Uczestnicy w hali 5 pierwszej chińskiej wystawy CEEC w 2019 r. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Ningbo Publicity Department
Współpraca między władzami lokalnymi i departamentami rządowymi z Chin i krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEEC) jest istotną siłą napędową, która pomaga ożywić handel i jest niezbędna w realizacji chińskiej propozycji zwiększenia importu z krajów Europy Środkowej i Wschodniej poprzez zakup towarów o wartości 170 miliardów dolarów im. Pięć lat, poinformowali w środę urzędnicy i eksperci na forum w Ningbo, we wschodnich Chinach, w prowincji Zhejiang.
Istnieje nacisk na osiągnięcie proponowanego przez Chiny celu importu towarów o wartości 170 miliardów dolarów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej w ciągu najbliższych pięciu lat, powiedział Wang Hongliang, doradca ds. europejskich w chińskim Ministerstwie Handlu (MOFCOM). Wang skomentował podczas Forum Polityki Współpracy Wewnętrznej między Chinami a Europą Środkowo-Wschodnią, równoległego wydarzenia organizowanego przez Chińską Akademię Nauk Społecznych, podczas drugich targów Chiny-CEEC i Międzynarodowych Targów Dóbr Konsumpcyjnych w Ningbo.
Cel został zaproponowany przez Chiny na lutowym szczycie Chin i krajów Europy Środkowo-Wschodniej w Pekinie. Ponadto Chiny zamierzają podwoić swój import produktów rolnych z krajów Europy Środkowo-Wschodniej w ciągu pięciu lat i rozszerzyć handel produktami rolnymi o 50 procent w tym okresie.
Wysiłki te są postrzegane jako niezbędne do rozwiązania problemu nierównowagi handlowej między Chinami a krajami Europy Środkowo-Wschodniej.
W tym celu Wang powiedział na sympozjum: „Zapraszamy odpowiednie władze z krajów Europy Środkowo-Wschodniej do przedstawienia krótkiej listy dostępnych produktów i wykwalifikowanych eksporterów”, zauważając, że osiągnięcie tak trudnego celu wymaga wsparcia i wysiłku wszystkich zaangażowanych stron. .
Dane Ministerstwa Gospodarki i Handlu pokazały, że handel Chin z krajami Europy Środkowo-Wschodniej przekroczył po raz pierwszy 100 miliardów dolarów w 2020 roku, przy średnim rocznym wzroście od 2012 roku o 8 procent rocznie. Ta stopa wzrostu znacznie przekroczyła ogólne tempo wzrostu handlu między Chinami a UE, które w 2020 r. wyniosło 4,9 proc.
Dragan Pavlishevich, profesor nadzwyczajny na Xi’an Jiaotong University-Liverpool, powiedział w środę Global Times, że Chiny i kraje Europy Środkowo-Wschodniej mogą m.in. pracować nad rozszerzeniem wsparcia finansowego, takiego jak pożyczki dla firm, które chcą wejść na rynek chiński.
„Mogą też współpracować, aby tworzyć parki przemysłowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, których produkty będą konsumowane w Chinach. To wesprze restrukturyzację gospodarczą Chin i rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego, a także skorzysta z możliwości porównawczych zalety (przynajmniej) niektórych krajów Europy Środkowo-Wschodniej ) ”, powiedział Pavlishevich.
Eksperci na spotkaniu podkreślili znaczenie współpracy na poziomie gmin i dyrekcji.
Liu Jian, inspektor Generalnej Administracji Celnej (GAC), powiedział, że GAC współpracuje z organami celnymi w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Grecji i na Węgrzech, nad umowami, które ostatecznie doprowadzą do większych ułatwień w handlu towarami. Wysiłki te ułatwią proces wprowadzania chińskich towarów do krajów Europy Środkowej i Wschodniej.
Liu powiedział, że kolejnym krokiem będzie współpraca z polskimi organami celnymi w celu usprawnienia odprawy celnej pociągów towarowych między Chinami a Europą.
W 2020 r. produkty rolno-spożywcze krajów Europy Środkowo-Wschodniej przewożone przez pociągi towarowe Chiny-Europa do Chin wyniosły 21,51 mln USD, co stanowi wzrost o 158% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Liu powiedział Global Times, że istnieją problemy techniczne, które należy rozwiązać z ich zagranicznymi odpowiednikami, a efektem końcowym będzie ułatwienie przepływu handlu.
Dzięki praktycznemu wsparciu krajów Europy Środkowej i Wschodniej powstała linia China-Europe Land Freight Line, która szybko śledzi towary do miejsc docelowych w Europie Środkowej i Wschodniej przez port w Pireusie w Grecji. Obecnie na tej trasie działa ponad 10 usług transportowych z ponad 30 pociągami towarowymi tygodniowo, co skraca cykl dostaw z siedmiu do 11 dni, zgodnie z oświadczeniem chińskiego giganta żeglugowego China COSCO Shipping dla Global Times w środę.
Zhao Gang, wiceprezes Pekińskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych, powiedział na forum, że jest zaskoczony, iż współpraca pomiędzy podmiotami z Chin i krajów Europy Środkowo-Wschodniej rozszerzyła się już na mniej znane sektory, takie jak zapobieganie katastrofom, geologia i technika rolnicza.
Współpraca objęła także różne regiony Chin, przy czym projekty związane z CEEC były realizowane w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach, w północno-wschodniej prowincji Liaoning oraz w północno-chińskiej prowincji Hebei.
W ostatnich latach Chiny wprowadziły lub są w trakcie wprowadzania kilku rodzajów produktów rolnych, takich jak len i ogórek z Polski, jogurt z Bułgarii i gęsi Hortobagi z Węgier – mówi Yu Ge, pracownik naukowy Instytutu Cudzoziemców. Centrum Współpracy Gospodarczej Ministerstwa Rolnictwa i Spraw Wsi, które zabrało głos na forum.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Osiem poczekalni na australijskich lotniskach, do których masz dostęp bez konieczności latania w klasie biznes
Egipt pokłada nadzieje w umowie zbożowej między Rosją a Ukrainą
Stopy procentowe, inflacja: ekspert ujawnia cztery sposoby szybkiego oszczędzania pieniędzy