Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Nastolatka z Australii Zachodniej, Aurora Caselli, traci 37 000 dolarów w rzekomym oszustwie telefonicznym NAB

Nastolatka z Australii Zachodniej, Aurora Caselli, traci 37 000 dolarów w rzekomym oszustwie telefonicznym NAB

Zrozpaczony nastolatek, który twierdzi, że został oszukany na 37 000 $ w ciągu kilku sekund, wydał mrożące krew w żyłach ostrzeżenie.

Po zdobyciu pierwszej dorywczej pracy w wieku 14 lat Aurora Caselli marzyła o dniu, w którym będzie miała dość pieniędzy, by kupić własny dom.

18-latka z Albany w Zachodniej Australii mówi, że zawsze znała wartość pieniędzy i przez lata skrupulatnie oszczędzała każdego centa, jaki mogła.

W pewnym momencie pracowała na trzech różnych stanowiskach, aby pomóc utuczyć swoje konto oszczędnościowe.

Ale teraz Aurora mówi, że wszystkie jej lata poświęcenia i ciężkiej pracy poszły na marne, ponieważ teraz „nie ma nic na swoje imię” po tym, jak padła ofiarą rzekomego oszustwa telefonicznego.

„Nigdy nie myślisz, że coś takiego ci się przydarzy” – powiedziała news.com.au.

„Jestem bardzo rozczarowany. Pracowałem tak ciężko przez całe życie, że oszczędzałem na dom.

„Wszystkie te zmiany, cała praca, którą wykonuję, a teraz to.

„Podczas gdy moi przyjaciele wychodzili i kupowali ładne rzeczy, takie jak makijaż i ubrania, oszczędzałem. Oszczędzałem na swoją przyszłość”.

„Teraz nie mam nic. Muszę zacząć od nowa.”

3 grudnia ubiegłego roku Aurora otrzymała niepokojącą wiadomość tekstową, która, jak sądziła, pochodziła z jej banku, w którym stwierdzono, że ktoś, kogo nie zna, próbuje wykonać przelew z jej konta.

Wiadomość wydaje się pochodzić z NAB, ponieważ pochodziła z tego samego numeru i w tym samym wątku tekstowym, co poprzednie, legalne połączenia z banku.

Ta technika jest znana jako fałszowanie i jest powszechnie stosowana przez oszustów, aby wyglądać na bardziej uzasadnioną dla potencjalnych ofiar.

Czy miałeś podobne doświadczenie? Wyślij e-mail na adres [email protected]

W smsie nakłaniano ją, by zadzwoniła pod numer 1800, gdyby nie autoryzowała płatności, na co dziewczyna zdecydowała się zadzwonić, ponieważ wpadła w „panikę”.

„Byłam właśnie w domu i właśnie robiłam śniadanie, kiedy przyszła wiadomość” — wspomina.

„Spanikowałem, kiedy to przeczytałem. Wszystkie pieniądze, które oszczędzałem, a teraz myślę, że ktoś był na moim koncie, próbując wykonać nieautoryzowany przelew.

READ  Łatwy do przeoczenia detal w logo Woolies

Wiadomość była od NAB i znajdowała się pod innymi wiadomościami, które od niej otrzymałem.Wydawała mi się wiarygodna, więc w panice zadzwoniłem pod ten numer.

„Gdyby to było z przypadkowego numeru telefonu komórkowego, nie uwierzyłbym. Ale wyglądało to tak realistycznie.”

W tamtym czasie nic nie było „wyłączone” – wyjaśniła Aurora.

Wiadomość wydawała się pochodzić z NAB, a kiedy zadzwoniłem pod numer telefonu w celu uzyskania pomocy, twierdzono, że wiadomości głosowe i muzyka były identyczne z tymi, które dzwoniłem do twojego banku w przeszłości.

Czekała nawet godzinę, aby z kimś porozmawiać, co, jak mówi, tylko zwiększyło postrzeganą zasadność połączenia.

Aurorę wita następnie „profesjonalny i uprzejmy” mężczyzna z brytyjskim akcentem, który wyjaśnia jej, że ktoś uzyskał dostęp do jej konta bankowego.

„Wyglądał jak każda normalna osoba pracująca w banku” – wyjaśniła.

„W wiadomościach słyszy się o oszustach z innych krajów i łamanym angielskim lub silnym obcym akcentem.

Ale był tylko facetem z brytyjskim akcentem i mówił w profesjonalny sposób. Nie wygląda to podejrzanie”.

Dla jej bezpieczeństwa finansowego kazano jej przelać wszystkie oszczędności na inne konto NAB na jej nazwisko, które mężczyzna miał założyć dla niej przez telefon.

Aurora mu uwierzyła i wkrótce przesłał ponad 36 561,37 dolarów – oszczędności jej całego życia.

Kilka sekund po potwierdzeniu przelewu mężczyzna rozłączył się.

Po zbadaniu BSB zdała sobie sprawę, że konto, na które przelała swoje oszczędności, było w rzeczywistości kontem Commonwealth Bank, a nie NAB.

„Czułam się niedobrze”, powiedziała, „Miałam przeczucie, że coś jest strasznie nie tak”.

Zadzwoniłem ponownie, pytając, dlaczego chce, żebym przelał pieniądze na konto Commonwealth. Znowu się rozłączył.

