Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

W muzeum prezentowane są prace polskiego artysty w obliczu Zagłady | zabawa

Warszawa, Polska (AFP) – Muzeum Historii Żydów w Warszawie otworzyło w czwartek wystawę prezentującą prace znanego polskiego artysty w obliczu ponurej obecności nazistowskiego Holokaustu w Polsce, gdzie nazistowskie siły niemieckie dokonały zniszczenia europejskich Żydów i innych okrucieństw .

Wystawa „Wilhem Sasnal: To jest pejzaż” została otwarta w czwartek w Muzeum Historii Żydów Polskich w Bolinie. Dziesiątki obrazów i rysunków prezentowanych na wystawie konfrontują Zagładę w fizycznym i psychicznym krajobrazie narodu oraz trudności w ustaleniu jego niestabilnej przeszłości.

Sasnal, który nie jest Żydem, od dwóch dekad jest w konflikcie z tą historią. 48-latek opisał potrzebę konfrontacji pokoleń z przeszłością, także dlatego, że część polskiego społeczeństwa odmawia przyznania, że ​​chociaż Polska padła ofiarą nazistowskich Niemiec, byli też Polacy, którzy brali udział w grabieży i mordowaniu narodu. Żydzi.

Przez dziesięciolecia po II wojnie światowej takie dyskusje były tematem tabu, gdyż w pamięci historycznej dominowały tematy poświęcenia i honoru Polaków. Ale wraz z nową otwartością, która nadeszła wraz z upadkiem komunizmu w 1989 roku, naukowcy i artyści zaczęli studiować i otwarcie mówić o antysemityzmie i udziale niektórych Polaków w zbrodniach niemieckich. Każda nowa książka lub film dotyka akordu.

„Historia II wojny światowej pozostawała niejasna do 1989 roku” – powiedział Sassnal.

Powiedział, że było wtedy „niezwykle szokujące”, gdy uczeni zaczęli odkrywać wojenne wykroczenia ze strony Polaków, w tym zabicie przez Polaków setek Żydów w 1941 r. w miejscowości Gedwabny.

„Na początku czułem się zły i zawstydzony” – powiedział agencji Associated Press.

„I nadal bardzo trudno zauważyć, że ludzie nie chcą się do tego przyznać. Ludzie całkowicie odmawiają i taki jest trend polskiego rządu.”

Sasnal to jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów w Polsce. Jego prace znalazły się m.in. w kolekcjach Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie i Centrum Pompidou w Paryżu.

READ  10's Dog House bije płaski finał Wielkiego Brata

Sasnal przyznał też, że osądy dotyczące Polski są często niesprawiedliwe – a ci spoza Polski czasami tracą szerszy obraz.

Polskę okupowały wojska niemieckie, które zabiły miliony obywateli polskich – około 2 mln chrześcijańskich Polaków oraz 3 mln Żydów. Wielu niemieckich Polaków walczyło w kraju i za granicą, a kraj nigdy nie współpracował z hitlerowskimi Niemcami. Tysiące Polaków zostało również docenionych przez Yad Vashem za narażenie życia dla ratowania Żydów.

Sasnal uważał jednak, że Polacy powinni obok dobra uznawać zło.

„Jeśli nie zaakceptujemy tak złożonej przeszłości, zostaniemy osądzeni i źle osądzeni” – powiedział.

Wystawa składa się z dwóch dekad prac, które w pewien sposób dotykają Holokaustu – prac Sasnala, ale poruszają też inne tematy.

Najstarsza z nich została zainspirowana karykaturami o Holokauście autorstwa rysownika Arta Spiegelmanna w swoich książkach „Maus”. Najnowsze z nich w tym roku powstały specjalnie na wystawę.

Są rysunki byłych obozów zagłady, ale zawsze są kontekstualizowane, z rowerem Sasnala lub jego żoną zaglądających z wnętrza samochodu pod bramę Auschwitz – bo pokazywanie samych obozów zagłady byłoby banalne i brutalne, powiedział.

Obrazy Auschwitz powstały po tym, jak on i jego żona minęli miejsce pamięci w drodze do domu z imprezy sylwestrowej 1 stycznia. Miliony podróżują do witryny z całego świata. Jednak dla wielu Polaków – w tym mieszkającego w pobliskim Krakowie Sasnala – obecność miejsc pamięci o ludobójstwie wpisuje się w krajobraz codzienności.

Obraz wyobrażonej mapy Polski graniczącej z Izraelem przypomina długie współistnienie Żydów z Polakami w Polsce, od wieków żydowskiej ojczyźnie.

Wizerunek Hitlera został pokryty czarną farbą i przekreślony drewnianym prętem, co jest złem, którego nie można przedstawić w przenośni.

Obrazy oparte na obrazach stworzonych po raz pierwszy przez francuskiego malarza Edgara Degasa, antysemitę, przypominają o antysemityzmie szerzącym się w Europie, który stworzył żyzną glebę dla Holokaustu. Jeden wyczarowuje kobietę kąpiącą się w stylu pracy Degasa nałożoną na swastykę.

READ  15 startupów gamingowych do obejrzenia, według najlepszych inwestorów

Obrazy Cyganów lub stereotypy Afrykanów w powszechnej wyobraźni pokazują, jak inne grupy, poza Żydami, zawsze były uważane w społeczeństwie za „inne”.

Przed otwarciem kurator Adam Simsek przygotowywał się na to, że ta wystawa wywoła również gniew nacjonalistów i prawicowców.

Ale teraz, gdy krajem rządzi prawicowa partia – współwłaściciel muzeum, partnerstwo publiczno-prywatne – powiedział, że spodziewa się bardziej stonowanej reakcji.

Powiedział, że on i Sassnal kierują się potrzebą wyrażenia skruchy.

Powiedział: „Myślę, że to jest nasz sposób na przepraszanie w imieniu innych. Inni nie mówią „przepraszam”, więc my musimy. To obowiązek”.

Wystawa potrwa do 10 stycznia.

Prasa kanadyjska. Wszelkie prawa zastrzeżone.