Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Pierwsza jazda Volvo EX30 2025: resetowanie oczekiwań

Pierwsza jazda Volvo EX30 2025: resetowanie oczekiwań

Producenci samochodów szybko twierdzą, że samochody elektryczne są przyszłością, ale większość nie postępuje w ten sposób. Aby przekonać klientów, aby przeoczyli początkowe problemy z infrastrukturą ładowania, jak najszybciej zamortyzowali znaczne inwestycje w produkcję akumulatorów i być może odtworzyli odrobinę magii Tesli, producenci samochodów skupili się na wydajności i trikach technologicznych, a nie na tym, co naprawdę ważne: konstrukcji. Samochody, na które stać ludzi. Ale nadchodzą zmiany i to z nieoczekiwanego źródła.

Volvo znane jest z bezpieczeństwa i rozsądnego szwedzkiego designu, a nie z wartości. Jednak Volvo EX30 2025 podcina cenę samochodów elektrycznych głównych marek, takich jak Hyundai, Kia i Volkswagen, nie rezygnując przy tym z zasięgu, funkcji i stylu. Ceny zaczynają się już od 36 245 dolarów za podstawowy model z pojedynczym silnikiem o rozszerzonym zasięgu, a nawet najwyższa cena wynosząca 47 895 dolarów za Twin Motor Performance Ultra wydaje się niedroga w porównaniu z wysokościami, jakie mogą osiągnąć niektóre ceny pojazdów elektrycznych, gdy zaznaczone są wszystkie pola opcji.

Skoncentrowanie się na przystępności cenowej może sprawić, że EX30 zmieni reguły gry, gdy trafi do dealerów w USA latem przyszłego roku. Aby jednak wywrzeć realny wpływ, EX30 musi być czymś więcej niż tylko tańszym Volvo. To musi być dobry samochód.

Projekt i wnętrze

Steven Edelstein/Trendy cyfrowe

Wygląd zewnętrzny stanowi aktualizację istniejącej minimalistycznej estetyki Volvo. Przód pozbawiony osłony chłodnicy i ośmiokątne elementy oświetlenia można zobaczyć także w większym Volvo EX90, ale ten model nie jest jeszcze w sprzedaży, więc EX30 wygląda naprawdę jak nowy. Długa maska ​​i prosta linia dachu nadają EX30 charakter SUV-a (zostanie wzmocniony w nadchodzącym modelu Cross Country), ale jego niewielkie rozmiary i niska wysokość całkowita nadają mu cechy samochodu osobowego. Trudno sklasyfikować ten wygląd, ale nadal jest on charakterystyczny dla Volvo.

EX30 jest nie tylko mały dla Volvo. Jest o 20,3 cala krótszy od Tesli Model Y, 15,8 cala krótszy od Hyundaia Ioniq 5 i 13,8 cala krótszy od Volkswagena ID.4. Ma jednak tę samą długość, co inne pojazdy elektryczne, dzięki czemu oferuje porównywalną przestrzeń nad głową w obu rzędach (prześwit na przednich siedzeniach jest w rzeczywistości o dwa cale większy niż w Hyundaiu). Volvo również jest blisko pod względem miejsca na nogi w pierwszym rzędzie, ale jego bardziej kompaktowe wymiary wpływają na ilość miejsca na nogi z tyłu, która jest zauważalnie mniejsza niż w Hyundaiu, Tesli czy Volkswagenie.

Wygląd EX30 jest trudny do sklasyfikowania, ale pozostaje charakterystycznym Volvo.

Niewielkie rozmiary EX30 stają się jeszcze bardziej widoczne, gdy spojrzymy na przestrzeń ładunkową. Może to być SUV, ale przestrzeń ładunkowa o pojemności 14,1 stóp sześciennych przy rozłożonych tylnych siedzeniach to mniej niż w hatchbacku Nissan Leaf. Złóż drugi rząd, a otrzymasz 31,9 stóp sześciennych, taką samą, jaką oferuje VW ID.4 z podniesionymi tylnymi siedzeniami. Chociaż Volvo dołączyło schowek, jest on naprawdę przydatny tylko do przechowywania kabla ładującego.

Projekt wnętrza łączy w sobie prostotę i oszczędność kosztów. Volvo nie uwzględniło zestawu wskaźników, ponieważ prędkościomierz został przeniesiony na centralny ekran dotykowy, system audio ma konstrukcję typu soundbar z głośnikami zamontowanymi u podstawy przedniej szyby, a przełączniki szyb zamontowano na konsoli środkowej zamiast w drzwiach . . Jest to odpowiednio prosta konstrukcja jak na produkt skandynawskiego producenta samochodów, ale prawdopodobnie pomoże Volvo osiągnąć stosunkowo niską cenę EX30. Inne ciekawe detale to metalowe uchwyty do drzwi, które wtapiają się w tapicerkę drzwi, oraz dostępne materiały pochodzące z recyklingu, takie jak Particle Deco, materiał rozpraszający, który wygląda trochę jak blat z linoleum, ale w rzeczywistości jest wykonany z ram okiennych pochodzących z recyklingu.