„Właśnie wtedy dotarło do mnie, że zostałem oszukany”.

Numer BSB konta Commonwealth Bank, na który przelałeś środki, jest powiązany z oddziałem w Perth.

Aurora mówi, że skontaktowała się ze Wspólnotą Narodów, aby spróbować zatrzymać przelew, ale było już za późno – pieniądze zostały już wypłacone.

READ  Volkswagen ID z 2025 roku. Dwutonowa cena dla Australii ma rozpocząć się na początku przyszłego roku, a gama modeli została już ustalona

Mówi, że badają sprawę i powiedziała jej, że „zgłosili” konto.

Aurora mówi, że teraz nie ma pieniędzy na swoje nazwisko, ale jest wdzięczna, że ​​jej chłopak Matthew, lat 21, pokrywa koszty utrzymania w ich wspólnym domu.

– Godzinami rozmawiałam przez telefon, próbując się dodzwonić do CBA – powiedziała.

„To było bardzo stresujące, a potem powiedziano mi, że w zasadzie nic nie mogą zrobić.

„Gdy wypłacisz pieniądze, jest już za późno. Nie mam pojęcia, co się stało z moimi pieniędzmi ani co z nimi robią”.

Aurora zwraca się do NAB o pomoc w następstwie wypadku.

Bank zbadał, co się stało i 3 stycznia podjął formalną decyzję w tej sprawie.

W liście, do którego dotarł news.com.au, NAB zdecydowało, że nie ponosi odpowiedzialności za brakujące środki, biorąc pod uwagę, że płatność została autoryzowana przez Aurorę.

W dokumencie stwierdzono również, że NAB nie uważa Aurory za ofiarę oszustwa, ponieważ płatności były dokonywane za pomocą jej zwykłej maszyny i nic nie wskazywało na to, że stało się tak z powodu awarii banku.

W geście dobrej woli firma zaoferowała jej 3000 dolarów, ale nastolatka odmówiła.

„Chcę tylko podnieść świadomość, aby to nie przydarzyło się innym” – powiedziała.

„Jeśli to mogło przydarzyć się mnie, może się zdarzyć każdemu. To bardzo przerażające, co ci oszuści potrafią zrobić.

„Myślę, że NAB powinien wziąć na siebie odpowiedzialność i zapewnić większe bezpieczeństwo, aby ich klienci nie zostali oszukani.

„Myślę też, że ogólnie banki potrzebują pilnej linii dla osób w takiej sytuacji. Gdybym nie czekał godzinami, być może odzyskałbym pieniądze.

„Jestem szczerze załamany i mam nadzieję, że nikt inny nie będzie musiał przez to przechodzić”.

NAB odpowiada na koszmar oszustwa nastolatków

READ  Czy powinieneś teraz naprawić swój kredyt mieszkaniowy?

Chris Sheehan, dyrektor wykonawczy ds. dochodzeń w sprawie grup i oszustw w NAB, powiedział, że bank nie jest w stanie komentować indywidualnych przypadków, ale podkreślił znaczenie zachowania czujności i poszukiwania oszustów.

„W ostatnich latach zaobserwowaliśmy znaczny wzrost oszustw i niepokojące jest to, jak niszczycielskie skutki mogą mieć” – powiedział w oświadczeniu.

„Rozpowszechnienie oszustw podkreśla, że ​​jest to problem obejmujący całą społeczność i wszyscy mamy do odegrania rolę w podejmowaniu działań, kierowaniu edukacją i podnoszeniu świadomości”.

Pan Sheehan powiedział, że oszuści byli w stanie używać oprogramowania, aby numery telefonów, z których dzwonią lub wysyłały SMS-y, pojawiały się na urządzeniach jako należące do oficjalnych organizacji, takich jak banki, urząd skarbowy lub policja.

„Kiedy klient otrzymuje wiadomość tekstową lub dzwoni podszywając się pod NAB, oznacza to, że przestępca 'sfałszował’ nasz numer i podszywa się pod nas. Systemy NAB nie zostały w żaden sposób zhakowane” – powiedział.

„Jeśli dana osoba nie jest wcale pewna, czy osoba, do której dzwoni, pochodzi z NAB, powinna się rozłączyć i zadzwonić do NAB pod numer podany na odwrocie karty.

NAB nigdy nie poprosi klienta o potwierdzenie, aktualizację lub ujawnienie danych osobowych lub bankowych za pośrednictwem łącza w wiadomości tekstowej lub e-mailu. Ludzie powinni wiedzieć, że ich bank nigdy nie poprosi ich o przelanie pieniędzy na inne konto, aby je zabezpieczyć”.

Parlament Wielkiej Brytanii Odpowiedź banku

Rzecznik CBA powiedział News.com.au: „Zawsze jesteśmy bardzo zaniepokojeni, gdy dowiadujemy się o oszustwach i oszustwach wpływających na klientów i ogół społeczeństwa”.

„Jeśli klient zauważy na swoim koncie nietypową transakcję, powinien niezwłocznie skontaktować się z nami w celu jej zgłoszenia.

„Gdy tylko dowiemy się o podejrzanej aktywności na koncie, ściśle współpracujemy z innymi bankami, aby podjąć działania i zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby odzyskać wszelkie środki”.