Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Czy planowany w Polsce nowy węzeł komunikacyjny ma przyszłość?

Czy planowany w Polsce nowy węzeł komunikacyjny ma przyszłość?

Plany dotyczące nowego, dużego węzła lotniczego i kolejowego w centralnej Polsce stają przed niepewną przyszłością po wyborach parlamentarnych w Polsce.

Sztandarowy projekt PiS, który stracił większość w ubiegłomiesięcznych wyborach parlamentarnych, przyszłość Polskiego Centrum Transportu Solidarności, znanego pod polskim akronimem CPK, pozostaje bardzo niepewna.

Projekt nigdy nie cieszył się poparciem ponadpartyjnym, a największa partia nowej koalicji rządzącej w Polsce, Platforma Obywatelska, jest obecnie neutralna co do przyszłości Komunistycznej Partii Kurdystanu. Manifest wyborczy tej partii ledwo wspomniał o Komunistycznej Partii Kurdystanu, obiecując jedynie „przegląd” projektu.



Jednak dla obecnego polskiego rządu – największego akcjonariusza KKP – wszystko będzie w porządku tak długo, jak będzie sprawował swój urząd, czyli może do końca roku. Prezydent Andrzej Duda nie nominował jeszcze nowego premiera.

Ostatni tydzień na ten temat Ogłaszać Francuskie Vinci Airports i australijski globalny fundusz infrastrukturalny IFM zostały wybrane jako preferowani inwestorzy CPK i mogą zainwestować w projekt do ośmiu miliardów złotych (1,8 miliarda euro).

„Oprócz kapitału [Vinci and IFM] „Wniesie wiedzę, kontakty biznesowe i doświadczenie w budowie i zarządzaniu lotniskami” – powiedział Marcin Horawa, urzędnik państwowy odpowiedzialny obecnie za CPK.

Horała niedawno się przeniósł raport Od firmy doradczej EY, która wykazała, że ​​przeniesienie usług cargo lotniczego z niemieckich lotnisk do CPK wygeneruje dla polskiego budżetu 200 miliardów złotych z tytułu ceł i podatku VAT w ciągu 30 lat.

„Będzie to ogromny impuls dla naszego handlu i gospodarki, dlatego wczoraj potrzebny był CPK” – dodał Hurawa.

27 października Horawa ponownie mówił o znaczeniu CPK dla polskiej gospodarki. Powiedział: „Dyskusja o zamknięciu projektu jest absurdalna i szkodliwa”. „Jeśli chcemy przyciągnąć do naszej gospodarki wielomiliardowe przychody, zatrzymajmy proces eksportu pasażerów i ładunków do innych krajów”.

Centralny węzeł komunikacyjny

Zlokalizowane w centralnej Polsce, około 40 kilometrów na zachód od Warszawy, CPK ma na celu integrację transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. Oprócz tego, że jest największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej, CPK zapewni prawie 2000 kilometrów, w dużej mierze nowych, szybkich linii kolejowych łączących Warszawę z regionami Polski i spoza niej, w tym Kolej Bałtycką – kolejny duży projekt infrastrukturalny, który jest wciąż w fazie realizacji. Jego przyszłość jest daleka od pewności. .

READ  Przyjęcie Polski do ukraińskich uchodźców niesie ze sobą wyzwania

Według CPK całkowity koszt projektu szacowany jest na ok. 38 mld euro, z czego ok. 8 mld euro na budowę lotniska i ok. 30 mld euro na inwestycje kolejowe. Fundusze europejskie będą ważnym źródłem finansowania inwestycji kolejowych związanych z CPK, powiedział na początku tego roku dyrektor generalny projektu Mikołaj Wilde, który zauważył, że Komisja Europejska włączyła komponent kolejowy CPK do nowej sieci TEN-T w 2022 roku.

W przypadku lotniska CPK planuje pozyskać 60% finansowania dłużnego i 40% kapitału prywatnego od spółki, która będzie zarządzać lotniskiem – którą najprawdopodobniej będzie Vinci lub Incheon w Korei Południowej.

Jeśli tak się stanie, otwarcie lotniska zaplanowano na 2028 r., choć wydaje się to ambitne, ponieważ budowa jeszcze się nie rozpoczęła, choć oczekuje się, że wszystkie inwestycje kolejowe zostaną ukończone do końca 2034 r. Do 2035 r. CPK zamierza obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie, czyli ponad dwukrotnie więcej niż obecnie obsługiwanych przez Lotnisko Chopina w Warszawie.

Znaczenie strategiczne

Tym, co może przechylić szalę na korzyść projektu, jest jego strategiczne znaczenie.

Komunistyczna Partia Kurdystanu wzywa do przedłużenia linii Bałtyk–Morze Egejskie na Morzu Czarnym, w celu włączenia Kolei Bałtyckiej przed przejściem przez Ukrainę i wschodnią Rumunię w kierunku końcowych portów Morza Czarnego. Plan obejmuje także utworzenie szybkiego połączenia Warszawy ze Lwowem na zachodniej Ukrainie.

Co najważniejsze, połączenie stworzy najkrótsze połączenie lądowe między Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym, dając Ukrainie nowy korytarz eksportowy umożliwiający ominięcie blokady morskiej, powiedział Wild.

Następnie jest element zabezpieczający. Przemieszczanie się sił zbrojnych w ramach TEN-T napotyka obecnie te same bariery fizyczne, prawne i regulacyjne, co pasażerowie i ładunki: niespójna infrastruktura lub uciążliwe procedury celne. Aby pokonać te przeszkody, w ramach przyszłego instrumentu „Łącząc Europę” zaproponowano współfinansowanie projektów dotyczących infrastruktury transportowej podwójnego zastosowania (cywilnego i wojskowego).

READ  Coles mówi, że Zachodni Australijczycy pożerają ponad siedem milionów gorących bułeczek w okresie poprzedzającym weekend wielkanocny

Inwestycję tę uznał także były dowódca Wojsk Lądowych USA w Europie, generał Ben Hodges, jako zapewniająca „przepustowość i przepustowość, jakiej nie może dorównać żaden inny węzeł transportowy w Polsce ani gdziekolwiek indziej w Europie Wschodniej”. To może wystarczyć każdemu, kto waha się co do potencjalnego nowego rządu Polski.


W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych, Wschodząca Europa Czytanie jest bezpłatne i zawsze tak będzie. Nie ma tu żadnego paywalla. Jesteśmy niezależni, nie należymy ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji branżowej. Chcemy tego, co najlepsze dla wschodzącej Europy, niczego więcej i niczego mniej. Twoje wsparcie pomoże nam w dalszym rozpowszechnianiu informacji o tym wspaniałym obszarze.

Możesz przyczynić się Tutaj. Dziękuję.