Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Nowy esej Anne Patchett „Te cenne dni” porusza kwestie życia w czasach epidemii

Dla pisarki i księgarni z Nashville, Anne Patchett, pisaniu powieści zawsze towarzyszyło wyraźne uświadomienie sobie własnej śmierci, co odkryła podczas pracy nad swoją pierwszą powieścią, Patronką kłamców, gdy miała dwadzieścia kilka lat. Gdybym umarł podczas pisania powieści, w przedmowie do jej nowej książki, Te cenne dni, „zabrałbym ze sobą cały świat mojej powieści – oczywiście bez wielkiej straty dla literatury, ale myśl o utracie wszystkich istnień we mnie było nie do zniesienia”. Koncepcja jej śmierci utrzymywała się z każdą nową powieścią. Kiedy napisała trzecią książkę, „była w pracy wystarczająco długo, aby zrozumieć wzór”.

Wraz z wybuchem pandemii w zeszłym roku, gdy jej biblioteka została zamknięta, jej świat w dużej mierze się zamknął. Napisała: „2020 rok nie był dobrym czasem na założenie rodziny, firmy czy powieści”.

Zamiast tego sięgnęła po eseje, które przez długi czas służyły jako kontrapunkt dla jej literatury beletrystycznej. „Eseje nigdy nie wypełniały moich dni, ale przypomniało mi, że wciąż byłem pisarzem, kiedy nie pisałem powieści. W ten sposób znalazłem lukę: Śmierć nie interesuje się esejami. „

Rezultatem jest „These Precious Days” napisane podczas pandemii (w tym wiele artykułów, które pojawiły się w takich jak The New Yorker i Harper’s) wraz z wcześniejszymi artykułami. W niektórych przypadkach zrewidował te istniejące wcześniej wybory. „Wspaniale jest móc wrócić do czegoś, co było kilka lat temu, zobaczyć wady w kompletności czasu, a następnie mieć szansę na wprowadzenie poprawek i ulepszenie – lub w niektórych przypadkach wyrzucić całość i napisz lepszą wersję. Ten Coś, czego nigdy nie robię z powieściami”.

Eseje zawierają hołdy dla autorów Kate DiCamillo i Eudora Welty, wspomnienia z odmieniającej życie podróży do Europy i ratującej życie mocy robienia na drutach, a także wspomnienia ze szkoły średniej i niezrealizowane podróże. Związek Patchett z jej mężem Carlem jest popularnym tematem, z całą jego gracją i złożonością (gdyby Carl nie istniał, wymyśliłby go pisarz taki jak Patchett).

READ  Nowe zdjęcia Kate i Williama ujawniają duży problem z Meghan i Harrym

Jeśli jednak, jak pisze Patchett, „śmierci nie obchodzą eseje”, to rzecz jasna nie jest odwrotnie: eseje z „Te cennych dni” mają wyraźny interes w śmierci. Utrata i moc przywracającej pamięci ogarnia tom, od relacji Patchett o jej życiu z trzema ojcami po relację z majątku ojca jej przyjaciółki Tavii po jego śmierci (oba będą dobrze znane czytelnikom New Yorkera).

Nigdzie jednak nie ma widma żalu, jak w tytułowym eseju, który został napisany podczas (i wokół) pandemii. Artykuł podąża ścieżką nieprawdopodobnej przyjaźni między Patchettem i Suki, lojalnym doradcą aktora i pisarza Toma Hanksa, i jak skończyła mieszkać z Patchettem i Carlem, gdy świat się zamyka.

Te Drogocenne Dni są głęboko uczciwe, a jednocześnie wyostrzone w swoich obserwacjach i zrozumieniu. Podobnie jak inne artykuły w kolekcji, jest to piękny kryształowy świat, zakotwiczony w uważnym komentarzu słów; Nie ma tu nic ciężkiego ani oczywistego, tylko moc jasnych, kruchych, ciężko wypracowanych faktów, którymi się dzielimy.

Jak pisał Patchett: „Dzięki tym esejom mogłem obserwować, jak zmagam się z tymi samymi tematami w moim pisaniu i w moim życiu: czego potrzebowałem, kogo kochałem, co mogłem odpuścić i ile energii potrzeba, aby odpuścić (…) Raz po raz pytałem, co było najważniejsze w tym niebezpiecznym i drogocennym życiu”.

Te cenne dni to książka, którą warto pielęgnować, lektura niezbędna na te mroczne dni i z pewnością znajdzie się na wielu tegorocznych najlepszych listach.

Robert J Wiersema jest autorem Siedmiu opowieści o wronach.