Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Polska rozpoczyna budowę 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości

Polska rozpoczyna budowę 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości

Budowa nowego 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości (HSR) w Polsce jest już bardzo zaawansowana, a w grudniu umowa na drugą fazę projektu o wartości 34 mln euro została podpisana pomiędzy Centralnym Portem Kommunikasijni (CPK) a Budimexem.

Tunel będzie częścią 140-kilometrowego połączenia kolei dużych prędkości łączącego Warszawę z Łodzią i Wrocławiem, będącego częścią większego projektu rozwojowego zarządzanego przez CPK, mającego na celu przekształcenie sieci kolejowej w kraju. A także budowę nowego megalotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią. CPK planuje zakończyć budowę tunelu w tym samym czasie, w którym rozpocznie się pierwszy etap budowy lotniska.

© CPK

Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi podzielona jest na trzy części. Jak wynika z raportu CPK, pierwsza ruszyła we wrześniu 2023 roku i obejmowała prace mające na celu wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Centrum Kultury (ŁDK). Drugi etap przewiduje budowę komór dla maszyny drążącej tunele z poszyciem pancernym. Trzeci etap inwestycji to faktyczne kopanie tunelu.

Tunel ten przeznaczony jest dla pociągów dalekobieżnych, zwłaszcza dużych prędkości. W Łodzi pociągi dużych prędkości zatrzymują się na stacji Łódź Fabryczna. Planuje się, że tunel będzie wychodził na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w pobliżu osiedla Redkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Trasa kieruje się na zachód w kierunku Sieradza, gdzie rozdziela się w kierunku Poznania i Wrocławia.

© CPK

„CBK to nie tylko planowane lotnisko, ale także bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe” – powiedział Radosław Kantak, członek Zarządu CBK ds. Inwestycji Kolejowych. Na zaawansowanym etapie projektowania znajduje się już około 450 km linii, w tym odcinki kolejowe pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. (…) Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana produktowo inwestycja kolejowa.

Szacunkowa wartość całego projektu CPK nie jest znana. W 2019 r. rząd dofinansował projekt kwotą 300 mln zł (68,78 mln euro). W czerwcu Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie w wysokości 290 mln zł (63,6 mln euro) na budowę 140-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Łodzią. CPK szacowała wówczas koszt tego podatku na 350 mln zł (80,24 mln euro).

READ  Polski minister powiedział, że NATO rozważa zestrzelenie rosyjskich nalotów rakietowych

W październiku 2023 roku francuski operator lotniska VC i IFM Global Infrastructure Fund zostali ogłoszeni preferowanymi inwestorami w zakresie rozwoju lotniska CPK. Z ówczesnego oświadczenia spółki wynikało, że inwestorzy planowali kupić 49% udziałów w lotnisku za około 8 miliardów złotych (1,84 miliarda euro), co dałoby łączną wartość lotniska około 3,75 miliarda euro. , Jednakże, Polityka W przyszłym miesiącu CPK „może pochłonąć nawet 200 miliardów złotych (46 miliardów euro) na budowę lotniska na terenach rolniczych, 40 kilometrów na południowy zachód od Warszawy, obsługiwanego przez 2000 kilometrów szybkiej kolei łączącej większość polskich miast”.

Dyrektor generalny Ryanair, Michael O'Leary, ostro skrytykował decyzję o budowie nowego lotniska i wezwał polski rząd do wstrzymania projektu, zanim pieniądze podatników zostaną niepotrzebnie wydane. „Pomysł na budowę [the CPK airport] Nie rozumiem, szczerze powiem, że nie rozumiem tej inwestycji. Mimo że podatnicy wydają miliardy na ten bezsensowny program, nadal można go porzucić i nie iść dalej. To lotnisko jest zbędne. Zaplanowano to w złym miejscu i w złym czasie. Tylko bardzo głupi politycy mogli zdecydować się na coś takiego” – powiedział Rzeczpospolitej.