Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Jak Warszawska Galeria Lokal_30 podnosi flagę polskiej sztuki feministycznej

Jak Warszawska Galeria Lokal_30 podnosi flagę polskiej sztuki feministycznej

rynek sztuki

Łucja Hoj

Zdjęcie Agnieszki Rizacher i Kingi Sibelinskiej autorstwa Tatyany Vlasenko. Dzięki uprzejmości Local_30.

Widok instalacji Rozpusta of Giving w Lokal_30, 2023. Dzięki uprzejmości Lokal_30.

Lokal_30 to galeria i przestrzeń wystawiennicza w najmodniejszej warszawskiej dzielnicy Śródmieście Południowe. Galeria poświęcona prezentowaniu prac lesbijek i artystek została założona przez polską kuratorkę i krytyczkę sztuki Agnieszkę Reisacher prawie dwie dekady temu. Oto pięć rzeczy, które warto wiedzieć o tych targach gastronomicznych.

1. Misją Lokal_30 jest tworzenie przestrzeni dla feminizmu w polskim świecie sztuki

Maria Antoś Odwrócone lustro (odwrócone lustro)I 1974 Dzięki uprzejmości artysty Local_30.

Od 2005 roku Agnieszka Rayzacher z Lokal_30 współpracuje z artystkami w Polsce, realizując ambitny program wystawienniczy w Warszawie. Aktualna oferta wystawy Giving Debauchery, która została otwarta w tym miesiącu, towarzyszy drugiej edycji odbywającego się w mieście Post Pxrn Film Festival i prezentuje prace 25 egzotycznych kobiet i artystek zajmujących się fotografią, rzeźbą, malarstwem i performansem.

Rayzacher nie tylko z pasją wspiera młodych i wschodzących artystów w Polsce, takich jak Justyna Górowska i Liliana Zeic, ale także tych, którzy tworzą w Polsce od lat 60., takich jak Natalia LL, Ewa Zarzycka i Maria Anto. „Pierwszy raz otworzyliśmy galerię 16 lat po upadku komunizmu w Polsce i wtedy dostrzegliśmy wagę współpracy z artystami starszego pokolenia” – wyjaśnił Rayzacher. „Praca z archiwami i majątkami artystów była czymś w rodzaju nowości w galeriach handlowych w Polsce w połowie lat 2000., ale pozostaje istotną częścią zachowania historii sztuki feministycznej”.

2. Wystawa mieści się w starej kamienicy w Warszawie

Wygląd zewnętrzny lokalu Lokal_30, z Pawłem Żukowskim, Wierzę Ci, Zuzanno (Wierzę Ci Zuzanno)2022. Zdjęcie autorstwa Adama Gotta. Dzięki uprzejmości Local_30.

Jako jedyna galeria w Warszawie zajmująca się wyłącznie wspieraniem sztuki feministycznej i tworzeniem wystaw, Lokal_30 jest domem dla queerowych kobiet i artystów w Polsce. Dla podkreślenia tej idei lokalizacja wystawy została osadzona w przebudowanej przestrzeni lokalnej.

READ  Nowy Cadbury Creme Egg Colesa wywołuje spore zamieszanie na TikTok

Rayzacher pierwotnie założył Lokal_30 wraz z artystką Zuzną Janin jako projekt kuratorski w pracowni Janina, która była starym domem w stolicy Polski. Choć galeria mieści się obecnie na znacznie większej przestrzeni w warszawskim Śródmieściu Południowym, pozostała wierna swoim początkom, mieszcząc się w kamienicy z czterema dużymi salami.

Grafika jest rozrzucona po każdym zakamarku przestrzeni, a wyposażenie pojawia się nawet w jego łazience, gdzie Aga Szreder i Rafał Żwirek robią zdjęcia Polaroidem Doskonałość (2022) jest obecnie prezentowany w ramach wystawy „Czuła rozpusta”.

