Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Ukraińscy detaliści borykają się z poważnymi stratami i zakłóceniami w związku z blokadą na polskiej granicy

Ukraińscy detaliści borykają się z poważnymi stratami i zakłóceniami w związku z blokadą na polskiej granicy

W miarę jak zbliża się miesiąc polskiej blokady ukraińskich ciężarówek, straty ukraińskich firm rosną.

Według stanu na 4 grudnia na granicy ukraińsko-polskiej utknęło około 2500 ciężarówek, czekających na przekroczenie granicy w związku z protestami, które rozpoczęły się 6 listopada, kiedy polscy kierowcy ciężarówek zaczęli blokować ukraińskie ciężarówki transportowe przewożące towary handlowe. UE żąda położenia kresu nieuprawnionemu wjazdowi ukraińskich ciężarówek Wprowadzony na początku wojny rosyjskiej.

Europejskie Stowarzyszenie Biznesu podało, odnosząc się do jednego dnia przestojów w pracy w związku z protestami na granicy polsko-ukraińskiej, że kosztuje to jedną firmę strat około 1 mln hrywien (około 27 tys. dolarów), powołując się na… rekonesans Został on wybrany spośród 55 firm członkowskich i opublikowany 21 listopada.

Związek Pracodawców Ukrainy, stowarzyszenie branżowe, oszacował bezpośrednie straty dla gospodarki kraju na około 400 milionów euro (437 milionów dolarów) na dzień 22 listopada.

Ukraiński przedstawiciel handlowy Taras Kachka powiedział agencji Reuters, że ukraiński eksport ciężarówek w ciągu pierwszych 26 dni listopada wyniósł 465 mln dolarów, w porównaniu z 614 mln dolarów w październiku.

Ambasador: Osiągnięto pewne ustępstwa ze stroną polską w sprawie blokady granicy

Ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Zvarich skomentował, że Ukraina kontynuuje negocjacje z polskim rządem i znaleziono pewne punkty kontaktowe. „Mamy nadzieję, że te propozycje, nad którymi pracowaliśmy z polskim rządem, wystarczą, aby powstrzymać protestujących…

„Jeśli blokada ukraińskiej granicy jest problemem dla polskiej gospodarki, to jest to katastrofa dla Ukrainy” – napisał na swojej stronie internetowej Władimir Poprysznyuk, współzałożyciel ukraińskiego giganta prywatnych usług pocztowych Nova Pushta. Strona na Facebooku 1 grudnia.

Zachodnia granica Ukrainy była głównym ratunkiem dla ukraińskich przedsiębiorstw w obliczu rosyjskiej inwazji na dużą skalę i niemal całkowitej blokady ukraińskich portów nad Morzem Czarnym.

Ukraińscy sprzedawcy detaliczni, w rozmowie z „Kyiv Independent” stwierdzili, że blokada znacznie skomplikowała proces dostaw towarów importowanych do kraju. Szybkie zwiększenie przepustowości na innych przejściach granicznych jest prawie niemożliwe, co zmusza firmy do całkowitej rezygnacji z części importu.

READ  Nasza gospodarka działa, gdy konsumenci wybierają zwycięzców | Brunel

Jedynym jasnym punktem w ostatnim czasie była wiadomość, że urzędnicy ukraińscy i polscy zgodzili się na wpuszczenie pustych pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 tony metrycznej przez punkt kontrolny Ugreniów-Dołhobyczow.

Jednak wjazd pustych ciężarówek na Ukrainę nie pomaga ukraińskim detalistom, którzy dla swoich klientów importują towary z zagranicy. Firmy ostrzegają, że jeśli sytuacja się utrzyma, kolejny miesiąc może skutkować nie tylko niedoborami, ale i wyższymi cenami dla konsumentów.

