Australijscy kierowcy zostali ostrzeżeni o nowym oszustwie SMS-owym, które hakuje dane osobowe i finansowe kierowców.
Firma Transurban zajmująca się pobieraniem opłat za e-tag, marka Linkt, informuje, że klienci „niedawno zgłaszali otrzymywanie wiadomości tekstowych SMS instruujących użytkowników, aby kliknęli krótki adres URL”.
„Nasz zespół operacji bezpieczeństwa cybernetycznego współpracuje z dostawcami usług telekomunikacyjnych w celu identyfikacji i zablokowania numerów telefonów wysyłających te wiadomości tekstowe” – powiedział rzecznik firmy.
„Te oszukańcze teksty są wysyłane do ogółu społeczeństwa, w tym do osób, które mogą nie mieć konta Linkt”.
ScamWatch ujawnił, że otrzymał 14 585 zgłoszeń oszustw drogowych w 2022 r., a łączne zgłoszone straty wyniosły 664 093 USD.
Chociaż wiele oszustw tekstowych pochodzi z nieznanych numerów telefonów komórkowych, niektóre używają techniki fałszowania, która sprawia, że wiadomość wygląda tak, jakby została wysłana przez Linkta.
Niektórzy klienci, którzy kliknęli hiperłącze w tekście, zgłosili, że zostali przekierowani na „bardzo przekonującą” fałszywą stronę Linkta.
„Mogą poprosić cię o zalogowanie się lub mieć pola z prośbą o wprowadzenie lub wyszukanie numeru faktury” – powiedział rzecznik firmy.
„Sprawdź typowe oznaki witryn wyłudzających informacje, takie jak błędy ortograficzne, zła gramatyka lub adresy URL, które nie zaczynają się od https://www.linkt.com.au”.
Linkt zapewnił swoich użytkowników, że „w żaden sposób nie doszło do naruszenia, dostępu, ujawnienia ani kradzieży jakichkolwiek ich danych osobowych”.
„Odbiorcy otrzymują wiadomość tekstową lub e-mail z linkiem kierującym odbiorców do zapłaty rachunku lub udzielenia informacji za pośrednictwem firmowej strony internetowej operatora opłat” – powiedział rzecznik ACCC.
„Konsumenci mogą wyszukiwać długi za pośrednictwem oficjalnych stron internetowych operatorów płatnych dróg, wpisując tablicę rejestracyjną… Zawsze powinni sprawdzić przed zapłaceniem.
Klienci nigdy nie powinni klikać linków w wiadomościach tekstowych.
Tylko w styczniu zgłoszono 5 832 oszustw SMS-owych, które kosztowały Australijczyków 915 843 USD, przy czym grupą najczęściej atakowaną były osoby powyżej 65 roku życia.
Około 30 procent ofiar phishingu ma siedzibę w Nowej Południowej Walii, 27 procent w Wiktorii i 19 procent w Queensland, co oznacza, że mniej niż jedna czwarta wszystkich ataków phishingowych jest skierowana na osoby z pozostałych stanów i terytoriów.
Klienci, którzy otrzymają wiadomość phishingową w drodze, nie powinni wchodzić w interakcję z łączem SMS ani stroną internetową, dlatego zaleca się zrobienie zrzutu ekranu i natychmiastowe zgłoszenie incydentu firmie Linkt.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Polska przyjmuje zmieniony plan wykorzystania unijnych funduszy naprawczych według Reutersa
Australijski właściciel firmy ujawnia swój tysiącletni styl zarządzania
Nastroje polskich konsumentów poprawiły się w kwietniu: Urząd Statystyczny – Sekcja Angielska