Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Rewolucja piwna w Polsce sprawiła, że ​​kraj stał się drugim co do wielkości producentem w Europie

Obecnie Polska wyprzedza Niemcy w Europie tylko pod względem produkcji piwa. Jaki jest sekret kwitnącego przemysłu piwowarskiego w kraju?

Polska od dawna jest jednym z największych producentów piwa w Europie, wynika z corocznego raportu European Beer Trends The Brewers of Europe.

Ale w 2018 roku polscy browary wyprodukowały ponad 42,6 mln hektolitrów piwa, po raz pierwszy przewyższając Wielką Brytanię.



Chociaż w 2019 r. nastąpił spadek produkcji na całym kontynencie, Polska zajęła drugie miejsce – za Niemcami – z ponad 40 milionami hektolitrów wyprodukowanych, przed 39,5 milionami w Hiszpanii i 39,2 milionach w Wielkiej Brytanii. Wartość eksportu piwa przekroczyła 204 mln euro, a największym kierunkiem eksportu była Holandia.

Jednak zdaniem Bartłomieja Morzyckiego, dyrektora Federacji Pracodawców Browarów, Browarów Polskich, przedstawiciela Polski w The Brewers of Europe, Polska nie zawsze była piwnym gigantem, jakim jest dzisiaj.

„Polska przeszła piwna rewolucjaZ krainy wódki zamienia się w krainę piwa” pojawiające się w Europie.

Tymczasem Bartosz Vojtera ze Szkoły Geografii Człowieka i Planowania UAM w Poznaniu mówi nam: pojawiające się w Europie Historia polskiego rynku piwa jest długa i bardzo burzliwa i silnie odzwierciedla przemiany polityczne i gospodarcze w kraju.

Wojtyra wyjaśnia: „Współczesne polskie piwowarstwo przeżywało lata kryzysów i boomów spowodowanych dwiema wojnami światowymi, przejściem do gospodarki centralnie planowanej, a wreszcie budową gospodarki wolnorynkowej w okresie transformacji polityczno-gospodarczej po 1989 roku”.

Sprzyjające środowisko pracy

Morzycki uważa, że ​​to właśnie ta reforma gospodarcza pozwoliła polskiemu przemysłowi piwowarskiemu stać się tym, czym jest dzisiaj.

„Wraz ze zmianami społeczno-gospodarczymi, które nastąpiły po 1989 roku, browarnictwo w Polsce powróciło ponownie.Głównie dzięki międzynarodowym firmom piwowarskim, browary w Polsce unowocześniły się, wprowadzono nowe technologie, opracowano nowe receptury piwa.

Jednak ten sukces nie zostałby osiągnięty bez świadomych wysiłków na rzecz promowania odpowiedniego środowiska biznesowego dla rozkwitu branży.

READ  Firma Custom Sneaker Co. rzekomo oszukała klientów butami wartymi 300 dolarów, które nigdy nie dotarły

„Po 30 latach i zainwestowaniu blisko 13 miliardów złotych polski przemysł piwowarski jest światowej klasy. Z ponad 300 browarami zlokalizowanymi na terenie całego kraju, co roku cieszymy się ponad 1500 nowymi produktami – począwszy od piwa bezalkoholowego (sektor która wzrosła o ponad 80 procent w ciągu ostatnich kilku lat), do popularnych piw typu ale i wyjątkowych piw rzemieślniczych” – mówi Morzeki.

Z najnowszych danych The Brewers of Europe (z 2019 r.) wynika, że ​​obecnie w Polsce działa 310 browarów, a branża obsługuje 9500 miejsc pracy.

„Dzisiejszy sektor piwny składa się z browarów zlokalizowanych w każdym regionie Polski, od małych browarów i regionalnych firm piwowarskich po duże fabryki, które produkują setki tysięcy hektolitrów piwa rocznie” – mówi Morzeki.

„Każdy region w Polsce zarabia na piwie – od lokalnych dostawców słodu chmielowego, firm logistycznych i sektora handlu detalicznego” – HoReCa (64 proc. piwa kupowane jest w tradycyjnych sklepach detalicznych). Do tej pory polskie piwo jest jedynym produktem eksportowym z sektora spożywczego, który ma etykiety z napisem „Proudly Made in Poland” – dodaje.