„W pierwszym tygodniu, według wstępnych szacunków niektórych największych sieci handlowych, blokada granic doprowadziła do zmniejszenia wolumenu obrotu o około 100 mln hrywien (około 2,7 mln dolarów) tygodniowo dla jednego podmiotu gospodarczego, Natalii Petrivskiej, dyrektor wykonawczej w Ukraiński sojusz handlu detalicznego żywnością.” Powiedział „Kijów Niezależny”.

„Mówiąc ogólnie o ukraińskich firmach, straty przedsiębiorców będą szacowane na miliardy hrywien”.

Supply chain disruptions

Służba prasowa największej ukraińskiej sieci sklepów spożywczych ATB – liczącej ponad 1000 sklepów – poinformowała „Kijów Niezależna”, że blokada na polskiej granicy spowodowała, że ​​dostawa produktów importowanych z krajów europejskich stała się dłuższa i droższa.

Oprócz polskich towarów, przez alternatywne przejścia graniczne zmuszone są teraz przechodzić produkty pochodzące z krajów bałtyckich, Niemiec, Holandii i Belgii. Duża część półek ATB wypełniona jest produktami z tych krajów.

Ograniczenia w poruszaniu się na polskiej granicy doprowadziły do ​​długich kolejek na innych przejściach granicznych na Węgrzech i Słowacji, wydłużyły się czasy dostaw produktów europejskich producentów i wzrosły koszty transportu samochodowego.

Działania te negatywnie wpływają na dostępność importu w sieciach detalicznych, zwiększając ryzyko niedoborów w kategoriach zależnych od importu i prowadząc do wyższych cen hurtowych i detalicznych, a także niższych promocji cenowych i innych korzystnych ofert dla ukraińskich konsumentów, podaje prasa ATB. Serwis powiedział.

Według ATB strajk dotknął także polskie firmy. Sieć supermarketów posiada znaczący udział polskich producentów w takich kategoriach jak nabiał, warzywa, mrożone owoce, makarony, napoje, alkohole, środki czystości i kosmetyki.

READ  Górnictwo i sektor finansowy podnoszą indeks ASX wyżej, przejęcie BlueScope o 671 mln USD, a obligacje amerykańskie osiągają najwyższy poziom od trzech lat

„Problemu nie da się rozwiązać przekraczając granicę przez inne przejścia graniczne. Nie da się szybko i bez udziału krajów partnerskich zwiększyć przepustowości pozostałych przejść granicznych – wymaga to przygotowania infrastruktury drogowej, koordynacji granic, służb weterynaryjnych, sanitarnych i innych usług w obu krajach.

Minister Infrastruktury: Czarnym Korytarzem Humanitarnym transportuje się 7 mln ton towarów

Od otwarcia Czarnomorskiego Korytarza Humanitarnego w sierpniu przepłynęło przez niego 200 statków przewożących z ukraińskich portów 7 mln ton ładunku, w tym prawie 5 mln ton ukraińskich produktów rolnych – poinformował 4 grudnia minister infrastruktury Oleksandr Kubrakow.

Petriewska powiedziała, że ​​wielu sprzedawców detalicznych stoi przed poważnym wyzwaniem ze znalezieniem transportu, ponieważ wiele ciężarówek utknęło na polskiej granicy.

Przed blokadą jedna ciężarówka mogła odbywać od trzech do czterech kursów miesięcznie między Ukrainą a Europą, ale teraz potrzebna jest pomoc w wykonaniu jednego przejazdu. W związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na transport i trudnościami w przekraczaniu granic, koszty logistyki znacząco wzrosły.

Według szacunków Ukraińskiego Związku Detalistów Żywnościowych opóźnienie w dostawie towarów łatwo psujących się, które obecnie przechodzą przez alternatywne przejścia graniczne, wzrosło do około tygodnia.

W przypadku pozostałych produktów spożywczych czas oczekiwania może wynosić od jednego do dwóch tygodni ze względu na zmiany tras i aktualne zaległości na polskiej granicy, gdzie ciężarówki mogą stać nawet kilka dni.

