 i wojna na sąsiedniej Ukrainie.

„Jako część Danish Crown nasza strategia na najbliższe pięć lat napędza przyszłość”, mówi Bogslav. „Jesteśmy zaangażowani w zrównoważony rozwój jako kluczowy czynnik naszej strategii. Mocno wierzymy, że lepsza żywność oznacza lepszą przyszłość dla nas wszystkich.”

Innowacje wykroczą również poza tradycyjną ofertę mięsną. Obecnie Sokołów produkuje również produkty roślinne, które nadają smak i konsystencję mięsu.

xxxx

Naszą strategią na najbliższe pięć lat jest wyżywienie przyszłości. Jesteśmy zaangażowani w zrównoważony rozwój jako kluczowy czynnik naszej strategii.

Produkcja jest niska i wynosi zaledwie 50 ton miesięcznie – niewielka ilość w porównaniu do 40 000 ton mięsa, które firma przetwarza – ale Bogolsau wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na opcje bezmięsne, a liczba wegan w Polsce wzrośnie pięciokrotnie do 15 procent populacji w ciągu najbliższych pięciu lat.

„Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia żywności pochodzenia roślinnego i tworzymy coraz więcej możliwości obsługi tego rozwijającego się rynku”, mówi.

Zachęcenie do tradycyjnego mięsa również pozostanie silne. Sokołów skoncentrował się na partnerstwie z rolnikami, aby zapewnić zaspokojenie popytu i utrzymanie jakości.

Pomogła rolnikom wprowadzić lepszą wieprzowinę i utrzymać konkurencyjność na rynkach zagranicznych. Sokołów udziela również pomocy rolnikom w pozostaniu na ziemi, przeciwdziałając napływowi pracowników z dala od rolnictwa.

READ  Ostrożnie przed posiedzeniem Fed. Rosnące napięcie na Bliskim Wschodzie

Jak mówi Bogusław, tworzenie silnych partnerstw z rolnikami jest kluczowe dla sukcesu Sokołowa, a także budowanie relacji opartych na zaufaniu i korzyściach dla wszystkich. „Głównym powodem, dla którego wierzą w nas polscy rolnicy, jest długo kultywowane poczucie współpracy dla obopólnych korzyści” – mówi.

„Nasza współpraca z Grupą Sokolo trwa już ponad 30 lat. W tym czasie nawiązaliśmy bliskie i niezawodne partnerstwo. Jestem przekonany, że jako główny partner będziemy mogli dalej rozwijać się u ich boku.” – Marcin Marmajewski, Wiceprezes – Dyrektor Generalny Sprzedaży, Promar