Grupa liderów polskiego biznesu zaapelowała do rządu, aby nie rezygnował z planów poprzedników dotyczących budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego pod Warszawą. Mówią, że może „stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki”.
Projekt, zwany Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), był jednym ze sztandarowych programów byłej rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS). Jednak nowy rząd koalicyjny Donalda Tuska, który objął władzę w grudniu, wyrażał zastrzeżenia co do kontynuacji planów.
Plany budowy nowego „megalotniska” w Polsce, sztandarowego projektu byłej partii rządzącej, zostały odłożone przez nowy rząd.@jacek_plaza Analizuje argumenty gospodarcze i polityczne otaczające projekt oraz to, czy zostanie on zrealizowany https://t.co/a36GcUNRwl
– Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 lutego 2024 r
W tym tygodniu Światowa Rada Biznesu Polskiego (RPPG), w skład której wchodzą szefowie wiodących polskich firm, takich jak Synthos, Vakro, O'Shea, Maspex i Columbus Energy, opublikowała list otwarty do Tuska, w którym wspiera Komunistyczną Partię Polski .
„Bazując na doświadczeniach biznesowych firm zrzeszonych w RPPG, wierzymy, że projekt CPK ma szansę stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki” – napisali.
„Jego realizacja wzmocni szereg gałęzi polskiej gospodarki, a jednocześnie będzie ważną inwestycją na rzecz zrównoważonego rozwoju opartego na trosce o środowisko, ale także na zwiększenie zamożności Polaków” – kontynuowano w piśmie. .
Liderzy biznesu podkreślili, że PKK nie należy postrzegać jako „projektu politycznego jednego z aktorów polskiej sceny politycznej, ale jako koncepcję proponowaną i analizowaną od wielu lat”.
O ile pomysł budowy nowego dużego lotniska w Polsce dyskutowany jest od ponad dekady, o tyle pomysł ten znacząco rozwinął się pod rządami Prawa i Sprawiedliwości, która sprawowała władzę w latach 2015–2023. Przewidywała ona poważną lotnisko Nowe będzie jednym z głównych lotnisk. Jest to jedno z największych lotnisk na świecie, obsługujące rocznie do 100 milionów pasażerów.
W zeszłym roku zaprezentowano koncepcję projektową CPK na zlecenie Foster + Partners i Buro Happold. Wkrótce potem na partnerów inwestycyjnych wybrano konsorcjum francuskiej firmy Vinci Airports i australijskiego globalnego funduszu infrastrukturalnego IFM, które przekazały projektowi 1,8 miliarda euro.
Jednak po zastąpieniu przez rząd Tuska PiS, odwołano szefa PKK, zmieniono radę nadzorczą i rozpoczęto kontrolę projektu. Szereg członków nowej koalicji rządzącej wyraziło wątpliwości co do planowanego przebiegu projektu.
Szef nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego w centralnej Polsce – ważnego projektu poprzedniego rządu PiS – został zwolniony, a nowy rząd rozpoczął przegląd planów. https://t.co/ymyYYwvxra
– Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 22 stycznia 2024 r
Tymczasem dzień przed publikacją listu otwartego RPPG w tym tygodniu ogłoszono plany rozbudowy Lotniska Chopina, największego istniejącego lotniska w Warszawie. Jego przepustowość ma wzrosnąć z obecnych 20 milionów pasażerów rocznie do 30 milionów w 2029 roku.
To skłoniło część działaczy PiS do oskarżenia nowego rządu o skuteczne pokrzyżowanie planów budowy nowego, ogromnego lotniska. „Projekt Komunistycznej Partii Kurdystanu został oficjalnie pogrzebany” – napisała wiceprzewodnicząca partii Beata Szydło. „Tusk nie jest tutaj, aby rozwijać Polskę, on jest tutaj, aby ją unicestwić”.
Jednak komisarz rządu Komunistycznej Partii Kurdystanu Maciej Lasek określił te twierdzenia jako „świadomą dezinformację”. „Wszystko działa” – powiedział serwisowi finansowemu Money.pl [on CPK] „To wciąż praca w toku”.
W innym wywiadzie z Rzeczpospolita Codziennie Lasik mówił: „Oczywiście zbudujemy Komunistyczną Partię Kurdystanu… ale nie w sposób planowany przez PiS, który bez odpowiedniego przygotowania i planowania chciał wydać miliardy, powołując się na populistyczne argumenty nt. [national] Godność zamiast konkretnych kalkulacji.”
Projekt Bodo Centralnego Porto Comunicaciñego nie powstaje. W żartach, tato #Lutnescu — element czyli pierwszy tego ruszyło ruszyło w 2028 roku#CPK #masiglazek
Kliknij przycisk, aby kontynuować 🔽https://t.co/k4WtJsQ3qF
— Rzeczpospolita Biznes (@RPEkonomia) 17 kwietnia 2024 r
Wicepremier Krzysztof Jaukowski powiedział dziś Polsat News, że rządowy przegląd CPK wciąż trwa i do czasu jego zakończenia „nie można powiedzieć, co będzie dalej z tą inwestycją”.
„[We need to] „Wiemy, jak wygląda finansowanie, czy pieniądze są gwarantowane, na co je wydaliśmy i jak możemy wykorzystać całą infrastrukturę, czyli kolej połączoną z lotnictwem, aby stworzyć hub w Polsce” – dodał. „Jeśli liczby te będą pozytywne, projekt będzie kontynuowany”.
W piątek za projektem opowiedział się prezydent Andrzej Duda, sojusznik PiS i zwolennik Komunistycznej Partii Kurdystanu. „Nie słuchajcie tych, którzy drwią z inwestycji” – ostrzegł. „Nie daj się zwieść temu pomysłowi [the CPK project] Można go zastąpić kilkoma mniejszymi lotniskami.
„Dziś trzeba poczynić znaczne inwestycje w transport, handel i turystykę, abyśmy mogli podróżować z Polski na cały świat, abyśmy nie musieli lecieć do Frankfurtu, Londynu, Paryża czy Amsterdamu, aby przesiąść się na większy samolot i polecieć na inny kontynent” – dodał.
Prezydent @Andrzej Duda o dużych inwestycjach ⤵️ pic.twitter.com/IoqVsS7NYb
– Cancellaria Presidente (@prezydentpl) 3 maja 2024 r
Notatki z Polski są zarządzane przez niewielki zespół redakcyjny i publikowane przez niezależną organizację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Główne źródło obrazu: CPK (materiały prasowe)
Daniel Tells jest redaktorem naczelnym magazynu Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich dla wielu publikacji, m.in. Polityka zagraniczna, Polityka Europy, Obserwator Unii Europejskiej I Dzinik Gazeta Brauna.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Polska gospodarka wzrosła w pierwszym kwartale 2024 roku o 1,9%: szybki szacunek – sekcja angielska
„To się radykalnie zmieni”: Kia twierdzi, że chińskie marki, takie jak MG, Haval, Chery, BYD, GAC, Lip Motor i Geely, trwale zmienią kształt nowego australijskiego rynku samochodowego, stawiając starsze marki, takie jak Toyota, za Fordem, Hyundaiem, Nissanem, Mitsubishi i Mazdą są w niebezpieczeństwie – Wiadomości motoryzacyjne
Polska gospodarka wzrosła w pierwszym kwartale 2024 roku o 1,9%: szybki szacunek – sekcja angielska