Artykuły nieżywnościowe mogą mieć dłuższe opóźnienia. W tej chwili priorytetem jest dostawa produktów spożywczych, a przedsiębiorcy starają się nie zostawiać tego towaru na polskiej granicy, czekając na wyjaśnienie sytuacji.

Według Petrivskiej wielu sprzedawców detalicznych aktywnie przegląda asortyment importowanych towarów. Przedmioty aktualnie nieopłacalne w imporcie nie są tymczasowo sprowadzane. Pozostałe produkty dostarczane są poprzez przejścia graniczne w krajach sąsiednich bez ograniczeń, ale ze znacznymi opóźnieniami.

Potential December Woes

Sieć, podobnie jak wiele krajowych firm, działa poprzez polskie porty, a konkretnie Gdańsk i Gdynię – powiedział dziennikowi „Kyiv Independent” Andrei Fedkin, zastępca dyrektora generalnego ds. celnych sieci supermarketów Epicenter K.

READ  Kyle Bass z Hayman Capital ma kilka trudnych rad dla inwestorów na rynku nieruchomości biurowych

Powiedział, że firma dokłada wszelkich starań, aby klienci nie odczuli skutków blokady, a tymczasowe utrudnienia na granicy nie miały wpływu na ofertę w jej centrach handlowych.

Powiedział, że zespół od wielu lat pracuje nad zmniejszeniem zależności od importu. Zwrócili się do ukraińskich producentów, preferują dostawców krajowych i rozwijają swoją produkcję.

Ivan Pavlik, dyrektor handlowy Comfy, sieci sprzedaży detalicznej sprzętu gospodarstwa domowego i elektroniki, powiedział Kyiv Independent, że koszty logistyki firmy wzrosły od dwóch do trzech razy.

Pavlik powiedział również, że istnieje możliwość wyzwań dla sieci i jej klientów jeszcze w grudniu, jeśli strajki się nasilą lub obejmą dodatkowe punkty graniczne z Polską lub innymi krajami.

Słowacja przedłuża i rozszerza zakaz na ukraińskie produkty rolne

Jak wynika z propozycji Ministerstwa Rolnictwa zatwierdzonej 29 listopada, słowacki rząd planuje przedłużenie i rozszerzenie zakazu na ukraińskie produkty rolne.

Według Pavlika reperkusje mogą wykraczać poza niedobory produktów i obejmować podwyżki cen w grudniu. Podkreślił, że intensywniejszy i szerszy strajk, który już wiąże się z rosnącymi kosztami logistycznymi, może spowodować ich zwiększenie.

Oczekuje się, że producenci i dostawcy przerzucą te zwiększone koszty na konsumentów, szczególnie wpływając na kategorię dużego sprzętu gospodarstwa domowego, ponieważ w jednej ciężarówce zmieści się mniej jednostek.

W odpowiedzi producenci i dostawcy z sektora sprzętu AGD i elektroniki reorganizują swoje łańcuchy dostaw, badając alternatywne szlaki logistyczne na Słowacji, Węgrzech i Rumunii.

Pavlik powiedział, że to rozwiązanie zapewnia jedynie częściową ulgę ze względu na ograniczenia logistyczne na Słowacji, gdzie duży napływ transportu obciąża istniejące moce przetwórcze.

Rankiem 4 grudnia na moście Użhorod-Wesne Nemeky ze Słowacją stało około 650 ciężarówek, w związku z tym, że Słowacki Związek Firm Transportowych organizuje własną blokadę ukraińskich ciężarówek transportowych.

Rzecznik ukraińskiej straży granicznej Andrij powiedział: „W ubiegły weekend Słowacki Związek Firm Transportowych ponownie zaczął blokować ruch ciężarówek. Dziś rano na granicy ze Słowacją w kolejce w stronę Ukrainy stało około 650 ciężarówek.” – powiedział Demczenko na poniedziałkowej konferencji prasowej w Kijowie – podała gazeta Ukrinform.