Technologia, informacyjno-rozrywkowa i pomoc kierowcy

Steven Edelstein/Trendy cyfrowe

EX30 jest standardowo wyposażony w pionowy ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, który, podobnie jak inne modele Volvo, obsługuje system informacyjno-rozrywkowy oparty na systemie Android z wbudowanymi funkcjami Google, w tym Mapami Google, Asystentem Google i Google Play. W zestawie znajduje się także bezprzewodowa usługa Apple CarPlay, natomiast Android Auto jest w zasadzie redundantny, ponieważ wszystkie główne funkcje są już oparte na technologii Google.

Volvo umieściło wiele informacji na ekranie EX30. Górny pasek zawiera szybki odczyt i inne informacje zwykle wyświetlane na zestawie wskaźników. Mapy Google zajmują środek ekranu, a na dole znajdują się paski kontrolne przypominające ekran główny komputera. Tylko zamiast Microsoft Word znajdziesz tutaj elementy sterujące klimatyzacją, dźwiękiem i ustawieniami samochodu.

Interfejs ekranu dotykowego wymaga bardziej stromej nauki niż inne.

Biorąc pod uwagę, ile jest do zrobienia na ekranie – nawet lusterka trzeba regulować w menu ustawień samochodu – obsługa jest w miarę płynna. Podobnie jak w przypadku innych interfejsów dotykowych, dotknięcie ekranu w celu regulacji temperatury nie jest tak proste, jak użycie fizycznego pokrętła. Patrzenie na ekran i sprawdzanie, skąd pochodzi najnowszy system wspomagania kierowcy, wymaga przyzwyczajenia się. Właściciele mogą się do tego przyzwyczaić, ale ten interfejs zdecydowanie wymaga bardziej stromej nauki niż inne.

Volvo oferuje bardziej zaawansowane technologie wspomagania kierowcy w droższych modelach, takich jak flagowy EX90, ale EX30 nadal oferuje podstawy. Wszystkie modele są standardowo wyposażone w funkcję monitorowania martwego pola, funkcję łagodzenia skutków kolizji przednich i tylnych, monitor uwagi kierowcy oraz funkcję ostrzegania o drzwiach, która ostrzega kierowcę, jeśli ma zamiar otworzyć drzwi na drodze nadjeżdżającego pojazdu lub rowerzysty.

System Volvo Pilot Assist, który utrzymuje prędkość, podąża za odległością i pozycjonuje pas ruchu na autostradach (ale nadal wymaga rąk na kierownicy i wzroku na drodze) jest dostępny w najwyższej wersji Ultra. Model ten jest także wyposażony w asystenta zmiany pasa ruchu, system kamer 360 stopni z wyświetlaczem 3D oraz system wspomagania parkowania, który umożliwia manewrowanie EX30 na miejscach parkingowych przy minimalnym zaangażowaniu kierowcy.

Doświadczenie w jeździe

Steven Edelstein/Trendy cyfrowe

Jednosilnikowy układ napędowy EX30 o zwiększonym zasięgu i napęd na tylne koła zapewnia moc 268 koni mechanicznych i moment obrotowy 253 funtów na stopę. Dwusilnikowy napęd na wszystkie koła osiąga moc 422 KM i moment obrotowy 400 Nm. Obydwa mają akumulator o pojemności 69 kWh, chociaż pojemność użytkowa wynosi 64 kWh. Mniejszy zestaw akumulatorów o innym składzie chemicznym będzie również oferowany poza Stanami Zjednoczonymi

Volvo twierdzi, że dwusilnikowy Performance rozpędza się od 0 do 60 mil na godzinę w 3,4 sekundy w trybie wydajności AWD, który można wybrać na ekranie. To takie same osiągi, jak Mercedes-AMG GLC63 SE, rasowy samochód pełnej krwi o mocy 671 koni mechanicznych, pochodzący z działu AMG Performance niemieckiego producenta samochodów. Jest także o 0,1 sekundy szybszy niż Tesla Model Y Performance, którego podstawowa cena jest o około 7000 dolarów wyższa niż Volvo. Nawet podstawowa, jednosilnikowa wersja osiąga prędkość 60 mil na godzinę w przyzwoitych 5,1 sekundy.

Wrażenia z jazdy porównywalne z droższymi modelami Volvo.