3. Publikacje artystów są tak samo ważne jak wystawy w galeriach

Lokal_30 współpracował z ważnymi lokalnymi instytucjami, takimi jak CSW Łaźnia, Galeria Miejska Arsenał i Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, wydając publikacje na temat polskich artystów z różnych pokoleń, w tym Anny Orbaczewskiej, Marii Anto, Zuzanny Janin i Ewy Zarkzyckiej.

„Jednym z głównych wyników Lokal_30 są publikacje naszych książek” – powiedział Arty Rayzacher. Wskazując na małą księgarnię w rogu galerii, Rayzacher kontynuował: „Nasze publikacje to głównie monografie niekonsekrowanych artystów, których prace pilnie wymagają krytycznej uwagi”.

Publikacje, podobnie jak wystawy, mają kluczowe znaczenie dla feministycznej polityki Lokalu_30, ponieważ Rayzacher stara się, by artystki nie zostały zapomniane z historii. „Niedawno rozpoczęliśmy współpracę z Joanną Rajkowską, jedną z najważniejszych, światowej sławy polskich artystek mojego pokolenia” – wyjaśnił Rayzacher. „Choć o jej twórczości trochę się pisze, to szokujące jest to, że nie publikuje typowej monografii artystycznej. Rozpoczynamy rozmowy z instytucjami w sprawie wspólnej publikacji. Uważam za swoją misję uzupełnienie tych luk w literaturze”. ”

4. Fotografia, wideo i performance są kluczowe w Lokal_30

Łącząc fotografię, film, rzeźbę, instalację, performance i malarstwo, tym, co łączy artystów Lokal_30, jest eksploracja płci i seksualności. „Fotografia i film były bardzo ważne dla pracujących artystek w latach 60. i 70. XX wieku, które badały ciało, rejestrowały emocje i wpływały na swoje prace w nowy sposób” – powiedział Rezacher.

We wrześniu Lokal_30 otworzy wystawę „Zoom” podczas Warsaw Gallery Weekend, skupiającą prace dwóch polskich fotografików-eksperymentów, Jolanty Marcolli i Isabelli Gustowskiej, które były płodne w latach 70.

Ruch sztuki krytycznej w Polsce od lat 90. to kolejny kluczowy punkt w kontekście artystów, z którymi współpracuje Lokal_30. Artyści krytyczni w Polsce, odzwierciedleni w pracach współczesnych artystów, takich jak Liljana Szyk, używali ciała jako miejsca do badania struktur władzy i podmiotowości. Rayzacher szczególnie pasjonuje się Zeic, queerową artystką i feministką, której prace obejmują fotografię, film i performance. Artystka pokaże swoje prace na wystawie indywidualnej z Lokal_30 pod koniec 2023 roku.

5. Ambicją galerii jest stworzenie sieci wsparcia dla artystek i kolekcjonerek w Polsce

„To coś więcej niż tylko sprzedaż sztuki, Lokal_30 tworzy przestrzeń, w której kolekcjonerzy i artystki w Polsce mogą się wzajemnie wspierać” – powiedział Rayzacher Arty. „Ważne jest, abyśmy wspierali artystów poprzez ambitny program galerii, który interesuje kolekcjonerów”.

Poza murami wystawy Lokal_30 umożliwia trwający cykl wydarzeń pod nazwą Seminarium Feministyczne (SemFem), którego głównym celem jest „urzeczywistnianie feminizmu, widzianego nie tylko z perspektywy ideologicznej i wyzwalającej, ale także jako ćwiczenie empatii, solidarność, troska i budowanie społeczności”. Ten duch płynnie przechodzi między przestrzenią seminaryjną i wystawienniczą.

„Coraz więcej kobiet kolekcjonuje sztukę w Polsce, a większość kolekcjonerek, z którymi współpracuję, to teraz kobiety. W Lokal_30 artyści i kolekcjonerzy mają okazję dzielić przestrzeń, rozmawiać i być zrozumianymi” – dodał Rayzacher. „Robię to, co robię z artystami, ponieważ wspierają mnie studentki. Razem budujemy system wsparcia”.

READ  Kolejny gwóźdź do trumny: australijska kopalnia węgla w Indiach przeżywa poważne zmiany prawne