Wojtyra przekonuje też: „W ostatnich latach nastąpiła wyraźna zmiana na rynku”.

Zwraca uwagę, że małe przedsiębiorstwa, które mogą nie być odzwierciedlone w oficjalnych danych, takie jak browary rzemieślnicze i browary kontraktowe, były niezbędne dla rozwoju branży.

„Ich liczba gwałtownie wzrosła między 2010 a 2019 rokiem z 70 do około 420. W efekcie w 2019 roku liczba unikalnych piw pojawiających się na rynku przekroczyła 2400, podczas gdy w 2013 roku tylko 82.”

– Rośnie różnorodność i dostępność wysokiej jakości piwa, a także świadomość konsumentów – rośnie zapotrzebowanie na alkoholików – dodaje.


polski konsument

Polska jest nie tylko jednym z czołowych producentów piwa w Europie, ale także jednym z najlepszych konsumentów piwa: większość produkowanego przez nią piwa pije się lokalnie.

READ  płaski ASX; Atlas Erytrei, Upadek duszy Pat

Jak podaje The Brewers of Europe, w 2019 roku Polacy wypili prawie 38 mln heklitrów piwa, co czyni go czwartym co do wielkości rynkiem tego produktu w Unii Europejskiej.

Dla niektórych może to być zaskoczeniem, bo Polska to miejsce narodzin wódki, a takie marki jak Wyborowa, Chopin Rye czy Belvedere są dobrze znane w całej Europie i na świecie.

„Preferencje konsumentów w Polsce również zmieniły się dramatycznie” – mówi Voeter. „Spożycie mocnego alkoholu spadło na rzecz słabszych napojów alkoholowych, takich jak piwo. Ponadto wysokiemu spożyciu piwa sprzyjała szeroka reklama, wysoka dostępność i atrakcyjne ceny ze względu na korzystne warunki podatkowe”.

– Kultura związana z konsumpcją piwa rozwija się w Polsce stopniowo, podobnie jak np. u Czechów czy Niemiec, którzy również znani są z głęboko zakorzenionych tradycji piwowarskich – mówi.

Tymczasem Krzysztof Materna, badacz z Uniwersytetu Karola w Pradze, uważa, że ​​to nowa perspektywa Polski pozwoliła do tej pory wyłonić się branży piwowarskiej w tym kraju.

– Moim zdaniem sukces rozwijającego się rynku piwa w Polsce wiąże się, co nieco zaskakujące, ze słabszą tradycją piwowarską w kraju – mówi Materna.

„W porównaniu z Czechami, Niemcami i Belgią, Polska jest bardziej otwarta na zagraniczne wpływy w branży piwowarskiej, co doprowadziło do znaczących inwestycji w browary, takie jak Tyskie czy Żywiec, które obecnie są przejmowane przez międzynarodowe koncerny piwowarskie.

Według Materny Polacy nie tylko chętnie prowadzą interesy z podmiotami zagranicznymi, ale także chętnie się uczą i adaptują.

„Polska jest otwarta na zagraniczne style piwa, a inspiracje z zagranicy prowadzą do powstania wielu nowych minibrowarów i licznych festiwali piwa, które sprawiają, że piwo staje się bardziej popularne wśród ludności. Dlatego podczas gdy rynek piwa w większości krajów UE jest stabilny lub nawet spada , w Polsce Wciąż obserwujemy znaczny wzrost ilości i jakości piwa.”

READ  Dziennik - wydarzenia polityczne i ogólne, od 3 października

W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych, pojawiające się w Europie Wolny do czytania i zawsze będzie. Tutaj nie ma zapory. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy związani i nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji komercyjnej. Chcemy jak najlepiej dla wschodzącej Europy, nic więcej, nic mniej. Twoje wsparcie pomoże nam w dalszym rozpowszechnianiu informacji o tym wspaniałym regionie.

Możesz przyczynić się Tutaj. Dziękuję Ci.

Emerging Europe wspiera niezależne dziennikarstwo