Szybkie samochody elektryczne nie są niczym nowym, ale EX30 dzięki swojemu skromnemu profilowi ​​sprawia dużo więcej frajdy. Kierowcy Tesli są zaskoczeni, gdy zatrzymują się obok kogoś na znaku stopu. Jednak nic innego w EX30 nie jest tak sportowe jak jego przyspieszenie. To wciąż Volvo, co oznacza, że ​​zapewnia wygodę i satysfakcję z jazdy, ale nie powoduje przyspieszonego tętna.

Zamiast tego EX30 oferuje solidność i lepsze wrażenia z jazdy, jakie zapewniają droższe modele Volvo. Jest wygodny, nie jest zbyt miękki ani unoszący się na wodzie, a przy tym zadziwiająco cichy (chociaż szum wiatru nieco wzrasta przy wyższych prędkościach). Volvo oferuje także możliwość jazdy przy użyciu jednego pedału, dzięki czemu w większości sytuacji kierowcy mogą polegać na hamowaniu regeneracyjnym zamiast na pedale hamulca, a także na możliwości jego wyłączenia dla tych, którzy wolą wrażenia bardziej przypominające jazdę samochodem benzynowym.

Zasięg, ładowanie i bezpieczeństwo

Steven Edelstein/Trendy cyfrowe

Oficjalne dane dotyczące zasięgu będą dostępne dopiero bliżej przybycia EX30 do Stanów Zjednoczonych latem 2024 r., ale Volvo szacuje, że zasięg będzie wynosił 275 mil w przypadku modeli jednosilnikowych i 265 mil w przypadku modeli dwusilnikowych. W obecnej sytuacji podstawowy EX30 wydaje się oferować większy zasięg niż podstawowy Tesla Model Y (260 mil), Hyundai Ioniq 5 (220 mil) czy Volkswagen ID.4 (209 mil) przy niższej cenie. Chyba, że ​​w nadchodzących miesiącach te marki zwiększą asortyment lub obniżą ceny.

Według szacunków Volvo EX30 może wykonać szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 153 kW, co zapewnia naładowanie od 10% do 80% w 26,5 minuty. To wystarczy, ale w EX30 brakuje ładowania o dużej mocy, które można znaleźć w Ioniq 5 i innych modelach opartych na platformie E-GMP, które mogą szybciej przywrócić zasięg.

Na oceny testów zderzeniowych również trzeba będzie poczekać do daty premiery. Możesz spodziewać się tej samej czteroletniej gwarancji podstawowej na przebieg 50 000 mil, czteroletniej gwarancji na układ napędowy na przebieg 50 000 mil i ośmioletniej gwarancji na akumulator na przebieg 160 000 mil, jak w przypadku innych pojazdów elektrycznych Volvo.

Jak DT skonfiguruje to auto

Steven Edelstein/Trendy cyfrowe

Wydajność dwusilnikowego znajdzie się na pierwszych stronach gazet dzięki szybkiemu przyspieszeniu, ale rozbudowany model jednosilnikowy jest najbardziej fascynującym modelem EX30. Ma zasięg do 470 km, zapewnia większą frajdę z jazdy dzięki bardziej responsywnemu przodowi i poza większą mocą nie ustępuje zbytnio pod względem funkcji. Jednak uzyskanie wszystkich dostępnych funkcji wspomagania kierowcy wymaga aktualizacji z podstawowego poziomu wyposażenia za 36 245 USD do poziomu wyposażenia Ultra za 41 895 USD.

Nawet z opcjami EX30 wygląda całkiem nieźle w porównaniu do innych małych elektrycznych SUV-ów. Volvo oferuje większy zasięg za niższą cenę niż alternatywy takie jak Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y czy Volkswagen ID.4 – a także styl i właściwości jezdne prawdziwego Volvo. Zza kierownicy EX30 spełnia obietnice swojej marki, wyglądając jak ulepszenie pojazdów elektrycznych głównych marek. To tańszy samochód i nie sprawia wrażenia taniego.

Stosunkowo ograniczona przestrzeń ładunkowa EX30 i dziwny wystrój wnętrza mogą zniechęcić niektórych kupujących. Ponieważ Volvo będzie produkować EX30 w Chinach (a także w Belgii w 2025 r.), nie będzie ono kwalifikowało się do federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów, jaką mogą otrzymać montowane w USA samochody elektryczne, takie jak Model Y i ID.4, co zamknie lukę cenową trochę. . . Jednak nowy, podstawowy model Volvo to nadal dobry samochód, co w połączeniu z niską ceną podstawową, imponującym zasięgiem i wysokim poziomem wyposażenia sprawia, że ​​zmienia zasady gry. EX30 resetuje oczekiwania wobec popularnych pojazdów elektrycznych.

Zalecenia redaktorów




READ  Rolnicy z Europy Wschodniej cierpią z powodu cięć ceł na Ukrainie