Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

W Iraku stare luksusowe jachty Saddama są dziedzictwem ekscesów wojennych

Ogromne statki na szlaku wodnym Shatt al-Arab w mieście Basra na południu Iraku dzieli zaledwie kilkaset metrów, ale choć są blisko, spotkały je bardzo różne losy.

Al-Mansur jest teraz po jej stronie, odwrócony po tym, jak został zbombardowany podczas kierowanej przez USA inwazji na Irak w 2003 roku, która zakończyła dziesięciolecia rządów żelaznej ręki Saddama.

Z kolei Basra Breeze – zakotwiczona na pobliskim molo – wyposażona w baseny i jednocześnie wyrzutnię rakiet – jest częściowo otwarta dla ciekawskich gapiów pragnących podziwiać te relikty rozdartej wojną przeszłości kraju.

„Każdy, kto przybywa, jest zdumiony luksusem jachtu” – powiedział Sajjad Kazim, nauczyciel w Centrum Nauk Morskich Uniwersytetu w Basrze, który teraz ma jurysdykcję nad łodzią i wykorzystuje ją jako bazę do swoich projektów badawczych.

Ale ku zaskoczeniu wielu gości Saddam nie popłynął na pokładzie Basra Breeze, który na 82 metrach (90 jardów) był tylko jednym z przykładów ekstrawagancji byłego władcy.

Wnętrze statku przypomina kapsułę czasu, nosząc wszystkie pozłacane ozdoby typowe dla zestawu cech zmarłego siłacza.

Apartament prezydencki na jachcie jest urządzony w odcieniach złota i kremu z łóżkiem typu king-size z baldachimem i pluszowymi fotelami z XVIII wieku, a przestronne łazienki zdobią złote krany.

– 'Zmarnowany’ –

W ciągu prawie 24 lat sprawowania władzy Saddam nie szczędził żadnych wydatków, a Nasim al-Basra, który został przekazany w 1981 r., nie był wyjątkiem.

Łódź może pomieścić około 30 pasażerów i 35 członków załogi i ma 13 kabin, trzy strefy wypoczynkowe i lądowisko dla helikopterów.

Być może najbardziej imponujące jest tajne przejście do łodzi podwodnej, zapewniające ucieczkę przed wszelkimi bezpośrednimi zagrożeniami, jak wskazuje tablica informacyjna na łodzi.

„Podczas gdy Irakijczycy przeżywali okropności wojny i oblężenia, Saddam posiadał taki statek”, powiedział 48-letni Kazem, potępiając „ekstrawagancję poprzedniego reżimu”.

READ  Spór na Morzu Południowochińskim wywołał lubieżnie usunięty tweet od filipińskiego ministra spraw zagranicznych Teodoro Luxina

Kazem wyjaśnił, że w obawie przed reperkusjami wojny irańsko-irackiej w latach 80. Saddam przekazał łódź Arabii Saudyjskiej przed podróżą do Jordanii.

Do 2007 roku statek zacumował w Nicei we Francji, gdzie rok później stał się centrum przedłużającego się sporu prawnego.

Władze irackie zgłosiły własność Naseem al-Basra po odkryciu planów sprzedaży go za około 35 milionów dolarów przez firmę zarejestrowaną na Kajmanach.

Po ostatecznym uznaniu roszczenia do łodzi rząd iracki zdecydował w 2009 roku o zacumowaniu łodzi w Basrze, ponieważ nie był w stanie jej sprzedać.

„To, co mi się podoba, to stary sprzęt, faks i stare telefony w kokpicie” – powiedział AFP profesor uniwersytetu Abbas al-Maliki. „Przypomina mi to erę przed internetem”.

– Drogie i trudne –

Przypadek bryzy z Basry jest daleki od Mansour, na wpół zanurzonego w zardzewiałych zwłokach wystających z wód Shatt al-Arab.

Dawny jacht prezydencki, który miał 120 metrów długości i ważył ponad 7000 ton, został zmontowany w Finlandii i dostarczony do Iraku w 1983 roku, według strony internetowej duńskiego projektanta Knud e Hansena.

Może pomieścić 32 pasażerów i 65 członków załogi.

W okresie poprzedzającym inwazję kierowaną przez Stany Zjednoczone dwie dekady temu Al Mansour był zakotwiczony w Zatoce Perskiej.

Ale Saddam później wysłał go wzdłuż Shatt al-Arab „aby chronić go przed bombardowaniem przez amerykańskie samoloty”, według inżyniera marynarki wojennej Ali Muhammada.

„To była porażka” – dodał.

Według byłego szefa Urzędu Dziedzictwa Basry, Qahtana al-Obaida, w marcu 2003 r. „W ciągu kilku dni przeprowadzono kilka nalotów na jacht.

„Był bombardowany co najmniej trzy razy, ale nigdy nie zatonął” – powiedział.

Na zdjęciach zrobionych przez fotografa AFP w 2003 r. al-Mansur wciąż pływa, a jej górne pokłady spalone są od pożaru wywołanego bombardowaniem.

READ  Australia krytykuje Chiny za łamanie praw morskich ONZ za pomocą ćwiczeń z żywym ogniem

Ale w czerwcu tego roku łódź już się niebezpiecznie przechylała.

Obeid powiedział, że przechylał się zbyt mocno, „kiedy skradziono silniki. Powstały dziury, a woda wepchnęła się do środka i spowodowała utratę równowagi”.

W kraju rozdartym dziesięcioleciami wojny władze rozpoczęły kampanię mającą na celu usunięcie wraków małych statków, które utknęły w Shatt al-Arab.

Al-Mansour „to bardzo duża łódź i musi zostać zdemontowana i usunięta”, powiedział Obaid, co byłoby „kosztowne i trudne”.

str-tgg / gde / jsa / ami / smw / fz